Gazdaság

Gázár-támogatási trükkök

A gáz- és távhőtámogatásra eddig a vélhetően jogosultak 60 százaléka adta be igényét. Az idei költségvetésben 100 milliárd forintot különítettek el erre a célra. A szaktárca kalkulációja szerint a támogatásra jogosult háztartások 42 százaléka – azonos fogyasztás mellett - egy fillérrel sem fog többet költeni fűtésre idén, mint tavaly decemberben. Számoljon és keressen kiskapukat az FN-nel!

Minél előbb nyújtja be valaki a gáz- és távhőtámogatásra vonatkozó kérelmét, annál nagyobb mértékben csökkentheti a mostani szezonra számolt fűtési költségét. Az is biztos ugyanakkor, hogy január elsejei visszamenőleges hatállyal csak akkor kaphat támogatást bárki is, ha legkésőbb március 31-ig beérkezik erre szóló igénye. A határidőt követően ugyanis már csak a benyújtás utáni hónap elejétől jár a kompenzáció, s nincs visszamenő hatály.


Január első napjaiig egyébként több, mint 1,2 millió támogatási kérelmet regisztráltak, s az elbírált igények 70 százalékát találták jogosnak – mondta a FigyelőNetnek Forgó Györgyné, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium (SZMM) szakállamtitkára.

A jogosultak 42 százaléka nem fizet többet

Magyarországon a 3,8 millió háztartásból 3 millióban van gáz- és/vagy távfűtés, amelyek közül – a szaktárca előzetes kalkulációja szerint – nagyjából 2 millió háztartás lehet jogosult támogatásra. Forgó Györgyné úgy véli, hogy a 2 millió támogatásra jogosult háztartás 42 százaléka, tehát nagyjából 800 ezer család/egyedülálló fűtési rezsije nem változik idén az elmúlt év novemberéhez, decemberéhez képest, sőt ha például a kedvezőbb időjárás miatt kevesebbet kell fűteniük, még csökkenhet is a számla.


Mindez persze azt feltételezi, hogy 800 ezer háztartásban nem éri el az 53 ezer forintot az egy főre eső havi nettó jövedelem, ekkor jár ugyanis a legnagyobb, köbméterenként 40 forintos támogatás. A szaktárca várakozása szerint 2007 januárjától egy köbméter gáz fogyasztói ára 99-102 forint lesz, a legmagasabb összegű támogatással viszont ténylegesen 60 forintot kell fizetni érte. Magasabb jövedelemnél persze csökken az „apanázs”, az egy főre eső nettó 53-67 ezer forint között köbméterenként 33 forintra, 67-80 ezer között 25 forintra, 80-93 ezer forint között 18 forintra. Azt sem árt tudni, hogy a kompenzáció 3 ezer köbméteres fogyasztási limitig vehető igénybe, nagycsaládosok esetében a felső határ 5 ezer köbméter.


Számoljunk együtt!


A szaktárcától kapott információ szerint a támogatásra jogosult háztartások közül legalább 800 ezer még nem adta be igénylését, így számukra nem lehet haszontalan néhány fontos információ, amelyeket a FigyelőNet szedett csokorba.


Támogatásra csak az tarthat igényt, aki lakhelyén vagy tartózkodási helyén él, személyre szólóan vele kötötték meg a szolgáltatási szerződést. Ezért például, ha egy jól kereső – támogatásra nem jogosult – személy tulajdonában lévő (nevére iratott) lakásban a kisnyugdíjas szülei élnek, csak akkor kaphatnak kompenzációt, ha utóbbiak „nevére íratják a gázórát”. Lakás kiadásánál – például diákok, egyetemisták részére – a tulajdonos mérlegelésén múlik, hogy vállalja-e a nevére szóló gázóra átíratását valamelyik bejelentett (!) bérlő nevére, mert a támogatás csak így járna. Ezt persze nemcsak az hiúsíthatja meg, hogy a bérbeadó esetleg tart a bérlők gyors cserélődésétől, hanem az is, hogy a tulajdonosok jó része „feketén” adja ki lakását: ne kelljen adóznia az ebből származó bevétele után. A kompenzáció igénylésével viszont egy csapásra leleplezhetik a bérlők a tulajt az APEH előtt.

A 13. havi nyugdíj nem számít

Fontos tudni, hogy a mostani jogosultsági időszakon belül, ami 2007. január 1-től 2007. december 31-ig tart, bármikor beadható a támogatási igény, a megítélt kompenzáció nagysága viszont nem módosítható már ebben az évben, bármi is történik, például gyermek születik, valaki elveszíti az állását, netán csökken a nettó jövedelme.


A támogatás alapjául szolgáló, az igénylést megelőző három hónap nettó jövedelmébe viszont nem számítanak bele bizonyos egyszeri juttatások, így például a 13. havi nyugdíj összege sem. Hasonló egyszeri jövedelemnek számít a temetési segély, az alkalmanként adott átmeneti segély, a lakásfenntartási támogatás, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a nevelőszülők számára fizetett nevelési díj és külön ellátmány, az anyasági támogatás, valamint – a személyes gondoskodásért fizetendő személyi térítési díj megállapítása kivételével – a súlyos mozgáskorlátozott személyek pénzbeli közlekedési kedvezményei, a vakok személyi járadéka és a fogyatékossági támogatás, továbbá a fogadó szervezet által az önkéntesnek külön törvény alapján biztosított juttatás. Ezek miatt tehát senkinek sem érdemes 3 hónapot várnia az igénylés beadásával.

Vállalkozói trükkök lehetősége

Többen felvetették, hogy az új támogatási rendszer továbbra is hagy a visszaélésre kiskapukat, hiszen az egyébként igen jólmenő vállalkozók, ha minimális nettó jövedelmet mutatnak ki, jogosultak lesznek a támogatásra. Ezzel kapcsolatban Forgó Györgyné azt mondta lapunknak, hogy a minisztérium vagy az igényléseket kezelő kincstár nyílván nem járhat el adóhatóságként, hogy az igazságosság követelményét érvényesítse. Az ellenőrzésre feljogosított APEH-nek viszont minden eszköze és lehetősége megvan erre, ráadásul egyéb információkkal is rendelkezik a vállalkozókról, tevékenységükről.


A kiskapuk szűkítését célozza az az előírás is, ami szerint az egyszerűsített vállalkozói adó (eva) körébe tartozók nettó jövedelmét úgy állapítják meg, hogy a bevételből levonják az alkalmazottak elszámolt munkabérét és járulékait, az egyéb költségeket, és a 25 százalékos „eva-befizetést”. Így nem az számít jövedelemnek, amit a vállalkozó magának számolt el szja-köteles bérként.

Itt is adódik persze lehetőség a gázártámogatás megszerzésére, ha a vállalkozó (nemcsak evás) az igénylést megelőző három hónapra igen szerény bevételt mutat ki számlái alapján. Ez valóban nem kizárható, hozzátéve, hogy ehhez azért partner is kell. Egyáltalán nem biztos ugyanis, sőt valószínűleg nem az, hogy az árut, szolgáltatást kifizető partnernek is érdeke, hogy későbbi időpontban, nagyobb összeget utaljon át. Elképzelhető, hogy könyvelési rendje eleve nem is teszi ezt lehetővé.

Summa summarum – az államtitkár asszony úgy véli, hogy az emlegetett lehetséges visszaéléseket inkább felfújja a sajtó, ami persze nem jelenti azt, hogy nem lesznek akár sikeres próbálkozások is. Összességében azonban arra számít Forgó Györgyné, hogy éppen ellenkezőleg, a szerződéses viszonyok tisztázásához járulhat hozzá az új rendszer.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik