Gazdaság

A vírusvadász

Vírusvédelmi és más adatbiztonsági megoldások forgalmazásával foglalkozik a 2F 2000 Kft.: a terület jelentőségét a cégvezető szerint most kezdik igazán felismerni.

Éppen cége akkori angol partnerét kereste az 1994-es CeBIT informatikai vásáron Fórján Csaba, amikor meglátott egy standot, F-Prot felirattal. Beszélgetni kezdett az ott álló fiatalemberrel, Risto Siilasmaa-val, aki a finn DataFellows alapító-mindenese volt – ma pedig az F-Secure, az utódcég elnök-vezérigazgatója. Így indult a két vállalkozás immár 12 éve tartó együttműködése.


A vírusvadász 1

BANKBIZTONSÁG. A 2F 2000 tulajdonosa a Műegyetemen villamosmérnökként végzett 1973-ban. Ezután akadémiai kutatóintézetekben dolgozott: a SZTAKI-ban, majd a Pszichológiai Intézetben, ahol a számítástechnikai csapat létrehozása volt a feladata. Majd 1987-től rövid idő alatt több helyen is megfordult, új lehetőségeket keresett. A kereskedelmi bankok megalakulásával egy időben az addig papíralapú banki világ áttért a számítógép használatára. A szoftverek kiválasztásához és bevezetéséhez pedig nemcsak a számítástechnikai ismeretek, hanem a banküzemtan elsajátítása is szükséges volt. Fórján Csaba egy ideig ezen a területen tevékenykedett tanácsadóként.

Banki munkája során egyre több tapasztalatot szerzett az adatbiztonság kérdéseivel kapcsolatban is. Első cége már részben adatbiztonsággal foglalkozott. „Persze akkor ez még főleg a számítógépekhez való hozzáférés korlátozását jelentette. Az internet széles körű elterjedéséről, a használatából fakadó veszélyekről még szó sem volt” – emlékszik a hőskorra. Egyik partnerünk a kezükbe nyomott egy számukra is új antivírus programot tartalmazó lemezt, hogy próbálják ki. Ez volt az F-Prot első változata. „Kifejezetten jól használható program volt, nagyon megtetszett” – idézi fel Fórján Csaba az első, még csak virtuális találkozást, amelyet a CeBIT-en követett a valódi megismerkedés.

ÚTKERESÉS. Az első év inkább csak tapogatózás volt. A vírusvédelem szükségességét akkor még kevéssé ismerték fel: volt olyan cég, ahol egyszerűen kiszerelték a floppy-meghajtókat a gépekből, s ezzel elintézettnek gondolták a feladatot. Ma már jóval nagyobb jelentősége van a vírusvédelemnek, az antivírus termékek is specializálódtak. „Az alapvető feladatot természetesen valamennyi ellátja, emellett azonban minden terméknek megvan a maga sajátossága” – mutat rá Fórján Csaba. A 2F 2000 palettája is bővült, ma már az F-Secure-on kívül a Trend Micrót és a Kasperskyt is disztribútorként képviselik, és az antivírus-vonal mellett az adatbiztonság egyéb területeit is igyekeznek lefedni. Már a kilencvenes évek közepén elkezdett a cég tűzfalakkal és titkosítással is foglalkozni, utóbbival – mai értékelésük szerint – talán idő előtt is. Az aktuális kihívások között pedig a kéretlen levelek kiszűrése, az adathalászat megakadályozása, a mobil eszközök védelme tűnik a legfontosabbnak.

FÓRJÁN CSABA

• 57 éves, Budapesten született. A Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett villamosmérnöki diplomát.
• Kutatóintézeti munka után immár vállalkozóként foglalkozott banki informatikai tanácsadással és termékdisztribúcióval, kiskereskedelemmel. Jelenlegi cége, a 2F 2000 Kft. vírusvédelemi szoftverek disztribúciójára és az ezzel kapcsolatos tanácsadásra specializálódott.
• Nős, két felnőtt fia közül egyik mérnök, másik közgazdász.

Első cégét még 2F Kft. néven alapította Fórján Csaba 1991-ben. Eleinte egyszerre foglalkoztak a termékek disztribúciójával és kiskereskedelemmel. „A kilencvenes évek eleje vidám, de nagyon rendezetlen korszak volt: az ember próbálgatta, hogy ezt hogyan lehet, azt hogyan lehet csinálni, az üzlethez viszont csak nagyon kevesen értettek” – idézi fel a magyar kapitalizmus megszületésének körülményeit a tulajdonos.

Az időközben létrehozott 2F 2000 Kft. feladata már kizárólag a disztribúció és a viszonteladóknak nyújtott terméktámogatás. A csapat lényegében kereskedőkből és technikusokból áll. Árbevételük 80 százaléka jelenleg értékesítésből, a többi támogatásból és tanácsadásból tevődik össze. Ma már nincs náluk közvetlen értékesítés. „Így tisztább a kép, nem érhet minket az a vád, hogy magunkat részesítjük előnyben” – indokolja e felállást Fórján. A terméktámogatás azonban egyre nagyobb jelentőséget kap, csapatuk fontos feladata a termékekkel kapcsolatos oktatás is. A kilencvenes évek közepén persze még más volt a támogatáshoz szükséges tempó: 2-3 havonta egy floppy jelentette a vírusvédelem frissítését, ez később havi egy CD-re növekedett, ma pedig már hálózaton keresztül frissítenek – méghozzá óránként.

„Saját kárán tanult az ország” – mesél Fórján Csaba a vírusok komolyabb hazai kártételeiről. Több agresszív vírustámadás is történt a kilencvenes években, s így került be a köztudatba, hogy igenis tenni kell a vírusok ellen. Ahogy a számítógép integrálódott a napi munkába, a felhasználók egyre inkább felfogták a veszélyt. „A magánszektor valamikor úgy szerzett vírusvédelmet, ahogy tudott, mostanában érezhető felfutás ebben a piaci szegmensben” – mutat rá a cégvezető. Az emberek érzik, hogy fontos az információ és a terméktámogatás: az internetre kapcsolódva öt percet is nehéz megúszni fertőzés nélkül.

„Amikor megjelentünk az antivírus-piacon, csak mintegy 2 ezer vírust ismertünk, ma már jóval több mint 100 ezer kártevő van: segítség nélkül egyszerűen nem lehet elboldogulni” – mondja az ügyvezető, aki szerint ma már csak az amatőrök maradnak meg a lopott, nem támogatott vírusvédelmi szoftver mellett. Szerinte a vírusvédelmi program értékét az határozza meg, hogy milyen gyorsan tud reagálni a gyártó a megjelenő új kártevőkre.

A cég azt is fontosnak tartja, hogy ellássa információkkal az internethasználókat is. Ezért hozták létre és üzemeltetik a virushirado.hu honlapot. A látogatók nemcsak információkhoz juthatnak hozzá, hanem szükség esetén programokat is letölthetnek innen. „A visszajelzések szerint sikerült elismert, szakmailag is hiteles hírforrást létrehoznunk” – jegyzi meg büszkén.


A vírusvadász 2

ÚJ IRÁNYOK. „Az adatvédelem olyan terület, amelyhez igazán kell érteni, mert különben könnyen el lehet csúszni különféle banánhéjakon: ha nem megyünk a piaci igények elé, akkor csak rosszul tudunk kijönni a dologból” – elemzi a terület veszélyeit az ügyvezető. Általában meg lehet jósolni, mikor fognak megjelenni a felhasználókra leselkedő új veszélyek; ehhez csak oda kell figyelni a támadások terén éppen aktuális, divatos trendekre. Egyre népszerűbbek a minden védelmi eszközt egy dobozban koncentráló hardvermegoldások, és a mobileszközök védelme is hangsúlyos terület lehet a jövőben. A számítástechnikai piac visszaesése ebben a szegmensben viszont nem igazán éreztette hatását. Erre ugyanis – ha tetszik, ha nem – muszáj költeni.

„Fórján Csabával és cégével hosszú évek óta állunk kapcsolatban: ez idő alatt mindig talált olyan területet az IT szakmában, amellyel megújulhatott a vállalkozása, s ezek sohasem a legegyszerűbb és legnépszerűbb témák voltak, hanem inkább a tudásigényes tevékenységek” – mondja Harasztos Frigyes, a Flaxcom Kft. ügyvezetője. Szerinte a 2F 2000 Kft. tulajdonosának van bátorsága hosszú távon gondolkodni, képes kivárni, míg a befektetett szellemi tőke megtérülhet. „A köréje gyűlt csapat is kicsit megszállottakból áll. Egyszer egy folyamatos üzemben dolgozó ügyfelünknél tapasztalt szoftverhiba elhárítása során megállt a tudományunk; utolsó lehetőségként hívtuk Csaba cégét, és éjjel 11-kor vonalban volt a keresett szakértő, aki természetesen még dolgozott” – mond példát a cég megbízhatóságára Harasztos.

A 2F 2000 Kft. a folyamatos fejlődést fenn kívánja tartani, jóslásokra azonban nem szívesen vállalkoznak, szerintük ugyanis mindig az adatbiztonság aktuális kihívásaira kell reagálni. Fontosnak tartják, hogy viszonteladóikon keresztül egyre több sikeres nagyvállalati és kormányzati projektben vegyenek részt, ezért különös figyelmet fordítanak a partnereikkel kialakított stratégiai kapcsolataik ápolására, illetve építésére, de a közoktatás is a célszektorok közé tartozik. „A hazai lehetőségeket behatárolja, hogy a nagyvállalati antivírus-piac mára telítetté vált, új ügyfeleket ebből a szegmensből csak a más szoftvereket használók áttérítésével lehet szerezni” – értékeli a kilátásokat Fórján Csaba. Lényegesnek tartja így a kis- és középvállalatok piacát is, mert a cégek növekedésével szerkezetük is változik, ezért rendszeresen új megoldások bevezetésére van igény.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik