Gazdaság

Online jelenlét nélkül a Dallamos Villamos sem tudja beteljesíteni kultúrmisszióját

Már kilenc éve, hogy először elindult Budapesten a Dallamos Villamos elnevezésű kultúrmisszió, ami abban öltött testet, hogy sárga villamosokra felültek ismert vagy kevésbé ismert zenekarok, ők elkezdtek zenélni, az utasok ezt pedig nagyon szerették. Négy éve került a Zeneszöveg.hu Kft. égisze alá a kezdeményezés, most pedig különdíjat is kaptak a UPC Magyarország Nagy Tuning Show-ján – merthogy társadalmi szempontból is fontos egy ilyen sárga villamos.

A Dallamos Villamos elnevezésű kultúrprojekt először kilenc évvel ezelőtt gördült ki a budapesti sínekre, mint a Presser Gábor által megálmodott magyar dal napjának előfutára, ezzel is népszerűsítve a zenés rendezvényt. Idővel megszűnt a kezdeményezés, így a Dallamos Villamos ötlete hivatalosan is a 2011-től már a Presser-ötlet társszervezőjeként tevékenykedő Zeneszöveg.hu Kft.-hez került. Utóbbiak nem szerették volna, hogy a rendezvény megszűnésével a villamost is parkolópályára állítsák, ezért 2015 óta önerőből adnak lehetőséget kisebb zenekaroknak, hogy a sárga színű sokkerekűre felléphessenek – utóbbit inkább zenei szempontból kell érteni.

Koczka Borbála, a Zeneszöveg.hu Kft. operatív vezetője úgy fogalmaz, szerinte kakukktojásként lettek díjazottak a UPC Magyarország jóvoltából megrendezett Nagy Tuning Show-n, hiszen a Dallamos Villamos nem bizniszmodellként volt jelen, hanem egy kiemelt, innovatív rendezvényként, aminek az online jelenléte erősítésére szorul:

Az volt a fő célunk, hogy amennyiben bekerülünk a díjazottak közé, akkor létrehozunk egy online „megállót” is a Dallamos Villamosnak, ahol nem a Zeneszöveg.hu Kft. egyik kiemelt eseményeként lenne jelen a digitális térben a rendezvény, hanem kaphatna egy teljesen önálló közeget

– fogalmaz Koczka, aki szerint a Zeneszöveg.hu online jelenléte rendkívül erős – elég rápillantani közel 50 ezer feliratkozót számláló YouTube-csatornájukra -, de az specifikusan inkább a dalszövegekre koncentrál, az általuk szervezett események – amilyen a Villamos-projekt is – csak időszakosan vannak kommunikálva. Ugyanakkor saját weboldallal, külön Facebook- és Instagram-fiókkal komoly eléréseket lehetne produkálni országosan is, így a projekt nem pusztán időközönként bukkanna fel az online térben, hanem markáns növekedésnek indulhatna ismertsége is. A digitalizáció fontosságával a cég tisztában van, hiszen itthon elsők között ismerték fel, hogy például egy dalszöveg-gyűjtő adatbázis mennyire hasznos lehet az internet népének – gondoljunk csak bele, hányszor fordult már elő velünk is, hogy egy adott sláger pontos dalszövegét esélytelenül idéztük fel magunkban újra és újra, többek között ennek megoldására is remek volt a weboldal indítása sok évvel ezelőtt.

Később már a legnagyobb videómegosztóra is betörtek, komoly nézettségi mutatókkal, aminek köszönhetően a Zeneszöveg.hu látogatottsága is magas számokat produkál. Ám a zenés villamos ott sem központi elemként helyezkedett el idáig, mert főként dalszövegek és zenészekkel készült beszélgetések ölelik körül a csatornát.

A Dallamos Villamos „önállósítását” viszont két szempontból tartják elengedhetetlennek. Ahogy az operatív vezető is mondja:

“A díjazás előtt is gondoltunk már arra, hogy erősítjük a rendezvény online jelenlétét. Minden évben készülnek remek fotósorozatok a villamos vonalán, létezik saját kiadványunk, egy zeneszöveg kiskönyv, amit a helyszínen ki szoktunk osztani. Ezekben megtalálható a fellépők névsora, dalszövegek az együtt történő énekléshez, mindez pedig nyomtatásban is 5000 példányszám felett szokott elfogyni. Viszont fontos lenne a neten is elérhetővé tenni, hogy a villamosra felpattanók tudják, mire számíthassanak. Ezzel párhuzamosan egyszerűen muszáj kőkeményen jelen lenni a közösségi médiában: a zene mindenkihez szól, a kultúrmissziónk fő részét pedig az is képezi, hogy a fiatalokkal megszerettessük a magyar zenét, őket pedig nem feltétlenül kiosztott füzetecskékkel fogjuk megragadni – hanem mondjuk, az Instagramon.”

Ahogy Koczka meséli, a Dallamos Villamos eddigi rendezvényeit egyre erőteljesebben próbálták digitalizálni, azaz a sárga járművön fellépő zenekarok kiskoncertjeiről hangulatvideókat készítettek, élő bejelentkezésekkel színesítették az online megjelenést. Természetesen a hagyományos médiumokban való láthatóság is fontos, tekintve, hogy mindegyik korosztályt szeretné megcélozni a Kft. Minden évben bekerülnek a híradóba, azonban most egy másfajta piaci trend éli aranykorát, ami miatt a közösségi média platformjait kell meghódítani. Ebbe a vonalba jól illeszkedett az ötlet, hogy a zenekarok is az Instagramon promotálták a rendezvényt az erre kitalált hashtagekkel ellátva, ami kiválóan működött, mint megtudtuk, hiszen annyira jó volt a netes hívószó, hogy ezek a posztok főként a fiatalokat érték el a nevesített platformokon.

Teljesen egyértelmű, hogy 2019-ben az Instagram lehet az egyik legegyszerűbben járható út a fejlődésre, terjeszkedésre éhes cégeknek, mert kivételesen jó eléréseket lehet vele produkálni, akár célzott közönséghez való eljutással. Így a Dallamos Villamos esetében is fontos megjegyezni: ha minél szélesebb körben szeretnék terjeszteni a fiatalok felé is kultúrmissziójukat, úgy az Instagram kihagyhatatlannak bizonyul. Nem véletlen például, hogy hazánk legsikeresebb internetes tartalomgyártói, az influenszerek is itt a legaktívabbak: míg a YouTube egy remek platform az önkifejezésre, addig az Instagram egy tökéletes hirdetőtábla, és gyakran jobb számokat is képes produkálni.

A UPC nemrég végzett kutatása azt mutatta ki:

a felhasználók 80%-a elvárja az erős online jelenlétet a cégektől, viszont a hazai kis- és középvállalkozások mindössze egyharmada mondja azt, hogy magas szinten képes ennek a kritériumnak megfelelni.

Ezt kívánja fejleszteni a Zeneszöveg.hu Kft. is a Dallamos Villamos kapcsán, a UPC-különdíjas ötletben például az is szerepel, hogy élő közvetítéssel fogják a rendezvényt az interneten elérhetővé tenni, így aki épp nem fér fel a villamosra, még nyugodtan élvezheti a fellépők zenei teljesítményeit. A közvetítés, más néven streamelés ismételten hasznos és népszerű formátum a netes közegben, elég ránézni az itthon őrült népszerűséggel működő Twitch nevű platformra, ami konkrétan az élő közvetítésekre lett kitalálva, csak ott épp videojátékokkal adják el a fiataloknak a tartalmat – ám a mechanika mindkét esetben hasonló: az élő közvetítésnek mindig különleges varázsa van, hiszen nem lehet vissza- és előre tekerni, emiatt abban a pillanatban tudunk az árral sodródni, így folyamatosan fenntartva az érdeklődést.

A Dallamos Villamos csapata tehát ezen digitális segítségekkel próbálja megvetni a lábát – vagy kerekét – az online térben, főként azért is, mert ahogy sok más rendezvény gördülékeny lezajlását, úgy ezt is nehezíti a szponzorkeresés. A kultúrprojekttel persze mindig pályáznak különböző támogatásokra, de idén még nem írtak ki ilyen jellegűt, így abban is bíznak a szervezők, hogy az erőteljes online jelenléttel a zenés villamost is könnyebben „örökbe tudnák fogadni” a támogatók, merthogy ebben az évben még nem találtak fő szponzorra.

Nem vették fel történésznek, jobban nem is sülhetett volna el
Szabó Gábor egyedi kézműves bútorokat gyártó családi vállalkozása önerőből, külső segítség nélkül indult és fejlődik töretlenül. A fiatal bútorkészítő testvérével azt vallja, hogy az álmuk megvalósításához tíz körömmel kell ragaszkodni, de elengedhetetlen a digitális világban való eligazodás is. Gáborék folyamatosan fejlesztik online jelenlétüket és csiszolják tudásukat ahhoz, hogy elsősorban a közösségi médiának köszönhetően egyre több emberhez jussanak el a We On Wood bútorai.
Teljesen egyedi magyar cipők hódíthatják meg a lábbelik piacát
A történet egészen a 80-as évekig nyúlik vissza, amikor egy vízilabdás több időt töltött a cipészműhelyben, mint a vízben.

Szponzorált tartalom

A UPC Magyarország által meghirdetett Nagy Tuning Show-n olyan vállalkozásokat díjaztak, amelyek ötletes megoldásaikkal példát mutathatnak a többségnek, hogyan válhatnak még sikeresebbé a digitalizáció segítségével. A cikk a UPC támogatásával készült.

Kiemelt kép: Bruzák Noémi / MTI

Ajánlott videó

Olvasói sztorik