Gazdaság
Sick senior woman with headache lying on the floor with wooden stick

Megduplázódott a nyugdíjas adóssága, hiába fizetett

Tamásné Szabó Zsuzsanna
Tamásné Szabó Zsuzsanna

újságíró. 2018. 03. 31. 14:00

Korábban a témában:

Nyugdíjas olvasónk családjában tragédia történt pár éve – a veje meghalt, a lánya egyedül maradt három gyerekkel. A férfi nem sokkal korábban külföldön próbált szerencsét, ott dolgozott egy ideig, és honvágya miatt sokat telefonált haza. Emiatt jelentős összegű telefonszámla maradt utána. A családi csomag olvasónk nevén volt, és mivel szűkösen megélő lánya nem tudta volna fizetni a tartozást, így a nyugdíjas nőre maradt a keserű örökség. A gond abból lett, hogy bár próbált, ő sem tudott fizetni, ahogy kellett volna.

Az Ecovis követeléskezelési csoport 2013. márciusi levele szerint telefonszámla-tartozása 264 074 forint volt,

a késedelmi kamattal és a behajtási költséggel együtt 279 ezer. Ezután született egy részletfizetési megállapodás a Telenor, az Ecovis és olvasónk között. A tartozást 24 hónap alatt havi 13 010 forintos részletekben kellett volna törlesztenie, vagyis összesen 312 240 forintot kellett volna visszafizetnie két év alatt.

Fizetett, amikor tudott, összesítése szerint 119 820 forintot. Ezt az Ecovis is megerősítette írásban, az összegeket továbbították a Telenornak.

A telefontársaság 2015. augusztusi levele szerint a törlesztés után 211 694 forintra rúgó tőkekövetelés és járulékai maradtak, összesen 288 925 forin. Ezt értékesítette a Telenor az Intrum követeléskezelő társaságnak. A levélben jelezték, hogy a követelést annak minden járulékával, egyebek mellett a kapcsolódó késedelmi kamattal, illetve költségekkel együtt adták át.

Göteborg, 2018. március 21.
2013. március 14-i kép a Telenor norvég távközlési vállalat logójáról egy üzlethelyiségben, Göteborg svéd város központi pályaudvarán. A Telenor-csoport 2018. március 21-én bejelentette, hogy eladja 2,8 milliárd euróért a közép-kelet-európai leányvállalatait, köztük a Telenor Magyarország vállalatot a cseh PPF-csoportnak, amely a közép-kelet-európai térség legnagyobb magántőke-befektetője. (MTI/EPA/Mauritz Antin)
Fotó: Mauritz Antin / EPA / AFP

Az első Intrum által küldött fizetési felszólításban már megjelent a Telenor által említett kamattartozás, illetve költség is, így rögtön 292 579 forintra szökött az összeg.

Vagyis miután olvasónk kinyögött az évek alatt a nyugdíjából majd 120 ezer forintot a tartozásból, több volt neki hátra, mint amikor elkezdett törleszteni.

Az eltelt három év során ugyanis a kamatok összege magasabb volt, mint a teljesített befizetés.

Az Intrum tavaly októberi értesítése szerint még mindig 211 694 forint volt a tőketartozás, plusz a kamat és költség, összesen: 254 789 forintot mutattak ki. Egy későbbi tájékoztató szerint novemberben 229 122 forint volt a tartozás. És ebben még nem volt benne a végrehajtó költsége. Ekkor már kezdett nagyon elkeseredni olvasónk, hogy soha nem lesz képes eltüntetni az adósságát. Persze tisztában volt a „bűnével”, hogy amíg nem tiltották le a nyugdíjából a tartozást, nem mindig tudott fizetni. De

nem értette, hogy lehet az, hogy még mindig nagyjából annyival tartozik, mint öt évvel ezelőtt, noha ekkor már egy jó ideje vonták a nyugdíja harmadát.

Olvasónk meghatalmazásával betekintést kaptunk az Intrumtól az ügybe. Az Intrum megerősítette, hogy 2015. május 25-én a Telenor Magyarország Zrt. által rájuk engedményezett követelés összesen 288 925 forint volt. Az engedményezés után a követeléssel kapcsolatosan 77 366 forint késedelmi kamat merült fel, valamint – ezt az ügyfél önkéntes teljesítésének hiányával magyarázták – az igényérvényesítés során 47 938 forint végrehajtási költség keletkezett.

Ha ezt összeadjuk, 414 229 forint tartozásnál járunk.

Mindösszesen 289 252 forint összegben regisztráltak jóváírást idén márciusig az olvasó eseti befizetéseiből és a bírósági végrehajtótól részükre továbbutalt jóváírásokból. Olvasónk kimutatása szerint 27 454 forinttal több volt a befizetése. Az Intrum tájékoztatása szerint a különbözetről a végrehajtó tud tájékoztatást adni.

Az Intrum az egyes jóváírásokat a Ptk. szerint elsősorban a költségre, azután a kamatra és végül a fő tartozásra számolta el, az alábbi bontásban:

  • Tőkére elszámolt jóváírások: 87 442 forint
  • Kamatra elszámolt jóváírások: 146 970 forint
  • Díjakra, költségre elszámolt jóváírások: 54 840 forint
  • Összes jóváírás: 289 252 forint

Az összesítésből látszik, hogy kamatra és díjakra, költségekre több mint kétszer annyit számítottak fel neki eddig, mint amennyivel apadt az eredeti tartozása.

Így az olvasónkkal szembeni követelés március elsején még mindig 124 977 forintnyi. A jó hír az, hogy ez már szinte teljes egészében tőketartozás, csak 725 forint belőle a kamat, és díj nincs.

Ez az összeg azonban a bírósági végrehajtás jelenleg még fennálló költségeit nem tartalmazza – mint a Szepesi és Társa Végrehajtói Irodától megtudtuk, ez 16 539 forint fizetendőt jelent még. Azonban a késedelmi kamat a jogerős fizetési meghagyás alapján a kifizetés napjáig jár a hitelező részére.

Hogy mennyi most a pontos tartozás? 141 516 forint + X.

Az Intrum tájékoztatása szerint a további késedelmi kamat mértéke a letiltások pontos beérkezésétől és összegétől függ. Egy mód van arra, hogy az ügyfél elkerülje a további késedelmi kamatok felszámítását: ha a még fennálló tartozását és a végrehajtási költségeit egy összegben kiegyenlíti.

Olvasónk szívesen élne is a lehetőséggel, hogy ne hízzon tovább a tartozása. Csakhogy éppen az a gondja, ami eddig is volt, hogy nem tudja egyben kifizetni.

Összegzés a telefontársaság és a követeléskezelők által közölteket figyelembe véve:

  • olvasónknak volt 264 074 forint számlatartozása,
  • befizetett, illetve levontak tőle eddig 409 072 forintot, és
  • tartozik még 141 516 + X forinttal.

Vagyis a tartozása több mint a duplája lett öt év alatt a késedelmi kamatozás, és a teljesítése hiányában megindított igényérvényesítés költségeivel. És miközben másfélszer annyit befizetett már, mint amennyi az eredeti tartozás volt, az adósság fele még mindig előtte áll.

Így látja a követeléskezelő

Kaptunk a számok mellé egy kísérőlevelet is az Intrumtól, amelyben jelezték, céljuk, hogy megtalálják ügyfeleikkel a mindkét fél számára elfogadható megoldást a tartozás rendezésére. Együttműködő ügyfeleik számára számos fizetéskönnyítő megoldást kínálhatnak az eljárás bármely szakaszában, akár még akkor is, ha végrehajtás alá került az ügy. Mivel minden ügy más és más, és egyedi megoldási javaslatot dolgoznak ki, és folyamatosan keresik a kapcsolatot az ügyféllel, levélben, telefonon, adott esetben személyesen. „A kérdéses ügyben először az engedményezéskor, azaz 2015 augusztusában vettük fel a kapcsolatot az ügyféllel. Az ügy ekkor már jogi szakaszban volt. Első egyeztetéseinket követően 2015 októberében 30 havi részletfizetést ajánlottunk, amelyre azonban az ügyfelünk nem reagált. Az ügyfelünk 2016 márciusáig rendszeresen törlesztett, majd ez abbamaradt. Ennek nyomán 2016 júniusában indult a végrehajtás a 2013-ban megindult fizetési meghagyásos eljárás alapján. Jelenleg a törlesztés a nyugdíj letiltása útján történik. Amennyiben jövedelmi viszonyainak igazolásával együtt kérelemmel fordul hozzánk az ügyfél, továbbra is mód van a letiltás összegének mérséklésére. Minden esetben igaz: ha nem kapunk választ javaslatainkra, akkor kénytelenek vagyunk továbblépni a jogszabályok által kijelölt és behatárolt úton. Azt javasoljuk ügyfeleinknek, vegyék fel velünk a kapcsolatot és érdemben reagáljanak felvetéseinkre. Lehetőleg minél előbb, hiszen a tartozás annak teljes kiegyenlítéséig kamatozik” – írták.

Tamásné Szabó Zsuzsanna korábbi cikkei

Kiemelt képünk illusztráció
Fotó: Thinkstock

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.