A diszkontáruházak üzleti sikere az idén is folytatódik, részben az elhúzódó válság hatására – áll a GfK Hungária legújabb kutatásában. Ugyanakkor nem minden kategóriában ez a csatorna kínálja a legalacsonyabb árakat, s az is igaz, hogy nem kizárólag a szűkös anyagi körülmények között élő háztartások vásárolnak ezekben az üzletekben.
A felmérés szerint a magyar háztartások túlnyomó többsége vásárolt 2011-ben a diszkontláncok valamelyik üzletében. Az elhúzódó válság hatására ugyanis mind jobban felértékelődik az olcsó beszerzési források szerepe, és az általános vélekedés szerint a diszkontokban az átlagnál kedvezőbb árakon lehet vásárolni.
Számos termékkategóriában valóban jelentős, akár 15 százalék feletti a diszkontok árelőnye, viszont az erős versennyel jellemezhető kategóriákban, például tej, sós snack, csupán néhány százalékponttal olcsóbbak más láncoknál.
Vannak viszont olyan termékcsoportok – például friss zöldség, pékáru – ahol akár drágábbak is lehetnek, mint az országos piaci átlag.
A kutatás szerint, ha a vásárló odafigyel, hogy mit rak a kosarába, akkor olcsóbban is megúszhatja a vásárlást, mint más üzletekben, viszont ha kevésbé tudatosan vásárol, illetve minden termékkategóriát a diszkontcsatornában kíván megvenni, akkor ez az árelőny már nem olyan egyértelmű.
Az az általános vélekedés sem igazolható, amely szerint az eleve alacsonyabb árak miatt a diszkontokban kevesebb az akcióban vásárolt termékek aránya.
Az is bebizonyosodott, hogy a diszkontban vásárlás nem feltétlenül függ a háztartás jövedelmi szintjétől. Sőt néhány lánc üzleteiben az átlagnál magasabb arányban képviseltetik magukat a magasabb jövedelmi státusba tartozó háztartások.