Nagy újdonsággal jött ki az Ikea Magyarországon idén január közepén: elindították webshopjukat. Az árukat saját dolgozók készítik össze a rendelések alapján, és szerződött partnerek viszik házhoz. Az új „online vásárlás házhozszállítással” szolgáltatást eddig már ezren vették igénybe, az átlagos vásárlási érték 150 900 forint volt. Szállítási díj a távolságtól és a vásárolt értéktől függ, 7990 forinttól indul a tarifa.
Most az a terv, hogy vidékiek számára is elérhetőbbé tegyék a kiszállítást, ezért a következő hetekben várhatóan jelentős árcsökkentéssel rukkolnak ki számukra. Hogy mekkorával, azt még nem árulták el a csütörtöki sajtótájékoztatón.
Több hullámban indultak el
Az Ikea egyébként viszonylag később lépett ki az online vásárlás piacára, mint a versenytársaik, amit a 24.hu kérdésére azzal magyaráztak, hogy erős volt az áruházi jelenlétük, illetve kivártak azért is, hogy igazán jó megoldással jöhessenek ki. Világszerte több hullámban indították el az online vásárlást, Magyarország ezen belül is egy későbbi hullámba esett, régiós szinten is, hiszen a cseh és szlovák webshop már tavaly megnyílt.
Felméréseik szerint egyébként a magyar vásárlók nagyon aktívak a weben, már eddig is mintegy 30-40 százalékuk először ott tájékozódott, mielőtt ellátogatott volna az áruházba.
Idén még egy újdonságot terveznek: a kisebb csomagok, kisebb értékű rendelések kiszállítására egy kedvezőbb áru csomagkiszállítási szolgáltatás fog indulni.
Benne vannak a top ötben
Hasítanak egyébként a hazai Ikea áruházak, világszinten a magyar növekedés az ötödik legnagyobb már évek óta. A Csehországért, Szlovákiáért és Magyarországért felelős régiós vezető, Marek Feltl ismertette a főbb számokat. Az elmúlt pénzügyi évben (2016. szeptembertől 2017. augusztusig) weblapjukon 8,1 millióan böngésztek, több mint 5,5 millió látogató kereste fel a magyarországi áruházakat, közülük 3,1 millióan vásároltak is, 2,9 millióan fordultak meg és költöttek náluk az éttermekben, kávézókban, bisztrókban. Összességében 61 milliárd forint árbevételt értek el, ami 14 százalékos növekedést jelentett. Régiós szinten is kiemelkedő ez az eredmény, mert mint kiderült, a másik két országban mindössze 5-5 százalékkal bővült a forgalom.
A mostani jelentős magyarországi forgalombővülést részben annak tudják be, hogy kissé megkésve jött az élénkülés a válság után, illetve hogy erősödtek a vásárlói igények.
Soroksáron több az új vásárló
A tavalyi év újdonsága a soroksári áruház megnyitása volt júniusban – már ez az egységük is jelentős forgalmat bonyolított, de hogy pontosan mennyit, arra nem tértek ki. Ez az áruházuk a legnagyobb egyébként. Az áruház vezetője, Szabó Ágnes elmondta, hogy már az első egy-két hétben 134 ezer látogatójuk volt, és kiemelkedően sok, 20 százalék körüli náluk az új látogató. Azaz akik még korábban nem jártak Ikeában. Összehasonlításul: a legrégebbi, 1990-ben nyílt Örs vezér téri, és a 1999-ben nyitott budaörsi áruházban 1-2 százalék körül van az új vásárlók aránya.
A soroksári áruházra jellemző, hogy nemcsak a környező területekről járnak oda sokan, hanem vidékről is. A vezető szerint kvázi hétvégi áruház, amivel arra utalt, hogy péntektől hétfőig a legnagyobb a forgalom náluk. Eltérően a többi áruháztól náluk az árukiadó is házon belül van, amit elmondása szerint szeretnek a vevők. Az új áruház megnyitásával részben az is volt a cél, hogy a másik két helyet kicsit tehermentesítsék, és ez sikerült is – árulta el.
Újdonságok még
Tavaly indították be a „Kattints és vedd át” szolgáltatást, ami fél év alatt 4 ezer vásárlást generált. A nappali ülőbútor és hálószobabútor volt a legnépszerűbb rendelés.
A tavalyi üzleti évben a konyha volt a fő fókuszban, idén pedig a nappali lesz. És karakteresebbé kívánják tenni a három áruházat. Mint elmondták, az Örs vezért téri a „legismertebb, city áruház”, a soroksári, budaörsi „klasszikus külvárosi”, ahol egy helyben mindent meg lehet vásárolni.
Már most is jellemző egyébként, hogy a helyi piachoz, igényekhez is szabják a kínálatot. Éppen ezért az Örs vezér téren kiemelten erős a panelok számára szánt kínálat, Soroksáron a tetőtéri megoldásokra, Budaörs pedig a nagy terek, kertes házak kiszolgálására fektetne nagyobb hangsúlyt.
Kiemelt képünkön az IKEA első magyarországi áruháza a főváros XIV. kerületében, az Örs vezér terén
Fotó: Faluldi Imre / MTI