Húsz egyforma, vadonatúj vitorlás parkolt a horvátországi Biograd kikötőjében a teljes 2005-ös szezonban, de egyik sem futott ki a tengerre. A „szellemflottát” karbantartó személyzet néha beindította a motorokat és elvégezte a szükséges nagytakarítást. A hajók a korábban autóalkatrész-kereskedelemmel foglalkozó Láng Róbert érdekeltségének számító, Horvátországban bejegyzett Adriatic Challenge (AC) doo. társasághoz tartoznak. A magyar hátterű cég 2005 áprilisában kezdte volna meg az adriai hajózásra szakosodott üzletét, de pár nappal az első vitorlások kifutása után a Németországban gyártott hajók egyikének leszakadt a tőkesúlya, és halálos balesetet okozott, így a flottát jó ideig nem lehetett használni.
Pedig az üzlet alaposan be volt biztosítva. A hajókat olyan kedvezményes áron vették, hogy nagy fiaskó esetén eladásukkal a befektetés jórészt megtérülhetett volna, és a megfelelő biztosításokat is megkötötték. „Mindennel számoltunk, de azzal nem tudtunk, ami még soha sehol nem történt meg” – mondja Láng Róbert a balesetre utalva. A megindult vizsgálat és jogi procedúra miatt a vitorlások kihasználatlanul álltak, és a biztosító nem fizetett. A cégnek nem volt bevétele, ám a karbantartás és a kikötői tároltatás tetemes költségekkel járt, vagyis a vállalkozás rögtön az indulás után súlyos pénzügyi helyzetbe került.
Az AC előkészítése összesen mintegy 4 millió eurót (körülbelül 1 milliárd forintot) emésztett fel, az egyéves kényszerszünet pedig további 1,5 millió euróval terhelte meg a büdzsét. A német gyártónak az összes ilyen típusú hajót ki kellett javítania, ezért az AC is csak a tavalyi hajózó szezonban tudott ténylegesen elindulni. „Eredetileg ötéves megtérüléssel, 20 százalékos tőkearányos hozammal számoltunk; hogy az élet mennyire írta át a terveinket, azt majd csak a 2007-es év lezárása után tudom megbecsülni” – mondja Láng Róbert. Bár a baleset után folytatott szakértői vizsgálat lezárult, bírói döntés még nincs az ügyben. Ha ez is meglesz, a lezárásnak két módja lehet: az AC és a német gyártó megállapodhat a kártérítésben, vagy ennek híján hosszas per kezdődhet. Láng Róbert szerint növeli a megegyezés esélyét, hogy a gyártó céget azóta egy pénzügyi befektető vette meg, amely szeretné elkerülni az évekig húzódó bizonytalanságot. Az AC összesen 4 és 5 millió euró közötti összeget fogadna el peren kívül. A flotta fenntartásának tényleges költségén felül ugyanis az első évben kiesett hasznot és a hajók értékvesztését is ellensúlyozni szeretnék. Az amortizáció a szakvélemény szerint legalább 20 százalékos, bár kérdéses, hogy a hajókat egyáltalán el lehet-e adni a jövőben.
Tengeri kalandok
Csupán három éve rendezi meg a sportági szövetség a magyar tengeri nagyhajós bajnokságot, annak ellenére, hogy az Adrián magánszervezésben már 15 éve rendszeresen versenyeznek magyarok. Az Adria Kupán 5 osztályba sorolva indulnak a hajók, és bár eddig csak egyetlen „abszolút” magyar bajnokot hirdettek, az idén már minden osztályban külön aranyérmet osztanak. A Magyar Vitorlás Szövetség a szakmai kontrollt gyakorolja, a rendezés lebonyolítását pályáztatja.
Az AC tehát kilábalni látszik a kezdeti hullámvölgyből. Ezt alaposan megtámogathatja, hogy októberben a társaság szervezi a tengeri hajós magyar bajnokságot. A jogot a Magyar Vitorlás Szövetség pályázatán nyerték el, a tenderen egyetlen versenytárssal, a tavalyi rendezővel megküzdve. Láng Róbert szerint azzal nyert az AC, hogy az Adria Kupa körülbelül 20–25 millió forintos bevételéből mintegy 10 milliót felajánlott az utánpótlásképzés számára. A verseny megrendezése – a hírnév javításának várható pozitív hatásaitól eltekintve – közvetlenül nyereséget nem hoz, az AC mintegy 10 millió forintos ráfizetéssel kalkulál. Igaz, ez az összeg a szponzori bevételek nélkül értendő, vagyis a társaság pozitívba tudja fordítani a mérleget, ha – a versenynek megfelelő médiaszereplést biztosítva – jó szponzorokat talál.
Az Adria Kupa pénzügyi paraméterei
BEVÉTELEK
A versenyzők hajóbérlési díja
A hajók és a versenyzők nevezési díja (hajónként 500 euró, továbbá személyenként 200 euró)
Reklámviselés lehetőségének díja
Szponzori bevételek
KÖLTSÉGEK
A szövetségnek fizetett díj a rendezés jogáért és egyéb felajánlott befizetések
A verseny szervezésének, lebonyolításának közvetlen költsége, a hajók és a személyzet biztosítása
A versenyzők elszállásolása, kiszolgálása
A horvát hatóságoknak és sportági szövetségnek fizetett különböző díjak