Gazdaság

Bő egy éve adós Varga Judit minisztériuma egy törvényi kötelessége teljesítésével

Faludi Imre / MTVA
Faludi Imre / MTVA
Informatikai fejlesztések hiányára hivatkoznak.

Hiányolja egyik olvasónk, hogy a céginformációs szolgálattól nem kapja meg a havi ingyenes cégkivonatát, holott ezt 2019 októbere óta minden hónapban meg kellett volna kapnia. A cégtörvény szerint ugyanis a céginformációs szolgálatnak minden hónapban ingyenesen kellene küldenie a cégek e-ügyintézési törvény szerinti hivatalos elérhetőségére (azaz a cégkapujára) egy közokirati formában kiállított elektronikus cégkivonatot.

Nem teljes körűen biztosított a szolgáltatás

Olvasónk cégtulajdonos, és azt mondja, még egyetlen egyszer sem kapott ilyen cégkivonatot 2019 októbere óta a hivatalos elérhetőségére. Néhány céget találomra megkérdeztünk, és az derült ki, nem egyedi esetről van szó, mások sem kapták meg a dokumentumot. Pedig nagyon fontos lehet a cégbejegyzések változásáról kapott rendszeres információ, például amikor a tulajdonos tudta nélkül bejegyeztetnek új tulajdonost vagy tisztségviselőket. Megesik, hogy így értesül a tulajdonos arról, hogy valaki más meg akarja szerezni a cégét. Nem véletlen, hogy más területeken működnek hasonló szolgáltatások, például az ingatlantulajdonos értesítést kap, ha a tulajdoni lapon új bejegyzés történik, de ilyesmi a bírósági figyelmeztető rendszer is, amelynek a jelzései alapján az érintett követheti az ügyének a változásait.

Megpróbáltuk tisztázni az Igazságügyi Minisztériummal, küldik-e a cégkivonatokat, vagy sem, ám nem kaptunk egyértelmű választ. A tárca alá tartozó Céginformációs és az Elektronikus Cégeljárásban  Közreműködő Szolgálat (röviden céginformációs szolgálat) válasza szerint a szolgáltatás teljesítése jelenleg informatikai feltételek hiányában nem biztosított teljes körűen. De hogy mit jelent az, hogy nem teljes körűen biztosított, illetve milyen arányban kapják a cégek, és milyen arányban nem, arra nem tértek ki.

Ami bárki számára hozzáférhető

A céginformációs szolgálat válaszában kiemelte, a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló törvény (röviden cégtörvény) alapján a céginformációs szolgálat feladata többek között, hogy hozzájáruljon a cégnyilvánosság követelményeinek megvalósításhoz és a cégjegyzékben szereplő adatok megismeréséhez.

Ennek megfelelően a cégjegyzékben szereplő fennálló vagy törölt adatok, valamint a bejegyzési (változás-bejegyzési) kérelemben elektronikusan rögzített, még be nem jegyzett adatok megismerését betekintéssel bárki számára ingyenesen és korlátozásmentesen biztosítják.

A hitelezők védelme érdekében az e-cégjegyzékben változatlanul bárki számára ingyenes megismerhetők az egyes cégjegyzéki adatok – tették hozzá.

A céginformációs szolgálat működéséről szóló IRM-rendelet szerint papír alapon, illetve elektronikusan közokirati és nem közokirati formában nyújtanak céginformációt. Ha a céginformációt (ideértve, de nem kizárólagosan a cégkivonatot és a cégmásolatot) igazoltan a cég tagja vagy képviselője kéri, nem kell költségtérítést fizetni.

Ritkábban van rá szükség

A válaszban arra is kitértek, hogy amióta 2019 októberétől előírták a céginformációs szolgálatnak a havi ingyenes közokirati formában kiállított cégkivonat-küldést, azóta számos közigazgatási szerv bevezette az elektronikus ügyintézés lehetőségét. Ezzel párhuzamosan az egyes közigazgatási szervek már közvetlenül is lekérdezhetik a cégadatokat, így az ügyintézéshez a korábbi gyakorlattal ellentétben már csak nagyon szűk körben van szükség az ügyfél által beküldött, közokiratba foglalt cégkivonatra.

Érdekes, hogy bár az olvasó által hiányolt szolgáltatás teljesítését nem biztosítják teljes körűen (informatikai feltételek hiányában), a minisztérium hangsúlyozta, prioritásként kezeli az irányítása alá tartozó informatikai rendszerek fejlesztését, továbbá az azokkal összefüggő szolgáltatások biztosítását.

Nem ez volt a terv

Az ingyenes céginformációs szolgáltatást 2019-ben a gyakorlati tapasztalatokra hivatkozva akarták szűkíteni azzal, hogy a felhasználók azt nem a szabályozási célnak megfelelően veszik igénybe. A terv az volt, hogy az ingyenes céginformáció ne az úgynevezett tárolt cégkivonat megismerését jelentse, hanem online, valós idejű céginformációt. E mellett tételesen meg akarták határozni az ingyenes cégadatok körét, vagyis nem lett volna minden ingyenes.

A visszaélésszerű használat megakadályozása érdekében pedig előírták volna, hogy az internetről elérhető ingyenes céginformációs szolgáltatást csak ügyfélkapus azonosítás után lehessen használni. Ezen kívül az ingyenes céginformációt csak havonta meghatározott alkalommal lehetett volna igénybe venni. A javaslat egy hónapig tette volna lehetővé a megismert személyes adatok kezelését, abból a célból, hogy a céginformációs szolgálat minden hónapban ellenőrizni tudja az adatigényléseket.

A cégjegyzék adatai nyilvánosak maradtak volna, azonban az elsődlegesen nem ingyenesen elérhető adatok megismerésére – törvényben foglalt kivételekkel – ellenszolgáltatás mellett lett volna lehetőség. A javaslat indoklásában azt is írták, hogy az ingyenes céginformáció az állam által biztosított olyan kedvezmény, amelyet korlátlanul nem lehet igénybe venni.

Mindezen tervezett intézkedések mellé rendelte a módosítási javaslat új, ingyenes szolgáltatásként, hogy minden cég minden cégjegyzékbe bejegyzett adatának változásáról elektronikus értesítést kapjon cégbizonyítvány formájában, továbbá havonta egyszer elektronikus cégkivonatot is.

Végül a tervezett szigorításokat elvetették, maradt ingyenes és bárki számára hozzáférhető az e-cégjegyzék. Viszont, ki tudja miért, a két új ingyenes szolgáltatás mégis bekerült a törvénybe.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik