Gazdaság

Alkalmazkodtak a válsághoz a magyar háztartások

A magyar háztartások úgy alkalmazkodtak a válsághoz, hogy a kevesebbet költöttek ruházkodásra, utazásra, és mérsékelték a napi vásárlásaikat.

A GfK felmérése szerint tavaly a magyar háztartások 3 százalékkal kevesebbet vásároltak napi fogyasztási cikkekből, és az év második felében egyre inkább az olcsó és az akciós termékek kerültek előtérbe – közölte Dörnyei Otília, a vállalat ügyfélkapcsolati igazgatója.

Kozák Ákos, a GfK Hungária Piackutató Intézet ügyvezető igazgatója kiemelte: az idén az első hónapokban emelkedett a háztartások fogyasztási hajlandósága, de továbbra is kérdéses, hogy a jövőben ez megjelenik-e konkrét vásárlásokban, vagy marad a fogyasztás mérséklődése.

A GfK felmérése szerint tavaly a magyar háztartások 80 százaléka kevesebbet költött ruházkodásra és utazásra, mint 2008-ban. A lakosság egyik fele magasabbnak, a másik fele alacsonyabbnak érezte az élelmiszerre és vegyi árura elköltött összeget az évvel korábbinál.

Dörnyei Otília elmondta, hogy tavaly a napi fogyasztási cikkek 30 százalékát akciók keretében vásárolták a háztartások, ennél magasabb, mintegy 40 százalékot képvisel a vegyi áruk, kávék aránya.

Nőtt az otthoni étkezéshez kapcsolódó termékek vásárlása – például vaj, sütőpor, tejföl -, stagnált az étolaj, margarin fűszerek fogyasztása, és kevesebb hidegitalt, csokoládét, zacskós levest vásároltak a háztartások – mondta Dörnyei Otília.

Az ügyfélkapcsolati igazgató kiemelte, hogy a háztartások figyelme egyre inkább a lakóhelyükhöz közelebb eső üzletekre terelődik, és kevésbé járnak nagybevásárlásokra. Kérdésre válaszolva elhangzott, hogy a vásárlási csatornák között stagnál a hipermarketek, emelkedik a diszkontok aránya.

Az árközpontúság a vásárlásoknál egyre inkább megjelenik, és az olcsóbb termékek vásárlása nem feltétlenül a nagyobb kiszerelésben történő beszerzésben nyilvánul meg – hívta fel a figyelmet.

A GfK Hungária felmérése szerint a vásárlók megváltozott viselkedésének következménye az is, hogy egyre több időt töltenek otthon, és kevésbé fizetnek olyan szolgáltatásokért, amelyeket maguk is el tudnak végezni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik