A felnőtt lakosság 95 százaléka érzékeli a gazdasági válság hatását, többségük (közel 60 százalék) jelentősen, a többiek valamelyest mérsékelték kiadásaikat – derül ki a Szinapszis Kft. legfrissebb kutatásából. Jellemzően az idősebbeket, alacsony jövedelműket érinti a megszorítás fokozottabb mértékben, míg a fiatalabbaknál mérsékeltebb a csökkentők aránya.
2009-hez viszonyítva 2011. év végén lényegesen magasabb volt azon lakosok aránya, akik jelentősen visszafogták a kiadásaikat, két éve közel 40 százalékos volt arányuk.
A ruházati cikkekről és a szórakozásról mondanak le
A különböző termékkategóriák tekintetében döntően a ruházati cikkekről és a szórakozási lehetőségekről mondtak le a fogyasztók, a válságot érzékelők mintegy fele szignifikánsan mérsékelte a kiadásait e területeken. (A 2 évvel ezelőtti adatokhoz képest döntően az utóbbi területén figyelhető meg jelentős visszaesés.)
A válság a fogyasztói kosárban legkevésbé az egészségügyi kiadásokat érintette, a lakosok negyede számolt be arról, hogy kevesebbet költ rá (ez az arány 2009-ben 15 százalék volt). Az egészségügyi tételek közül jellemzően a vény nélkül kapható gyógyszerekre fordított összeg csökkent, a lakosság 14 százaléka mérsékelte ezeket, míg a receptköteles gyógyszerek vagy az étrend-kiegészítők esetében 12 százalék ez az arány.