A Holtankoljak.hu március 11-től érvényes árelőjelzésében ismét szerepel, hogy továbbra is 480 forintért vásárolhatunk benzint, gázolajat a kutakon, „ha tudunk”. Tapasztalni némi pánikot, nagy sorokat a kutakon, átmeneti készlethiányt, jelentős üzemanyagturizmust. A Shell pedig újabb korlátozást vezetett be, 106 kútján egyszerre nem lehet 25 ezer forintnál többért tankolni. Közben a Mol nyugtat, hogy lesz elég üzemanyag, legfeljebb átmenetileg lehetnek logisztikai, és ebből adódó készletproblémák. Körbekérdeztünk, mit várnak a piaci szereplők ilyen helyzetben.
Mindenki tankolni akar
– Most vagyunk abban a fázisban, hogy a Mol-logisztika kezdi átvenni azoknak a nagykereskedőknek a helyét, akik már nem szolgálnak ki – mondta csütörtök reggeli megkeresésünkre a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke, Egri Gábor. Szórványosan lehetnek emiatt fennakadások a benzinkutakon – hogy mekkorák, az pár napon belül fog kiderülni. A kollégák, a többi benzinkutas azt mondja, „mindenki tankol”, hosszú sorok állnak a kutakon.
Van, ahol várják az üzemanyagszállító-tankert, hogy legyen újra kimérhető, eladható üzemanyag. Hogy mennyire lesz folyamatos az ellátás, az attól függ, hogy a Mol-logisztika át tudja-e venni a kieső nagykereskedelmi kapacitásokat, ki tudja-e szolgálni a megnövekedett igényeket. Megnyugtató, hogy a Mol vezérigazgatója azt mondta, van elég üzemanyag Magyarország kiszolgáláshoz, a finomítói ki tudják szolgálni az igényeket, a mennyiséggel nem lesz gond (Este fél tízkor Gulyás Gergely, a Miniszterelnökség vezetője Hernádi Zsolt Mol-vezérrel tart Marad a benzinárstop és biztosított az üzemanyag-ellátás Magyarországon címmel rendkívüli sajtótájékoztatót). De el is kell juttatni a finomítókból a kutakra az üzemanyagot – az a kérdés, hogy ehhez mennyire gyorsan és zökkenőmentesen tud felzárkózni a Mol-logisztika. Ez a napokban kiderül.
A nagykereskedők nagy cégek, finomítók leányvállalatai. Ha beszüntetik nagykereskedelmi tevékenységüket Magyarországom, az árbevétel-kiesés nekik, csökkenhet a nyereségük, de ezek kezelhető veszteségek. Aki viszont fenntartja nagykereskedelmi tevékenységét, az nagyon súlyos veszteségeket realizál.
Nem elbagatellizálható a logisztikai probléma
– ezt már a Holtankoljak.hu ügyvezető igazgatója, Bujdos Eszter mondta megkeresésünkre. Az eddig importból beszerzett, az összes mennyiség mintegy 30 százalékát kitevő üzemanyagot kellene most pótolnia a Mol nagykereskedelemének.
Egy nagyker péntektől több mint 100 forintot bukik egy liter benzin eladásán, a gázolajon pedig több mint 180 forintot – nem véletlen, hogy az importáló nagykereskedők nem akarnak ekkora veszteséget lenyelni. Mint a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára, Grád Ottó elmondta, az importőr nagykereskedőktől nem is lehet elvárni, hogy a hosszú távú szerződéseiken túl veszteséggel adjanak el Magyarországon, ha máshol piaci árat kaphatnak.
A Mol viszont azt nyilatkozta, akarja és ki is tudja szolgálni az összes igényt, legfeljebb a logisztikával lehet probléma, előfordulhat, hogy várni kell a tankerre.
Csakhogy, mint Bujdos Esztertől megtudtuk,
Mire lehet most számítani? Az biztos, hogy a Mol a saját hálózatát kiszolgálja. Hallunk olyat, hogy ez náluk a prioritás – mondta Bujdos Eszter. De mi lesz a többi benzinkúttal, főleg azokkal, akik még át sem szerződtek a Molhoz? Mi lesz, ha ezek átmenetileg kiesnek? Ígéretet kapott a szakma, hogy a Mol mindent megtesz a gördülékenység érdekében, de ez akkor is idő.
A kutak negyede már bizonytalan helyzetben van
Jelenleg 100-150 olyan kút lehet, amelyik már bezárt, és van még mintegy 300-350 olyan kút, ahol „hol van, hol nincs üzemanyag” – fogalmazott Bujdos Eszter. Ez az összes, körülbelül 2000 kút negyede. A kis kutak felkerültek a lélegeztetőgépre, végre szeretnének eladni üzemanyagot, mert különben nem kapják meg a 20 forintos támogatást. De ha nem szállít a nagyker, nincs mit eladni, nincs a 20 forintos támogatás sem – magyarázta. Az importáló nagykerek a saját magyarországi kútjaikat nyilván ellátják (nem zártak be), de igyekeznek csökkenteni a veszteségeiket. Most nem biznisz nekik nálunk eladni 480 forintért az üzemanyagot, amikor például Ausztriában 2 euró feletti árat kaphatnak, piaci alapon.
Bujdos Eszter arra számít, hogy a hosszú hétvége körül tovább nőhet a bizonytalan helyzetbe kerülő kutak száma, főleg, hogy a lakosság nekiállt pániktankolni, ami ragadós. A városokban, ahol több benzinkút van, valószínűleg tudnak majd tankolni, ha nem is feltétlenül az első útba eső kútnál. Vidéken, ahol mondjuk 20 kilométerre van a következő kút, lehet, hogy érdemes előbb telefonálni. Javasolja, gondolja át mindenki, mennyit akar autózni, és csak annyit tankoljon, vagy annyit, amennyit egyébként is szokott. Nem kell betankolni, mindenképpen teletankolni, plusz kannába tankolni. Átmeneti problémáról van szó, amit igyekeznek megoldani. Az árstop pedig még marad.
Kezdeni kellene valamit a tranzitforgalommal
Grád Ottó, valamint Bujdos Eszter is a tranzitforgalmat nevezte most a legnagyobb problémának, a pániktankolás mellett. Mint Grád Ottó elmondta, az áthaladó nemzetközi fuvarozók kihasználják, hogy olcsó nálunk az üzemanyag, lényegesen olcsóbb, mint a piaci ár, ezért mielőtt elhagyják az országot, teletankolnak, vállalva akár a kerülőt, több órás sorban állást is, hiszen komoly megtakarításokat tudnak realizálni – tele tankolva akár ezer eurónyit. Ez jelentős pluszkeresletet generál.
A benzinkutak kötelesek kiszolgálni a lakosságot, a 3,5 tonna alatti járműveket, és március 5-től a traktorokat és mezőgazdasági erőgépeket is. Egri Gábor azt mondta, örömmel kiszolgálják a traktorokat is, ha lesz mivel.
A kamionokat, buszokat nem kötelesek kiszolgálni a kutak, de a traktorokat igen. A gyakorlatban azonban nem kivitelezhető, hogy ne szolgálják ki a kamionokat, vagy buszokat – mondta mindkét szakember. Bujdos Eszter szerint kellene valami segítség a kutaknak, hogy mi alapján döntsék el, kinek adjanak üzemanyagot, és kinek ne, miközben nem kapják olyan ütemben az utánpótlást, ahogyan szüksége lenne rá.
Kijelentette továbbá, hogy kellene valamiféle féket tenni a jelentős túlkeresletet generáló üzemanyag-turizmusra, mivel nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a kutakon átmeneti készlethiány léphet fel. Elmondása szerint a kormány tett ígéretet arra, hogy valahogy megpróbálják a tranzittankolást korlátozni, vagy piaci árhoz kötni. De hogy pontosan hogy menne ez, egyáltalán kivitelezhető-e, meglépik-e, azt még nem tudni.
Remélik, maximum egy hét
Grád Ottó is megerősítette, amit Hernádi Zsolt is elmondott, hogy üzemanyag lesz elég, de vannak logisztikai problémák. Reméli, hogy napokon, maximum egy héten belül, vagy legkésőbb a jövő hét végére rendeződnek a problémák.
Hozzátette, a hosszú hétvégi nemzetközi kamionstop jelenthet némi könnyebbséget, és talán hozzásegíthet ahhoz, hogy a kiszállítások utol tudják érni az igényeket. Rövidülhetnek, akár meg is szűnhetnek a készlethiányos időszakok.
lényegesen kevesebb olyan kút van, ahol átmenetileg nem tudunk benzint tankolni. Abban bíznak, hogy amint az emberek elhiszik, lesz üzemanyag, visszaszorulnak az előrehozott, vagy biztonsági vásárlások – amit most nem feltétlenül tudnak a töltőállomások kielégíteni – és visszaáll a korábbi egészséges ritmus.Hosszú távon nem fenntartható a hatósági ár
És hogy mi lesz május 15-e után? Attól függ, milyen lesz a világpiaci helyzet, közelebb leszünk-e a november 15-e előtti 80 dolláros kőolajárakhoz, vagy nem – mondta Grád Ottó. Most 110 dollár felett van az olajár, közel 350 forintos dollár mellett. Holnaptól megint nő a nagykerár, ársapka nélkül 640 forint lenne a benzin, 717 forint a gázolaj. Ha közelebb leszünk május közepére a 80 dolláros árhoz, könnyebb lesz kivezetni a hatósági árat. Ha nem, akkor valószínűleg több lépcsőben kerülhet erre sor, nagyon körültekintő döntéssel, hogy ne sokkolják a piacot. Egy biztos, hosszú távon nem lehet fenntartani a hatósági árat. Piaci alapon jól működött eddig is a piac, és ez után is jól fog működni – fejtette ki.
Bujdos Eszter szerint
álomvilágban élünk jelenleg a 480 forintos üzemanyaggal,
és előbb-utóbb hozzá kell magunkat szoktatni a gondolathoz, hogy ez nem lesz így örökre. Nem tartja kizártnak, hogy azzal kell majd megbarátkoznunk, hatszáz forint lesz folyamatosan az üzemanyag. Úgy véli, talán célravezetőbb lett volna 5 százalékra csökkenteni az áfát, és ez még most sem késő. Mellette pedig kezdeni kellene valamit a tranzitforgalommal.