Gazdaság

Házhoz mennek majd a magyarokhoz is a bankárok

bank (bank, ügyfél)
bank (bank, ügyfél)

Nagy verseny lesz azokért az ügyfelekért, akiknek mindig van pénz a számláján.

A következő években akár a mostani három-négyszeresére is nőhet a magyarországi lakossági bankpiacon belül a jelenleg 800-1200 milliárd forint méretűre tehető prémium banki szegmens, amely ezzel meghaladhatja a bankoknál és befektetésszolgáltatóknál tartott teljes megtakarítási állomány egynegyedét – derül ki a Bankmonitor.hu és a myClient stratégiai és üzletfejlesztési tanácsadó cég friss piacfelméréséből.

Az átlagosnál vagyonosabb vagy nagyobb jövedelemmel rendelkező ügyfelekre fókuszáló üzletág általános elemei az időpontfoglalás lehetősége, a soronkívüliség, az egyéni tanácsadó, a prémium számlacsomag, valamint a kiemelt ügyfélkiszolgálás, a jövőben pedig még személyre szabottabb szolgáltatások válhatnak jellemzővé. A következő években a prémium banki piac fejlődése elsősorban az ügyféligény alapú kiszolgálásban, az összetett termékek közérthetőbb bemutatásában és az ügyfelek számára is hatékonyabb kiszolgálásban fog testet ölteni.

Van hova nőni

Ugyanis dinamikus fejlődés előtt áll a prémium banki szegmens a hazai lakossági bankpiacon belül, a mérete a három-négyszeresére nőhet a következő években. A myClient piacelemzése szerint hazánkban a prémium banki szegmens potenciális mérete 4000 milliárd forintra tehető, ezt mintegy 250 ezer, átlagosan 15-18 millió forintos pénzügyi vagyonnal rendelkező család teszi ki.

„A 4000 milliárd forintra tehető piac 75-80 százaléka a következő években fog ügyfélszerződésekben testet ölteni. Fontos kiemelni, hogy nem újonnan keletkező vagyontömegről, hanem jelenleg a lakossági banki kiszolgálás alatt álló vagyon dedikált prémium banki kiszolgálására történő leszerződéséről van szó” – mondja Kolossay Balázs, a myClient szakértője.

Meglátása szerint a prémium banki szegmens fejlődésének jövőbeli dinamikáját a legvagyonosabb ügyfeleket kiszolgáló privát banki üzletágak eddigi bővüléséhez lehet majd mérni. Az utóbbiban kiszolgált ügyfélvagyon bővülése közel 140 százalékponttal előzte meg a lakosság pénzügyi vagyonának MNB által kimutatott növekedését a 2005 és 2011 között eltelt hat évben.

Ki számít prémium ügyfélnek?

Azon ügyfelek tartoznak a prémium szegmenshez, akik legalább 280-400 ezer forint havi nettó fizetéssel rendelkeznek, vagy pénzügyi megtakarításaik állománya eléri legalább az 5-10 millió forintot. Az egyik legnagyobb hazai bank külön definiálta a 35 év alatti fiatal prémium ügyfélkört, akik legalább 200 ezer forint nettó fizetéssel, vagy 2 millió forint megtakarítással rendelkeznek. A prémium ügyfélkör felső határát az 50-75 millió forint feletti megtakarítás jelenti, e szint felett már a legexkluzívabb privát banki szolgáltatásokban részesülhetnek az ügyfelek.

A myClient szakértőinek megítélése szerint a prémium szegmensért folytatott piaci verseny elsősorban olyan szolgáltatásokban fog megnyilvánulni, amelyek ma még csak nyomokban fedezhetők fel a piacon. Ezek közé sorolható az ügyféligény alapú kiszolgálás, de a következő öt év vívmányai között találhatjuk majd nagy valószínűséggel a prémium ügyfél saját irodájában/otthonában tanácsadóval történő beszélgetés során, a tanácsadó bevonását igénylő ügyintézés lehetőségét is. „A hasonló szolgáltatások megfelelő kifejlesztése és bevezetése kardinális lesz a bankok számára, ugyanis a kiépülés korai fázisában lévő prémiumpiacon meghatározóak lesznek a következő évek a hosszú távú piaci részesedések kialakításában” – véli Kolossay Balázs, a myClient szakértője.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik