Ezentúl ekáer-szám kell akkor is, ha az áruval megrakott gépjármű össztömege meghaladja a 3,5 tonnát. Eddig a túlpakolt, nem útdíjköteles gépjárművekkel igyekeztek kijátszani a rendszert, miután a nem kockázatos termék szállításakor nem kellett ekáer-szám.
A közúti kamerák mellett az országban több ponton is működik közúti súlymérő, ezek segítségével pedig a pénzügyőrök könnyen kiszűrik, ha a kereskedelem valamely szereplője “tévesen” adta meg a rakomány súlyát – hívja fel a figyelmet a szaktárca.
Akár 1 millió forint bírság a tét
A pénzügyőrök és a revizorok többször tapasztalták, hogy a felrakott hatósági zárat menet közben feltörték, átpakolták az árut, sokszor ezzel menekítették ki a teljes szállítmányt illegálisan a végrehajtás alól. 2016 augusztus 1-jétől a hatósági zár sértetlenségét egészen addig biztosítani kell, amíg azt a NAV le nem veszi. Az a fuvarozó, aki ezt a szabályt megsérti, akár 1 millió forint mulasztási bírságot is kaphat. Ha baleset vagy egyéb elháríthatatlan ok miatt sérült meg akár az áru vagy a hatósági zár, akkor haladéktalanul értesíteni kell az adóhivatalt – írja közleményében az NGM.
Sokan azzal éltek vissza, hogy az ekárbe a ténylegesen szállítottnál lényegesen nagyobb értéket jelentettek le, ez igazolta a magasabb összegű áfa-visszaigénylést. Az új szabályozás szerint augusztus 1-jétől a bejelentett, de ténylegesen nem fuvarozott áru értékének 40 százalékáig terjedő mulasztási bírságot szabhat ki a NAV – írja közleményében az NGM.