A magyarországi irodák a nyári és őszi időszakra 40 ezer főt is meghaladó foglalási állománnyal rendelkeznek. Érezhető, hogy aki eddig nem mondta le utazását, az reménykedik a helyzet normalizálódásában, döntésével még kivár, azt az éppen aktuális helyzettől teszi majd függővé – mondta.
Kitért arra, hogy az utazási irodák változatlanul nincsenek könnyű helyzetben. Az utasok befizetett pénzét az irodák továbbfizették a szolgáltatásokat közvetlenül nyújtóknak, légitársaságoknak, szállodáknak, hajótársaságoknak. A szolgáltatások többsége azonban a járvány miatt a tavaszi időszak óta ellehetetlenült. A jogszabály szerint, ha egy utazás ellehetetlenül, az irodáknak 14 napon belül vissza kellene fizetniük az utasoknak a befizetett összeget, ugyanakkor az irodák által befizetett pénzt a szolgáltatók, a légitársaságok, szállodák maguknál tartják, a pénz helyett legalább egy évig felhasználható vouchereket adnak ki.
Molnár Judit példaként említette, hogy a francia, a holland, az olasz, a görög, a litván és a spanyol kormány döntése szerint légitársaságaik 12 hónapig érvényes vouchereket adhatnak ki. Majd a 12 hónap letelte után még további három hónapjuk van arra, hogy ha az utas nem használta fel azt, akkor készpénzben vagy átutalással visszafizessék.
Nehéz a helyzet: az utasok az irodáknál panaszkodnak a pénzvisszafizetés elmaradása miatt, pedig az irodától olyan pénzt követelnek, amely nincs náluk. Az irodák jelen pillanatban az utasok pénzéért harcolnak, amit eredetileg épp az utasok megbízásából és érdekében utaltak tovább depozitként – mondta a MUISZ elnöke.
Molnár Judit reményét fejezte ki, hogy a jogszabály-módosítás mihamarabb megszületik, amivel elkerülhető a tömeges fizetésképtelenség az utazási irodáknál.
Kiemelt kép: AFP