Ukrajnában akarta eladni első autóját a még főiskolás Kedves Ferenc, ám a kis Peugeot 205-ös az M3-as autópályán fekete füstcsóvát kezdett húzni. Ő azonban megjavíttatta, és három hét múlva újra keletre indult vele. Az sem rettentette el, hogy a határon túl csupán faanyagot ajánlottak cserébe. Fogalma sem volt arról, melyik faanyag mennyit ér, ám édesapja, aki több évtizedet az Erdértnél dolgozott, beavatta őt a fakereskedelem rejtelmeibe. A barterüzlet felvirágzott.
Ez a szívósság juttatta el oda, hogy állateledel cége, a Pet-Hungária Kft. – tonnában mérve – immár az eladott eledelek közel felét (!) gyártja és forgalmazza Magyarországon, sőt komoly régiós sikereket is elért. A vállalat külföldi tulajdonba adása során bezsebelt összeggel pedig Kedves Ferenc két éve bekerült a száz leggazdagabb magyar közé is.
„Nem az a típus, aki valamit félszívvel csinál” – mondja róla egyik közeli barátja, volt évfolyamtársa, Horváth Attila, az Akció-Nxs reklámügynökség kreatív igazgatója, Geszti Péter üzlettársa. „A síterepen, ha egy mód van rá, Feri a legveszélyesebb fekete pályákon száguld lefelé.” Az üzlet azonban számára mindennél előbbre való. Közös hatnapos sítúrájukon Kedves Ferenc egy fél napot a pálya melletti szálló netkávézójában izgult végig, mert egy fontos, a világháló segítségével zajló, milliárdos nagyságrendű üzlet nem tűrt halasztást. (A multinacionális áruházláncok igen keményen, sokszor a weben versenyeztetik beszállítóikat.)
A mindennapi életben sem aprózza el a dolgokat, jelenleg tucatnyi, egyenként is akár teljes munkaidőt igénylő területen tevékenykedik, illetve fektette be a vagyonát. Mint mondja, sikerre, elismerésre van szüksége, s nem elsősorban a profit vagy a presztízsfogyasztás vágya motiválja. Pedig a megjelenésére is ad, imádja a márkás ruhákat, a színvonalas autókat, az interjú reggelén is egy felső kategóriás Audival érkezett munkába. Előbb azonban kocogott egy bő félórát. De nem csak az egészségére figyel; esténként szeret nívós szórakozóhelyekre járni, s bár nincs ínyére, azért az elmúlt évben a bulvár médiában is feltűnt, mint Bódi Sylvi kedvese. Azokat a cikkeket sem veszi jó néven, amelyek szerint a fotómodellel való szakítása után több alkalommal egy másik ismert modellel, Debreczeni Zitával látták együtt. Mint mondja, csak a közelmúltban ismerkedtek meg, s igen kellemetlenül érinti, hogy egy alakulóban lévő kapcsolata a nyilvánosság elé került. „Természetesen vállalom ezeket a kapcsolatokat, hiszen én magam választottam partnereimet, de szeretném, ha a magánéletem a sajátom maradna, és nyugodt szívvel elmehetnék vacsorázni azzal, akit szeretek” – hangzik a panasza.
Üzleti pályájáról már sokkal szívesebben beszél. Nem volt ellenére, hogy szülei vérbeli kereskedőnek nevelték, de a kereskedelmi szakközépiskola évei alatt a vízipólózásban élte ki kamaszkori vágyait. A tizenkét esztendei versenyszerű sportolás során egészen az első osztályig vitte. A kereskedői véna azonban erősebbnek bizonyult, mint a sport iránti szeretet. Már 18 évesen kiállt barátjával a Móricz Zsigmond körtérre üdítőt árulni. A rendszerváltás előtti egyik utolsó vakáció forró napjain az akkori közértek még melegen árulták a kólát. Ők ketten több hűtőtáskával felszerelkezve, jéghideg üdítővel csábították el a tikkadt járókelőket.
KEDVES FERENC
■ 37 éves nagyvállalkozó, számos cég tulajdonosa.
■ Hobbija a golf (az ünnepek előtt egy közel egyhetes golftúrát tett Spanyolországban a barátaival), a foci, a squash, a tenisz, a futás, a konditerem. Korábban tizenkét éven át vízilabdázott, ám később elhanyagolta a mozgást. A Mars csokoládékat is forgalmazó Masterfoodsnál eltöltött évek nyomot hagytak a kilóin is, ezért öt-hat éve újra intenzíven sportol.
■ Imádja az autókat, néha előfordul, hogy exkluzív autókölcsönző cégéből maga hoz el egy-egy luxuskocsit. Szemérmesen vallja be, hogy a Ferrarit és a Bentley-t is kipróbálta. Budai hegyvidéki házának garázsában azonban csak szolidan „gyűjt”: egy felső kategóriás Audija és egy kétüléses Mercedes SL sportkocsija van.
■ Elvált, két gyermek édesapja.
Édesapja egyik barátjának cége alkalmazta őt kereskedőként: azbesztcement csöveket értékesített építőipari cégeknek. Ő azonban a kereskedői lét magasabb régióiba vágyott, így egy multinacionális céghez, a Masterfoodshoz jelentkezett területi képviselőnek. Ez a cég hozta be Magyarországra a Pedigree Pal, a Whiskas, a Kitekat és Chappi állateledel-márkákat. Kedves Ferenc – nagy örömére – autót és mobiltelefont kapott, s nyakába vehette az országot. Ismét észrevette a piaci rést: másfél-két évtizede még szinte minden magyar kisállat maradékokon élt. „Ma a hipermarketekben az ital és a vegyi áru után a kisállat-eledeleknek jut a legnagyobb polcfelület” – mondja elégedetten a vállalkozó.
Kedves Ferenc a cégnél értékesítési vezetői (key account manager) posztig jutott. Onnan azonban egy volt kollégája átcsábította az amerikai Purina céghez (amelyet azóta felvásárolt a Nestlé csoport). Ott szintén értékesítési vezetőként kezdett, ám pár hónapon belül már a Purina kereskedelmi igazgatójaként dolgozott, s e minőségében 70 fős kereskedelmi csapatot mozgatott.
SPANYOL IHLET. Egy spanyolországi szakmai út beindította a fantáziáját. Ott látta, hogy a nagy hipermarketláncok már tömegesen árulják a sajátmárkás állateledeleket. Részletes tanulmányt írt az általa hatalmasnak látott piaci lehetőségről, de hiába kopogtatott főnökei ajtaján. Ma már elismeri, naivitás volt részéről azt gondolni, hogy a márkatermékek piacát romboló olcsóbb, sajátmárkás eledelek ötletét majd éppen egy nemzetközi cég fogja felkarolni, e társaságok ugyanis milliárdokat ölnek a márkaépítésbe.
„Őszintén szólva nem akartam otthagyni a jól fizető állásomat, a kényelmes cégautómat, ám egy nagyon kedves barátom, Gyarmati Ferenc, aki az Aeroviva utazási irodát alapította, biztatott: sokkal jobb, ha magad valósítod meg az ötleted” – emlékszik vissza a vállalkozó. Leadta hát a céges Audi kulcsait, visszaült édesapja Ladájába, és kezdetben azzal járt a tárgyalásokra. Hazai és olasz beszállítók termékeivel kereskedett egy-másfél évig. Amint azonban összejött némi kezdőtőke, saját gyár építésébe fogott.
Egy cégbirodalom-építés állomásai
Az első saját vállalkozások: állateledel-kereskedelem, majd gyártás két vidéki telephelyen (Dombóvár: száraztápok; Sopronhorpács: konzervgyár), a Pet-Hungária Kft. égisze alatt. 2007-ben várható árbevétel: 12 milliárd forint.
Az első saját, új profilú cégcsoport: Autókereskedelem és finanszírozás a Planet csoport tagjainál: Planet Befektetési Zrt. (Ford, Seat és Skoda márkakereskedés); Planet Lízing Zrt.; Planet Rent Kft. (autókölcsönzés, ezen belül exkluzív márkák, például Ferrari, Bentley valamint különleges Audi és Mercedes modellek bérbe adása). 2007-ben várható árbevétel: 6 milliárd forint és t ovábbi 5,5 milliárd forint kihelyezés.
