Május 21-től engedélyköteles lesz a kishaszongépjráművekkel az árufuvarozás. Ennek kapcsán szárnyra kapott olyan hír is, hogy ugyanettől az időponttól már nem lesz elég a B-kategóriás jogosítvány a 2,5 tonna feletti járművek vezetéséhez, ám mi ezt nem olvastuk ki a jogszabályváltozásból.
A Magyar Közúti Árufuvarozók Egyesülete (MKFE) megkeresésünkre azt írta,
Hozzátették, Ugyanezt írta a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a NiT Hungary is közleményében.Az MKFE hozzátette, változás akkor jöhet, ha az EU-s jogszabályok szerint a 2,5-3,5 tonna közötti járművekben is kötelező lesz a tachográf készülék. Ez az előírás a tervek szerint 2026-tól lépne érvénybe.
A Nit Hungary hangsúlyozta, 2022. május 21-étől semmilyen formában nem változnak a közúti járművezetés személyi feltételei, és nem korlátozódnak a B-kategóriás járművezetői engedélyhez kötődő jogosultságok. Ami változásként életbe lép: ettől a naptól a díj ellenében végzett közúti árufuvarozást végző vállalkozásoknak a 2,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó járművek üzemben tartása esetében is közúti árutovábbítási engedélyt, azaz „tevékenységi engedélyt” kell kiváltaniuk, és teljesíteniük kell az engedély kiváltásával összefüggő, jogszabályban meghatározott feltételeket.
A változás egy európai uniós jogharmonizációs folyamat része, melyről az érintett vállalkozói kör a NiT Hungary révén már 2021-ben megkapta a szükséges tájékoztatást, így a mostani változások a fuvarozó vállalkozásokat nem érik váratlanul; túlnyomó többségük már be is szerezte a szükséges engedélyeket.
A korábbi helyzet most csak annyiban változik, hogy az engedély kiváltása eddig a 3,5 tonna össztömeg feletti járművekre vonatkozott, ez a tömeghatár csökken 2,5 tonnára. A jogszabály-módosítás nem érinti a saját árut szállító – tehát nem díj ellenében fuvarozó – vállalkozásokat, és nem érinti vagy korlátozza az engedélyes tevékenység hatálya alatt dolgozó gépkocsivezetők vezetői engedélyeit és azok kategóriáit sem – szögezte le a NiT Hungary.