Magyarórán éppen egy Balassi-versről van szó, amely egyrészt a táblán olvasható, másrészt a művet egy neves színész olvassa fel. Mindehhez elég egy koppantás az interaktív táblán, majd a szöveg elemzése során például a „vitéz” szónál megjelenik a hozzátartozó kép, és ha a tanár azt szeretné, hogy a diákok csak egy szóra vagy sorra koncentráljanak, akkor a többi rész egy pillanat alatt eltűnik. A digitális táblával a terem egyik percről a másikra fizikaszertárrá is alakulhat, ahol a tanulók a turbina működését tanulmányozzák, földrajzórán pedig a Föld forgásirányát szemléltetheti hasonlóan interaktív módon a tanár.
Az ilyen modern táblák használatát a speciális szoftver mellett többnyire digitális ceruza segíti, de már érintőképernyős modellek is léteznek, amelyekre ujjal lehet írni. Mindez azonban csak akkor használható, ha már van a teremben egy számítógép és egy projektor, utóbbi a tananyag képét vetíti ki a táblára. E technikai korlát mellett egyelőre még a magyar nyelvű tananyag is kevés, ugyanakkor a vállalkozó szellemű tanárok saját órai anyagokat is készíthetnek. Ez azonban minimális számítógépes ismereteket és bonyolultabb összeállítás esetén akár 1-2 napos munkát is igényel. „Az interaktív tábla magyarórán már egyszerű szövegértési feladatoknál is használható, de ha egy bonyolultabb anyagot akarok létrehozni, például animációval, akkor ehhez a prezentációkészítésnél több ismeret kell” – magyarázza Szántó Gábor, a nagykanizsai Cserháti Sándor Műszaki Szakképző Iskola magyartanára, aki már több mint két éve használ digitális táblát.
Angol nyelvi tananyagokból és programokból viszont már ma is nagy a választék. Ezek kinézetre hasonlóak a hagyományos nyelvkönyvekhez, de például a magnóhallgatáshoz elég csak rákattintani egy ikonra a könyvben. Ha egy hátul ülő gyerek rosszul látja a táblán lévő nyelvtani példákat, gombnyomásra kinagyítható az adott oldal. „Az általános iskolás gyerekek élvezik a színes-hangos dolgokat, játéknak tekintik az interaktív táblát, és sokkal jobban odafigyelnek az órán. A tábla azonban csak kiegészítő eszköz, ha folymatosan, minden órán használnám, akkor idővel ezt is megunnák” – mondja Ian Jedlica, Budapesten élő angoltanár.
SZEMLÉLETVÁLTÁS. A táblák elterjedéséhez szemléletváltásra lesz szükség a tanárok körében. „Az a tapasztalatom, hogy ha valahol egy tanár elkezdi használni, akkor ott a többiek is nekiindulnak. Ahol azonban ez az egy ember hiányzik, ott nagyon nehéz dolgunk van a népszerűsítéssel” – mondja Fekete Ferenc, a táblákat forgalmazó LSK Hungária Kft. tanácsadója. A tartózkodás egyik oka a 300 ezertől 1 millió forintig terjedő ár. Az úgynevezett Intelligens iskola program keretében jövő januártól pályázhatnak az intézmények intelligens táblákra, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség honlapján egyelőre a pályázat előzetes dokumentációja érhető el. Ezzel összefüggésben elgondolkodtató, hogy a Szonda Ipsos által nemrég készített felmérésből kiderült, az iskolák csupán 1 százalékának nincsen internet-hozzáférése, miközben 2 százalékban nincs melegvízellátás, és 27 százalékuknál nincs az egész iskolára kiterjedő központi fűtés.
Arról, hogy a diákok megértettek-e egy adott tananyagrészt az órán, a tanár általában a „világos?” kérdést követő néhány fejcsóválásból következtethet, de átfogó képet ritkán kap. Segít ezen a problémán, ha minden tanuló kap egy távirányítóhoz hasonló készüléket, és a feleletválasztós, igaz/hamis vagy sorrendbe állítós kérdésekre a választ ezen keresztül eljuttatja a tanári gépre.
Olcsó laptop gazdagoknak
A fejlődő országok gyerekeinek szánt „100 dolláros” laptopként elhíresült számítógép hamarosan piacra kerül. Igaz, az Egyesült Államokban lesz csak megvásárolható, és egyelőre csupán két hétig. A projekt kitalálója Nicholas Negroponte ugyanis elismerte, hogy eddig még egyetlen kormány sem adott le rendelést a laptopra, ám az amerikai kütyümániások körében nagy az érdeklődés iránta. A szegény országoknak súlyosabb gondjaik vannak, minthogy laptopot vásároljanak a gyerekek számára. Ezt felismerve akció indul, a vásárló két gépet vehet 399 dollárért, amelyből egyet megtarthat, egyet pedig elküldenek egy gyerek számára Afganisztánba, Kambodzsába, Haitiba vagy Ruandába. A laptop gyártása egyelőre majdnem a duplájába kerül a kiskereskedelmi áránál. A képernyője közvetlen napfényben is jól látható, nincsenek benne mozgó alkatrészek (mint például a merevlemez) és a digitális fényképezőknél használatos flash memóriát használ. Működtethető napenergiával vagy lábbal hajtott dinamóval is.