Gazdaság

Gumizott utakon

Az autók használt gumiabroncsai egyre nagyobb gondot okoznak világszerte: ez a hulladék rendkívüli mennyiségben képződik, gyűjtése és újrahasznosítása nehézkes, ráadásul az Európai Unió rendelkezései az idén júliustól már tiltják a gumihulladék energiacélú égetését is a kibocsátott káros gázok miatt.

A Holdfast Rubber Highway (HRH) nevű brit vállalat új fejlesztése, a használt gumiabroncsból készülő útpálya ezen a környezeti ártalmon próbál enyhíteni. A cég mérnökei az abroncsokat használaton kívüli vasúti sínekre fektetve új autóutakat hoznának létre.


Gumizott utakon 1

Útfektetés. Hatalmas lehetõségek.

A feldolgozott gumihulladék egy része már ma is sportpályák, játszóterek talajába, vagy építőanyagokba kerül be. Újabban pedig terjed a gumiőrlemény, vagy gumipor mint adalékanyag használata is. A Holdfast Rubber azonban nemcsak kiegészítőként veti be a hulladékot, hanem kizárólag gumiból készíti útjait.

A rugalmas pálya, amelyet először az angliai Corby városában próbáltak ki, abroncstörmelékből préselt panelekből épül fel. A sínek köré fektetett gumiegységekből létrehozott utat ráadásul úgy alakították, hogy azon autók és kötött pályás járművek egyaránt közlekedhetnek, akár 80 kilométeres óránkénti sebességgel is. Az első 300 méteres bemutató útszakaszon 8 hét alatt 8 ezer autó haladt át. És bár az út jól vizsgázott, a brit környezetvédők egy csoportja szerint inkább kerékpárútként kellene hasznosítani az elhagyott vasúti nyomvonalakat – ám ezt feltétlenül az új technológia alkalmazásával. Nagy-Britannia területén közel 1600 kilométer használaton kívüli sínpár fut, és évente mintegy 5 millió gumiabroncs kerül a szemétbe.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik