Gazdaság

Elvéreznek a magyar buszgyártók

uj-bkv-busz(960x640).jpg (bkv, ikarus, busz, )
uj-bkv-busz(960x640).jpg (bkv, ikarus, busz, )

A magyar közlekedési vállalatok külföldről rendelnek: török gyártmányú midibuszok érkeznek a Várba, lengyelországi Volvo járműveket vesznek a Volán-társaságok és a városi busztársaságok. Az évek óta tartó mellőzés következtében betesz a magyar gyártóknak – számol be a Magyar Nemzet.

A lap cikke emlékeztet, hogy Fónagy János államtitkár 2011 novemberében elmondta: „egy buszgyár éves ideális kapacitása 10-12 ezer darab, miközben a magyar igény mindössze 600-800, tehát autóbuszgyártást ma Magyarországon nem lehet gazdaságosan működtetni”. Hozzáteszik, hogy míg ez a Fidesz-kormány előző ciklusának elején csak meghökkentő vélemény volt, 2015 elejére valósággá lett, hiszen ma már tényleg nincs vagy alig van autóbuszgyártás az országban, miközben a 2010-ben bevezetett beszerzési moratóriumnak vége, és az állami közlekedési vállalatok vásárolhatnak – és vásárolnak is – új autóbuszokat.

A cikkből kiderül, hogy 2011-ben 150 új buszt helyeztek forgalomba, 2012-ben pedig csak 54-et, addig az utóbbi két évben 432 és 467 egységet értékesítettek idehaza. Az eladott buszok azonban túlnyomórészt külföldi gyártóktól származtak, illetve a Rába–Volvo-együttműködés részeként leszállított több mint 200 jármű bizonyos szempontból hazainak tekinthető. A hazai autóbuszgyárak elvéreztek, a Rába pedig drágán importált 213 svéd autóbuszt – összegezték a helyzetet.

A cikk a közelmúlt beszerzései közt említi, hogy a budapesti agglomerációban a BKV és a Volánbusz együttműködése során 61 Rába–Volvo 7900 állhat forgalomba, ezek a buszok teljesen készen érkeznek Magyarországra. A Rába a pécsi Tüke Busz Zrt. 66 darabos megrendelését, és a múlt év végén 58 Volvo 8900-ast és 9700-ast szállíthatott a dél-alföldi régió Volánjainak. Január közepén pedig forgalomba állt Budapesten a hibrid Volvo, az Euro 6-os kibocsátási normának megfelelő, dízel-elektromos hajtású csuklós.

Beszámoltak arról is, hogy tizenhat új dízel midibusz érkezik a Várnegyedbe és más budai útvonalakra az év végéig. A beszerzésen a török Karsan Otomotiv A. S. 870 millió forintos ajánlata nyert. A szerződés lehetőséget ad további 24 jármű későbbi megrendelésére is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik