és azzal, hogy a vállalkozásoknak nyilvántartási hozzájárulást kell fizetniük csak a tagok 4 százaléka ért egyet. Ez az eredmény egyáltalán nem meglepő annak fényében, hogy a megkérdezettek milyen arányban tartanak igényt a kamarai működésre.
Alig veszik igénybe a szolgáltatásokat
A legtöbben a Széchenyi hitellel kapcsolatos segítséget értékelték: a tagok 6 százaléka legalább évente egyszer élt ezzel a lehetőséggel, de 79 százalékuk ezt a szolgáltatást sem használta még soha. Pénzügyi, gazdasági tanácsot a megkérdezettek 2 százaléka kért legalább egyszer egy évben, amely így a második legnépszerűbb szolgáltatásnak számít. A legkevesebben üzleti partner keresésére használták az MKIK-t: a tagok 95 százaléka még soha nem próbálkozott meg ezzel.
Az Adótanácsadók Egyesülete vizsgálta azt a kérdést is, hogy magát az iparkamarai nyilvántartást milyen gyakran használják, és mennyire tartják hitelesnek a tagok. Az adatok értékelésének érdekében ugyanezeket a szempontokat más adatbázisokkal kapcsolatban is vizsgálták (NAV, e-beszámoló, e-cégjegyzék, fizetős üzleti szolgáltatások). Minden adatbázist egy ötfokú skálán értékeltek a válaszolók. Ha szinte minden nap igénybe veszik a szolgáltatást, és ha teljesen hitelesnek érzik, akkor az ötöst, ha soha nem használják és teljesen bizalmatlanok, akkor az egyest kellett megjelölniük. Mivel a kérdőívet 606-en töltötték ki, ha mindenki napi rendszerességgel használná, a maximális pontszám 3030 lenne.
A használati skálán a NAV adatbázisai lettek az elsők 2690 ponttal, a válaszadók 68 százaléka minden nap használja ezeket. Miközben
mely 756 ponttal végzett az 5. helyen. Ennél még a fizetős adatbázisokat is egy nagyságrenddel többen használják: a tagok 20 százaléka napi rendszerességgel veszi igénybe ezeket, és 1315 ponttal kerültek a 4. helyre. Ezzel teljesen egybevág, hogy 1099 ponttal ebben a kérdésben is az utolsó helyen végzett, a tagok 58 százaléka tehát egyáltalán nem bízik benne. Az első a NAV lett 2786 ponttal, utána az E-beszámoló következik 2700, majd az E-cégjegyzék 2623 ponttal. Az utolsó előtti helyen e kérdésben is a fizetős szolgáltatások végeztek 2061 ponttal.A többi kérdésből kiderült, hogy
Végül felhívják a figyelmet arra, hogy mert egyébként azt az adóhatóság külön felhívás nélkül –a behajtás költségét is felszámítva– adók módjára behajtja, amely alátámasztja a tagjaik véleményét, hogy ez valóban egy sajátos adó.
A felmérés részletes eredménye elérhető innen.