Az első nagyobb cégvásárlás: az Erdért Zrt. megszerzése (az erdőgazdasági tevékenységet végző vállalatot termékér-tékesítési és ingatlanhasznosítást végző cégekre bontották a reorganizáció keretében). 2007-ben várható árbevétel: 12 milliárd forint.
Kikötőhasználati és logisztikai invesztíció: a csepeli szabadkikötő 75 évre szóló használati jogának megszerzése a Budapesti Szabad-kikötő Logisztikai Zrt. magánosításával (a wallisos Nagy Györggyel és Wáberer-érdekelt-ségekkel közösen). 2007-ben várható árbevétel: mintegy 350-400 millió forint.
Busztársaság-alapítás: mintegy 2 milliárd forintos beruházással nemrégiben indult az Orangeways Zrt. (Guruló Magyar Narancs – Figyelő, 2007/46. szám), amely a fapados repülőjáratok értékesítési modelljére építve, vadonatúj komfort-buszokkal kínál alternatívát a nemzetközi buszközlekedésben. A kezdeményezés „felbolygatta az állóvizet” ebben a szegmensben, az előfoglalások kiválóan alakulnak.
Ingatlanberuházások: a II. és a XII. kerületben 8-12 lakásos társasházak építése (Eszter-ház, Gábor Áron utca és hasonló kisebb építkezések). Projektenként 500-600 millió forintos beruházás.
Kulturális vállalkozás: a Sziget Kft. 15 százalékának megvásárlása 3 milliárd forintért Müller Pétertől, pénzügyi befektetésként (Adagolt vételár – Figyelő, 2007/49. szám).
Egészséges életmód: Kedves Ferenc „csendestárs” a Súlykontroll Kft.-ben; jó ismerőse, Béres Alexandra egészséges életmód programját támogatja így.
Holdingcégek: egyes befektetések kezelői a KFK Invest Zrt., illetve a Langham Holding Ltd. (Ciprus).
Friss tervek: egy ismert, patinás olasz divatmárka meghonosítása Magyarországon; egészségcentrum (magánklinika) létrehozása a hagyományos ambuláns gyógyítás területén.
A látványos és gyors felfutás (fél évtized alatt a semmiből tízmilliárdos árbevételűvé hízott a cég) elsősorban két tényezőnek köszönhető. Egyfelől Kedves Ferenc kiváló kapcsolatteremtő képességének, másfelől a nagy üzletláncok alapos ismeretének. „Ezeknek a láncoknak sajátos lelkülete van, érteni kell a nyelvükön ahhoz, hogy egy-egy termék nagy kompromisszumok árán, de végül bekerülhessen a polcaikra.”
A Pet-Hungária a gyorsan forgó fogyasztási cikkeket (FMCG) gyártó multik gyakorlatát ültette át a sajátmárkás bizniszbe: olyan szolgáltatásokkal rukkolt elő, mint a területi képviselői rendszer, a kiemelt ügyfelek, partnerek egyedi kezelése, valamint a teljes körű polcszerviz. Bár kezdetben akadt néhány hazai konkurens, mára szinte a teljes sajátmárkás eledelpiac a Pet-Hungáriáé lett, ez a magyarországi kisállateledel-piacnak mintegy 40-45 százalékát öleli fel.
Három évvel ezelőtt azonban, látva az elképesztő növekedést, a multinacionális cégek is mozgolódni kezdtek e területen. Ezzel a Pet-Hungária helyzete fenyegetetté vált. Kedves Ferenc azonban ismét időben ébredt, s így nem volt lépéskényszerben. Közel két évig tartott, amíg alkalmas befektető partnert talált. A holland Provimi takarmánycég már rendelkezett cseh, szlovák és lengyel leányvállalatokkal, és kiválóan illett portfóliójába az akkorra már megkerülhetetlen régiós szereplővé vált – német és osztrák befektetők, valamint mintegy 40 százalékban Kedves Ferenc tulajdonában lévő – Pet-Hungária.
Lapunk értesülései szerint Kedves legalább 4 milliárd forintot keresett az üzleten, ám világkörüli út vagy karib-tengeri láblógatás helyett 2007 végéig elvállalta immár volt cégének vezetését, sőt, az 1,7 milliárd eurós bevételű Provimi-csoport teljes kisállateledel divíziójának irányítói posztját is. A régiós érdekeltségek mellett átszervezte az olasz, a spanyol és a holland kereskedőcégeket, továbbá franciaországi, romániai, oroszországi akvizíciókat és beruházásokat is előkészített. A nemzetközi cégben vállalt operatív munkától ez év végétől visszavonul, hogy saját befektetéseire koncentrálhasson.
A nagyvállalkozó mind szerteágazóbb üzletekben fialtatja tekintélyes tőkéjét. Külső szemlélő számára a polip sok csápjához hasonló, részben pénzügyi, részben pedig emocionális megfontolásból összerakott befektetési portfólióról van szó. Először a korábban munkavállalói résztulajdonosi programban (MRP) privatizált Erdért vállalatba fektetett be nagyobb összeget. A mintegy 400 dolgozói tulajdonos között voltak a szülei is: apja ügyvezető igazgatóként dolgozott az Erdért egyik cégénél, anyja pedig gazdasági vezetőként egy másiknál. „A vasárnapi ebédnél mindig téma volt a vállalat romló helyzete, és szenvedélyes generációs vitákat is folytattam édesapámmal arról, hogyan lehetne hatékonnyá tenni a működést” – meséli az üzletember. Négyszáz tulajdonossal azonban lehetetlen kormányozni egy hajót, így végül a Wallis társalapítójával, Nagy Györggyel összefogva megvásárolta az Erdértet. A tucatnyi telephelyből négyet bezártak, s az idén már 350 milliós nyereséget várnak. Az ingatlanállományt külön cégbe vitték, a reorganizációt nagyrészt ingatlanértékesítésből finanszírozták, s a kereskedő cég most visszabérli egykori telephelyeit. A vállalat egy komoly logisztikai bázissal is rendelkezik, a tuzséri átrakodó teleppel, ahol az Oroszországból érkező tehervonatoknak 20-30 százalékát teszik át keskeny nyomtávra ma is, a faimport ugyanis évtizedek óta ezen az állomáson fut keresztül.
LOGISZTIKAI VONZALOM. Kedves Ferenc a jelek szerint vonzódik a logisztikai bázisokhoz, ugyanis a csepeli szabadkikötő 75 évre szóló használati jogának tenderén, 2006 májusában, a Wáberer Györgyhöz köthető Multicont Terminál Kft.-vel közös konzorciumban, megszerezte a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai (BSZL) Zrt. részvényeit az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt.-től, méghozzá kereken 5 milliárd forintért. Az egyetlen fővárosi árukikötő üzleti hasznát azonban nem csupán a logisztika adja. A BSZL-hez 120 hektárnyi terület tartozik a Csepel-sziget csúcsán. A hatalmas telekkel szemben a spanyol Fadesa befektetői csoport 8 ezer lakásos új városrészt tervez, igaz, a két éve megvásárolt területen eddig egyetlen kapavágás sem történt. Hosszabb távon viszont az ingatlan miatt is igen látványosan megtérülhet a BSZL-ügylet. Még úgy is, hogy a privatizációban 13 milliárd forintos fejlesztést vállaltak, ennek jegyében jövőre már 7 milliárd értékben, részben uniós támogatással megvalósul egy átrakó, amely hajók és kamionok közt képes mozgatni a konténereket.
Kedves Ferencen egyelőre nem mutatkoznak a fáradtság jelei, dacára a kiterjedt befektetési portfóliójának, ahol bőven akad kihívás. Jelenleg éppen egy ismert olasz divatmárka Andrássy útra csábításán dolgozik gőzerővel, továbbá azon, hogy cégcsoportját és szerteágazó befektetéseit átláthatóbbá, kezelhetőbbé tegye.