Gazdaság

Brutálisan megdrágult a margarin, szinte már luxuscikknek számít

Farkas Norbert / 24.hu
Farkas Norbert / 24.hu

Novemberben – részben a bázishatás, azaz a 2020. novemberi alacsonyabb árszínvonal miatt – történelmi mértékű áremelkedést mért a Privátbankár.hu élelmiszerfronton. Árkosár-felméréssorozatuk közel 15 éves történetében még sosem fordult elő 17 százalékos ugrás egy év alatt.

A legjobb december eleji akciókat az almánál és az ásványvíznél látták – ez a két termék 19 illetve 14 százalékkal olcsóbb volt most, mint egy hónappal ezelőtt. A legnagyobb havi áremelkedést a sajtnál mérték (bő 26 százalék), de 10 százalékot meghaladó mértékben drágult egy hónap alatt a banán, a kenyér, a tojás, a kávé, a tea, a chips, és egyes üdítők, gyümölcslevek is.

Ennél jóval érdekesebb az éves eredmény, vagyis hogy mely termékek ára változott a legnagyobbat tavaly decemberhez képest. Jelentősebb árcsökkenést most csak a jeges teánál és az ásványvíznél mértek: előbbi közel 17, utóbbi 14,4 százalékkal olcsóbban került most a polcokra, mint egy éve. A jelentősebb (10 százalékot meghaladó) éves áremelkedést mutató termékek listája ennél sokkal hosszabb, az élen a margarin áll 52 százalékos emelkedéssel:

  • margarin (+52%)
  • chips (+35%)
  • krumpli (+29%)
  • narancslé (+28%)
  • szénsavas üdítő (+27%)
  • tömény szeszesital (+26%)
  • tea (+24%)
  • tejföl (24%)
  • étolaj (+22%)
  • liszt (+21%)
  • kenyér (+19%)
  • tojás (+19%)
  • joghurt (+16%)
  • sajt (+14%)
  • kávé (+13%)
  • cukor (+13%)
  • túródesszert (+13%)
  • pezsgő (+13%)

Az év során – különösen a második félévben – az étolaj és a margarin voltak a legnagyobb áremelkedést mutató termékek. A háttér a két termék esetében megegyezik – részben az időjárás kedvezőtlen alakulása, részben a takarmánynövények piacán a globális kereslet megugrása miatt bekövetkezett árrobbanás miatt drágulnak ilyen mértékben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik