A Magyar Nemzetnek az áruháznál korábban vezető pozíciót betöltő informátor mondta el, hogy a Tesco törvénytelen módon él vissza erőfölényével, és olyan sarcokat fizettet beszállítóival, amelyek a vállalat üzleteiben kapható termékek árát átlagosan 20 százalékkal terhelik meg. Mint mondta, a vállalatnak éves szinten milliárdos nagyságrendű pluszbevételt jelentő gyakorlat miatt a gyártók évek óta kiszolgáltatott helyzetben vannak.
Mint azt korábban megírtuk, a brit áruházláncokat felügyelő ombudsman kezdett vizsgálatot a Tesco beszállítókat érintő kereskedelmi gyakorlatáról. Az élelmiszerfelügyletet ellátó (GCA) vezetője, Christine Tacon szerint megalapozott a gyanú, hogy a társaság megszegte a vonatkozó szabályozást.
Változtattak a gyakorlaton
Magyarországon ez a gyakorlat évek óta jellemző – mondta el a bennfentes, aki példaként említette a polcpénzt, amelyet más néven ugyan, de a termékek kihelyezéséért cserébe törvénytelenül szed be a lánc a beszállítóktól.
Évekkel ezelőtt még az volt a jellemző, hogy az egyes termékek gyártói, beszállítói külön, e tevékenységre szakosodott független ügynökségeket bíztak meg azzal, hogy márkatermékeiket kezeljék a kereskedelmi egységekben.
A brit multi azonban később elrendelte, hogy a továbbiakban saját hatáskörben kell ellátni ezt a szolgáltatást. Helyettük a Tesco saját alkalmazottai kapták feladatként azt, hogy az eladótérben helyezzék el a különféle árucikkeket, amiért nem egy esetben a korábbiaknál is magasabb összegű díjat fizettettek a partnerekkel.
„Egy év alatt átalakították a teljes rendszert, a beszállítókkal új szerződéseket kötöttek, s nem nagyon volt más választása annak, aki a Tescóban kívánta árusítani a termékeit. Akinek nem tetszett az új felállás, egyszerűen kilistázták az áruházból. Az egyik legnagyobb üdítőital-gyártó cég termékeit például egy időben ezért nem lehetett kapni a Tesco boltokban – fogalmazott a volt vezető.
Több jojgcímen kérnek pénzt
Mint elmondta, a kereskedelmi törvény tiltja, hogy a tevékenységéhez szorosan kötődő szolgáltatásért, mint például a termékek kihelyezése a vásárlótérbe, külön pénzt kérjen el egy kereskedő.
A polcpénzen kívül a termékek áruházba kerülését elősegítő belistázási díjat, reklám- és marketing-hozzájárulásokat is rendszeresen fizetniük kell a magyarországi beszállítóknak, emellett a központi raktárak fenntartását, a logisztikai költségeket is partnereivel fizetteti meg a lánc.