Az önkéntes nyugdíjpénztár, egészségpénztár, önsegélyező pénztár, foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató, élet-, baleset és egészségbiztosítások leginkább akkor segítenek, ha nagy szükség van rájuk. A Cafeteriatrend felmérésben azt vizsgálta, tavalyhoz képest jobban alkalmazzák-e a munkáltatók azokat a juttatási elemeket, melyek nem a dolgozók mindennapi költéseinek támogatását célozzák.
Több cég gondoskodna a dolgozóiról
Az augusztusi felmérés nem reprezentatív (372 munkáltató küldött választ), de azért a trendeket mutatja. Kiderült, tavalyhoz képest tíz százalékkal több cég tervezi, hogy gondoskodástípusú juttatást adjon a dolgozóinak. Ez Fata László cafeteria szakértő szerint jelentős pozitív változás.
A válaszok alapján a kitöltők 62,6 százaléka rendelkezik idén olyan juttatással, amelyet nem lehet azonnal felhasználni, hanem hosszabb távon gondoskodik a munkavállaló szükségleteiről. Ez az érték 2012-ben még 54,7 százalék volt.
Emellett lényegesen – több mint 10 százalékkal – kevesebb volt az olyan cég, amelynél nincs, még tervben sem ilyen juttatás. S jelentősen, 25-ről 34 százalékra emelkedett azok aránya, akik stabil, működő, gondoskodást célzó programmal rendelkeznek, így a közeljövőben nem is tervezik ezek megváltoztatását.
Fotó: MTI / Czika László
Az is jó jel lehet, hogy most feleannyian, mindössze heten válaszoltak úgy, hogy meg fogják szüntetni a gondoskodás-típusú juttatásformát. Viszont a tavalyinál nagyobb arányban (10,2 százalék) nyilatkoztak úgy, hogy tervezik ilyen juttatások bevezetését.
A felmérés készítői ebből arra következtettek, egyre több munkáltató tartja fontosnak, hogy hosszú távon gondoskodjon munkavállalói egészségéről, nyugdíjáról, biztonságáról.
Erzsébet a legnépszerűbb
A pár nappal korábban publikált K&H bizalmi index kutatási adatai szerint nem változott az előző negyedévi mélyponthoz képest a béren kívüli juttatásban gondolkodó vállalkozások aránya. Jelenleg a kis- és közepes vállalkozások (kkv) mindössze 43 százaléka tervez természetbeni juttatást adni.
Az 500 hazai kkv vezető megkérdezésén alapuló negyedéves felmérés azt mutatta, hogy a munkáltatók körében továbbra is az Erzsébet-utalvány a legnépszerűbb cafeteria elem, a cégvezetők 46 százaléka tervezi alkalmazni.
A Workania júliusi felméréséből pedig azt tudhattuk meg, hogy az év első felében a magyar munkavállalók 30 százaléka nem kapott semmilyen fizetésen kívüli juttatást. Tavaly még a dolgozók 33 százaléka maradt cafeteria nélkül.