Gazdaság
Budapest, 2017. január 31.
Mentőautók állnak a Péterfy Sándor utcai Kórház - Rendelőintézet és Baleseti Központ mentőbejárata előtt a VIII. kerületi Gázláng utcában 2017. január 31-én. Ezen a napon a fővárosra hullott ónos eső miatt húsz százalékkal megnőtt a balesetben megsérültek száma.
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

Ügyeletes mentőautót vettek ki a szolgálatból, mert összeomlott a fővárosi betegszállítás

Kovács-Angel Marianna
Kovács-Angel Marianna

újságíró. 2018. 05. 07. 11:13

Április végével felmondta a szerződését az egyik magán betegszállító cég, ezért május 1-jén egy ügyeletes mentőautót vettek ki a szolgálatból az Országos Mentőszolgálat központi állomásán, hogy életmentő feladatai helyett betegszállításban vegyen részt – tudta meg több forrásból a 24.hu. A betegszállítás 2007 óta nem a mentőszolgálat feladata, ekkor vonták be az alternatív cégeket az ellátásba. Az OMSZ csak a mentéssel összefüggő esetekhez vonulhat ki, azonban május 1-je óta, a központi utasítás szerint be kellene szállniuk a betegszállításba is, mivel az egyik legnagyobb magáncég kiesett a rendszerből.
A tönk szélére kerültek a fővárosi betegszállító cégek: hiába van mentőautójuk, ha nincsen, aki vezesse. A kapkodásban a mentőkre róttak újabb feladatot, pedig náluk is komoly gondok vannak.
Korábban a témában:

Április végével felmondta a szerződését az egyik magán betegszállító cég, ezért május 1-jén egy ügyeletes mentőautót vettek ki a szolgálatból az OMSZ Mohács utcai Bázis Mentőállomásán, hogy életmentő feladatai helyett a betegszállításban vegyen részt – tudta meg a 24.hu. A Bázis Mentőállomáson és az OMSZ Markó utcai Központi Mentőállomásán is komoly felzúdulást okozott a megoldás, volt, aki meg akarta tagadni az együttműködést, neki annyit mondtak:

Ha te nem mész, majd kiveszünk egy másik kocsit.

A betegszállítás 2007 óta nem az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) feladata, ekkor vonták be az alternatív cégeket az ellátásba. Az OMSZ csak a mentéssel összefüggő esetekhez vonulhat ki, azonban május 1-je óta, a központi utasítás szerint be kellene szállniuk a betegszállításba is, mivel az egyik legnagyobb magáncég kiesett a rendszerből.

Április 30-ával felmondta ugyanis a betegszállításra vonatkozó szerződését a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelővel (NEAK) a Haemobil Kft. —  tudtuk meg Dr. Vámos Zoltán cégvezetőtől. A vállalkozás további egészségügyi tevékenységeit, így az intenzív osztályon fekvő, nem mozgatható betegek dialíziskezelését fenntartja, a betegszállítást azonban humánerőforrás-gondok miatt nem tudta vállalni. Szakmai forrásaink szerint nem csak a Haemobil került nehéz helyzetbe: a fővárosi betegszállító cégek alig-alig tudják kitermelni működési költségeiket, további négy vállalkozás került lehetetlen helyzetbe, erről pedig már a NEAK-ot is tájékoztatták.

A Haemobil Kft. a fővárosban és az agglomerációban dolgozott, ez az egyik legproblémásabb terület az állandó dugók és a viszonylag kis távolságok miatt. A betegszállítók kilométerenként 110 forintos térítést és betegmozgatási díjat kapnak, ezért a mentőautón kívül egy sofőrt és egy ápolót kell biztosítaniuk.

Vidéken jobb a helyzet, de a fővárosban csak lassan lehet haladni. Van, hogy a dugóban egy óra alatt 10 kilométert halad a kocsi, ami egy sofőrt és egy ápolót visz. Ezért a tíz kilométerért 1100 forintot kaptunk

— magyarázta Vámos Zoltán. A főorvos szerint azért kellett felmondaniuk a szerződést, mert a cég gépkocsivezetői elmentek: az egyik egy másik magánvállalkozásnál talált munkát, a másik

Németországba ment csomagokat szállítani, ötszörös fizetésért és feleannyi munkáért. Nem tudtam marasztalni őket, ennyi pénzért pedig nem tudtunk új sofőröket alkalmazni

— tette hozzá a Haemobil Kft. vezetője.

Ha nincs ló, jó a mentős is?

Bár a vállalkozás időben közölte az egészségbiztosítási alapkezelővel, hogy nem tudja a továbbiakban vállalni a feladatokat, és információink szerint az OMSZ vezetése már április közepén tudott a problémáról, a fővárosi mentőállomásokat csak április 29-én, vasárnap értesítették arról, hogy május 1-jétől, keddtől négy betegszállítást végző egységet kell szervezni, amelyből egy 24 órában, három pedig 12 órás, nappali műszakokban teljesít szolgálatot.

Budapest, 2008. október 3.
A mentõ elhagyja a Frankel Leó utcát, ahol egy órán át próbálták újraéleszteni sikertelenül Albert Györgyi újságírót, aki egy taxiban lett rosszul, miután kilépett egy cukrászdából.
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

A kapkodásban nem sikerült pluszmunkára jelentkező életmentőket találni: a beosztások már elkészültek, sokan másod- és harmadállással egészítik ki fizetésüket, a felkínált bruttó 1600 forintos óradíj miatt pedig több mentősnél is elszakadt a cérna. Volt olyan állomás, ahol senki sem jelentkezett a pluszmunkára, máshol mindössze ketten jelezték, hogy részt vennének a betegszállításban, ami jellegéből adódóan lassabb és fizikailag megterhelőbb, mint a mentési feladatok.

Az állomások vezetőit nehéz helyzetbe hozták a központi döntéssel, a mentőknél ugyanis hónapokkal ezelőtt megtiltották a pluszmunkákat. A kieső túlórapénzek egy mentőtisztnél havi 30-40 ezer forintos bércsökkenést jelenthetnek, ráadásul szakembereket vonnak el a közvetlen életmentéstől, ami gyakran okoz etikai dilemmát az állomások vezetőinek és a mentésirányítóknak.

Autó van, személyzet nincs

Részletes kérdéseinkre az OMSZ mindössze annyit közölt, hogy tartalék gépjárműveikkel a területileg illetékes kormányhivatalok népegészségügyi osztálya által kiadott kijelölő határozat alapján, az ott megjelölt területen és kapacitással végeznek betegszállítási feladatokat. Az OMSZ szerint a betegszállítási tevékenység a mentési kapacitást nem érinti, a mentőellátás országszerte zavartalanul biztosított.

Forrásaink szerint azonban a mentőállomások legalább egy éve nem tudják kiállítani a teljes kocsiparkot, most pedig még rosszabb a helyzet.

A szabadságolások és az állandó létszámhiány miatt az autók bent állnak, mert nincs aki vezesse őket, nincs elég mentőápoló sem. Korábban többször is jeleztük: hiába vesznek szép autókat, ha nincsen személyzet, akivel feltölthetnék őket

— mondta el egyik, névtelenséget kérő forrásunk, aki évtizedek óta az OMSZ munkatársaként dolgozik. Egy másik, a mentőszolgálat kötelékében dolgozó szakember attól tart, hogy a betegszállítás miatt az amúgy is takaréklángon működő fővárosi mentőállomásoknak további gépkocsikat kell kivenniük a mentési műveletekből. Mint mondta:

Hónapok óta lehetett tudni, hogy baj van a betegszállítással, de valahol fent megakadt ez az ügy, és csak akkor kezdek el intézkedni, amikor már égett a ház. De mi sem tudjuk eloltani, mi sem vagyunk elegen.

Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI 

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Saudi soldiers stand guard as a Saudi air force cargo plane, carrying aid, lands at an airfield in Yemen's central province of Marib, on February 8, 2018. (Photo by ABDULLAH AL-QADRY / AFP)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.