áldoznak többet, vagyis a rendelkezésükre álló szűkebb forrásból gazdálkodva a
legtöbbet igyekeznek kihozni, és a legjobb áron hozzájutni a termékekhez.
A GfK szerint az elmúlt félév az úgynevezett trading down,
azaz az olcsóbb termékek irányába való elmozdulás jegyében telt el. Ez azonban
nemcsak a kiskereskedelmi szektorra érvényes, hanem az egész magyar gazdaságra.
A GfK Hungária elemzői szerint a vásárlók először a
megvásárolt áruk mennyiségéből adtak le, miközben a minőséget próbálták
megőrizni. Amikor erre már nem volt lehetőségük, elkezdtek az olcsóbb termékek
irányába fordulni.
A közlemény szerint a háztartások fogyasztási szokásai olyan
mértékben visszarendeződtek, hogy egy modern fogyasztási szerkezet csak 10-15
éves távlatban alakulhat ki Magyarországon.
A felmérés alapján ismét az évezred eleji szinten van az
élelmiszer teljes fogyasztáson belüli aránya, s a minőségi élethez tartozó
kiadások is tovább csökkentek egy viszonylag alacsony szintről. A szabadidővel
kapcsolatos kiadások, vagy a mobilitásra fordított összegek apadása szintén nem
jó jel a GfK szerint a fogyasztási ipar számára.
