Cikkünk megjelenésekor, péntek délután még nem tilos a magyar kamionoknak Olaszországba menniük. A munkáltató felelőssége, hogy kiküldi-e a sofőrjeit vagy nem – mondta megkeresésünkre a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a Nit Hungary ügyvezető főtitkára.
A veszélyhelyzeti kormányrendelet szerint csütörtöktől kellett karantént alkalmazni az Olaszországból érkező magyar állampolgárokra. Dittel Gábor azt mondja, aznap a szlovén-magyar határon a fuvarozók nem tapasztalták a személyes ellenőrzéskor, hogy lett volna ilyen intézkedés. Péntektől viszont már alkalmazták a szabályt, hogy ha a gépjárművezető Olaszországban járt – függetlenül attól, hogy csak áthaladt-e az országon, vagy az volt az úti cél –, a hazaérkezés után 14 nap hatósági házi karantén vár rá.
Ha a foglalkoztató ezt vállalja, akkor elküldheti a sofőrt Olaszországba. Viszont ha sok sofőrt bíznak meg olasz úttal, akkor elfogynak a hadra fogható emberek a karantén miatt, és nem lesz kit fuvarba küldeni. Nagy kérdés az is, mit lesz a 14 nap karantén alatt a sofőrrel, akinek addig is meg kell élnie. Ha hatósági karantén alá helyezik a dolgozót, akkor mint írtuk, csak táppénz jár neki.
Egy a Facebookra pénteken feltöltött videó szerint a magyar-osztrák határon egy kamionosnak azt tanácsolta egy magyar rendőr, hogy hallgassa el, hogy egy héttel korábban Olaszországban volt, ha nem akar karanténba kerülni. Erről itt írtunk:
Óráról óra változik egyébként a helyzet. Mint Dittel Gábor mondta, reggel még nyitva volt a teherfuvarozók előtt a szlovén-olasz határ, mostanra azonban már lezárták. Az osztrák-olasz és a szlovén-olasz határt kedden zárták le, de akkor még a teherfuvarozókra nem vonatkozott a korlátozás, hogy mérsékeljék a gazdasági károkat.
Kiemelt kép: Krizsán Csaba/MTI