Üzleti tippek

Másként vásárolunk válság idején

Világszerte változnak a vásárlói szokások a gazdasági válság hatására. A britek az olcsó hipermarketeket és a saját márkás termékeket részesítik előnyben, az amerikaiak bevásárló listát készítenek, hogy elkerüljék az impulzusvásárlást.

A britek több mint fele változtatott vásárlási szokásain a pénzügyi és gazdasági válság hatására, derül ki a Shoppercentric brit piackutató felméréséből. A válaszadók 24 százaléka az úgynevezett erős reagálók táborát alkotja, míg 48 százalék enyhébb változtatásokat hajtott végre korábbi szokásaihoz képest. Tizenhárom százalék nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nem érinti válság, annyit költ élelmiszerre, mint korábban, míg 15 százalék csak tervezi, hogy változtatni fog bevett gyakorlatán.

A megkérdezettek zöme a korábbinál nagyobb arányban vesz sajátmárkás termékeket, s a kisebb üzletek helyett a nagyobb akciókat kínáló hiper-, és szupermarketeket részesítik előnyben.
Más taktikát választottak a spórolásra a tengeren túliak. Az Egyesült Államokban egyre nő azok száma, akik otthon döntik el, mit kell beszerezniük, derül ki az Information Resources Inc. felméréséből.

Otthon döntünk

Korábban az üzletben született a vásárlói döntések mintegy hetven százaléka, ám a trend mára megfordult, s a szakértők szerint 76 százalék otthon dönt arról, mi kerüljön később a bevásárlókosárba. A döntésben a televíziós hirdetések és az ingyenes katalógusok szerepe felértékelődik. A tévészpotok esetében fontos, hogy a hangsúly az alacsony áron legyen. Érdekesség, hogy a márkaismertség még mindig fontos tényező az amerikai vásárlók körében, azaz két brand közül inkább azt választják, amelyről már hallottak.

Az amerikai felmérés hitelességét több szakértő is megkérdőjelezte, tapasztalataik szerint a válaszadók tényleges és áhított magatartása eltér egymástól. Az eredményt azért is vitatják, mert az áruházak is egyre több helyi akcióval próbálják magukhoz csalogatni a vásárlókat. Egy, az OgilvyAction által készített felmérés viszont szintén arra a következtetésre jutott, hogy már csupán 40 százalékban születnek a vásárlói döntések a vásárlás helyszínén.

A hazai lakosság szintén leszokóban van az élményszerű vásárlásról, a Nielsen és a GfK legfrissebb kutatásai alapján is. Kevesebb fogy ásványvízből, gyümölcsléből, viszont nem mondtunk le az alkoholról és házi kedvenceinknek is megvesszük a macskaeledelt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik