Gazdaság

Napelemes repülő

Napenergiával hajtott repülőgépeket már évek óta sikeresen tesztelnek ugyan amerikai mérnökök, ezek eddig pilóta nélkül szálltak. A NASA Helios nevű modelljének szárnyfesztávolsága például már több mint 75 méter, ám még ez is képtelen legénység szállítására.

A svájci Bertrand Piccard pilóta és csapata által fejlesztett Solar Impulse nevű gép azonban már embert is a magasba emelhet; az új napelemes repülővel ráadásul fejlesztői az egész Földet megkerülnék.


Napelemes repülő 1

A felfedező családba született Piccard – akinek nagyapja elsőként szállt légballonnal a sztratoszférába, 10 kilométeres magasságba, apja pedig tengeralattjárójával elsőként merült a 11 kilométeres Mariana-árok mélyére – jelenleg virtuális túrán teszteli az egyelőre csak tervezőasztalon létező repülőt. E szimuláció célja, hogy a legkedvezőbb időjárási feltételek között vezessék a gépet. A netes tesztet egyébként a Solar Impulse honlapján (www.solarimpulse.com) bárki követheti.

Közben a valóságos repülő építését is megkezdték. Ez akkora szárnyakkal rendelkezik majd, mint a valaha épített legnagyobb utasszállító gép, az Airbus A380-as. Szárnyának fesztávolsága így a 80 métert is eléri, ami lehetővé teszi, hogy útjának jó részét inkább vitorlázva, mintsem a szárnyakra épített napelemek által gyűjtött energia felhasználásával tegye meg. Az összesen 250 négyzetméternyi napelem-borítás termelte áramot egyébként szuperkönnyű lítium-akkumulátorokban tárolják majd; ezekkel és a rendkívül szűk helyre préselődő pilótával együtt a gép 2 tonnát nyom. Csak összehasonlításképp: a NASA ultrakönnyű Heliosa mindössze 400 kiló.

Piccardék az első próbarepülést már jövőre tervezik, és kezdetben az a céljuk, hogy legalább 36 óráig a levegőben maradjon a gép. A megálmodott világkörüli utat 2011-ben kezdi majd meg a pilóta.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik