Komoly szakemberhiányra utal, hogy 1 milliárd 865 millió forintért keres külsősöket a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Hetényi Géza Kórház-Rendelőintézet a következő négy évre közbeszerzési eljárás keretében. Kiszervezéshez, vállalkozók megfizetéséhez általában akkor folyamodik egy költségvetési intézmény, amikor saját állománya valamilyen okból nem tudja ellátni az adódó feladatokat.
A szolnoki kórház tízrészes közbeszerzésében a következő feladatok ellátására keresnek vállalkozókat:
A kórház felügyeletét gyakorló Állami Egészségügyi Eszközkezelő Központtól (ÁEEK) még október 25-én kérdeztük meg, miért van szükség a külsős megbízásokra és hány alkalmazottként foglalkoztatott orvos tudná ellátni a kiszervezett feladatokat, kérdéseinket azonban válasz nélkül hagyták.
Most is rengeteg a külsős
Szerettük volna megtudni, hogy a szolnoki kórház pontosan hány külsős orvost, pszichológust, gyógytornászt – tehát külsős közreműködőt – foglalkoztat, mekkora összeget költenek a vállalkozókra és milyen szakterületeken jellemző leginkább, hogy a piacról vásárolnak munkaerőt, ezért közérdekű adatigényléssel fordultunk az intézményhez. Válaszuk szerint a 2018. január 1. és november 15. közötti időszakra vonatkozóan összesen 101 érvényben lévő, külsős szerződésük volt, ebből tíz haladta meg az évi ötmillió forintos értékhatárt, tizenegy pedig a közbeszerzési értékhatárt (a listát itt találja pdf-ben).
Hogy pontosan melyik szakterületeken a legtöbb a külsős szakember, azt nem lehet megállapítani, ugyanis több szerződésnél csak az általános, szakorvosi tevékenység tárgyat adták meg. Amit így is látni lehet, hogy a 101 külsős megbízásból
- 16 urológiai ellátásra,
- 12 sebészeti tevékenységre (egy daganatsebészeti, kettő kézsebészeti készenléti feladatokra)
- 9 a gyermekeket érintő tevékenységekre (4 mozgó szakorvosi szolgáltatás, 1 csecsemő- és gyermekgyógyász, 2 gyermeksebészeti, 1 gyermekneurológiai, 1 gyermekpszichiátriai ellátás),
- 8 neurológus szakorvosi ügyeleti tevékenység nyújtására,
- 5 triázs feladatok ellátására vonatkozik.
A legtöbbet, évi 970 millió forintot a COR-A Egészségügyi Zrt.-nek fizetnek intervenciós kardiológiai feladatok ellátásáért, azonban az árban benne van, hogy a szerződés lejártakor a munkaállomás a kórház tulajdonába kerül. Évente 445 millió forintot kap az Avas Egészségügyi Centrum Kft. DSA (angiológiai) szolgáltatásokért, amit évi 104 millió forintos megbízási díjjal a Mamma Diagnosztikai Zrt. követ, amely komplex mammográfiás szolgáltatásokat nyújt. Mindhárom szerződést közbeszerzési eljárásban kötötték meg.
Ahogyan korábban beszámoltunk róla, az állami adósságrendezés keretében beharangozott 55 milliárd forintos keretnek csak alig több mint felét adta a kormány közvetlenül a tartozások kifizetésére, 24 milliárdot azon kórházak között osztanák szét, amelyek tavaly óta bizonyíthatóan tettek az eladósodás elkerüléséért.
Állami pénzért nincs orvos
Nem a szolnoki az első kórház, amelyik a versenyszféra szolgáltatásait veszi igénybe:
- A ceglédi kórház 1,2 milliárd forintért szervezte ki tevékenyége egy részét.
- Budapest egyik legnagyobb kórháza, a Péterfy Kórház-Rendelőintézet Országos Traumatológiai Intézet közbeszerzéssel bízta meg a korábban építőipari vállalkozásként működő Wigwam Bau Kft.-t aneszteziológiához kapcsolódó feladatok ellátásával. Az egyik kórházi szakasszisztens tulajdonában lévő céggel egymilliárd forintos keretszerződét kötöttek.
- 2010 óta egy privát vállalkozás üzemelteti a Bajcsy-Zsilinszky Kórház patológiai osztályát, amelyet az intézmény teljesen ki akart szervezni: a teljeskörű kórbonctani, szövettani és cytológiai szolgáltatások ellátása mellett a vizsgálatokhoz szükséges összes anyag, vegyszer, szakmai és egyéb fogyóanyag beszerzését, raktározását is külső vállalkozásra akarták bízni. Közbeszerzési eljárásuk sikertelenül zárult, mert az 1,7 milliárd forintos fedezeti összeg sem volt elegendő.
A kórházak külsős, szakorvosi megbízásai olyanok, mintha az iskolák nem alkalmazottként, hanem vállalkozóként foglakoztatnák a tanárokat, akik így nem a közalkalmazotti bértábla, hanem egyéni díjszabásuk szerint kapnának fizetést.
Az állami és a magánegészségügy hosszú évek óta mélyen összefonódott, ennek ellenére Kásler Miklós, az Emberi Erőforrások Minisztériumának vezetője többször is a magán- és az állami ellátás szétválasztásának fontosságáról beszélt. Korábban éppen ezért szerettük volna megtudni a tárcától, hogy mi az álláspontjuk a kórházak külsős szerződéseiről, amikor az intézmények állami pénzen bíznak meg külsős vállalkozásokat alapfeladataik ellátásával. A válasz erre nem igazán tért ki, mindössze azt hangsúlyozta, hogy a kormány szerint az egészségügy nem üzlet, ezért ellenzi a fizetős ellátás beemelését a közegészségügybe. Az Emmi válasza emellett azt rögzítette:
Nem fenntartható, hogy állami finanszírozású intézményekben, állami pénzből vásárolt eszközökkel és állami alkalmazásban álló dolgozókkal tartsanak fenn magánpraxisokat.
Kiemelt kép: Bugány János /MTI