Gazdaság

Vásárváros-vásár

Többhetes egyeztetés után írták csak alá a Hungexpo privatizációs szerződését. A nyertes 7,5 milliárdos fejlesztést vállalt, de kérdéses, hogy a környék infrastruktúráját ki és miből fejleszti majd.

Bakival kezdődött a Hungexpo privatizációs szerződésének aláírásáról szóló bejelentés. A győztes konzorcium kommunikációs ügynöksége előbb sajtótájékoztatót harangozott be, azt azonban utóbb udvariasan lemondták. Ezután a szerződés ünnepélyes aláírásának péntek esti ceremóniájáról maga a kommunikációs ügynökség vezetője is az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. sietve kiküldött meghívójából szerzett tudomást.


Vásárváros-vásár 1

KEMÉNY ALKU. A kusza kommunikáció, a francia ipari miniszter és a nagykövet jelenléte az aláírásnál, valamint a szerződést péntek késő délután aláírók fáradt tekintete nyilvánvalóvá teszi: nem zárultak zökkenőmentesen a szerződést véglegesítő, 4-5 hete tartó tárgyalások. Baranyi Imre, az ÁPV Rt. igazgatóságának a Hungexpo értékesítését vezénylő tagja a kemény tárgyalások tényét meg is erősítette a Figyelőnek. Határozottan cáfolta viszont azokat a sajtóértesüléseket, hogy a kapcsolódó beruházások – vagyis az infrastruktúra – körüli nézeteltérés miatt húzódtak volna hetekig a privatizációs szerződést véglegesítő tárgyalások. (Olyan hírek is felröppentek, hogy a Hungexpót a tököli reptér mellé költöztetnék, hiszen azt a területet a TriGránit Rt. vásárolta meg.)

Vági Márton, az ÁPV Rt. vezérigazgatója egyenesen sikertörténetként értékelte az eladást. A privatizációs szervezet szemszögéből valóban kielégítő eredménnyel zárult a tranzakció, s az új tulajdonosok elképzelése is ígéretes. A francia GL Events, valamint a Demján Sándorhoz köthető TriGránit konzorciuma 8 milliárd forintos vételárat fizet az állam 77 százalékos részvénycsomagjáért. A vásárszervezésben jó referenciákkal bíró, tavaly 355 millió eurós bevételű francia cég Kőbányán tartja és fejleszti a vásárvárost. A konzorcium az első öt évben 5 milliárd, majd a következő öt évben további 2,5 milliárd forintos fejlesztésre vállalt garanciát.

Kiállított csekkek

A Hungexpo új tulajdonosainak vállalásai, tervei:
• A 8 milliárdos vételár mellett 1,8 milliárd forintért a kőbányai önkormányzat részvénycsomagját is megvásárolják
• A szerződést követő öt évben 5 milliárd forintos, ezt követően további 2,5 milliárd forintos fejlesztést hajtanak végre
• Az ÁPV Rt. egy-egy delegáltja az igazgatóságban és a felügyelőbizottságban marad, s vétójogot érvényesíthet a legfontosabb döntésekben
• Új, a kiállítások mellett nagyobb konferenciáknak is otthont adó, 5 ezer négyzetméteres rendezvénycsarnokot építenek, és több csarnokot felújítanak
• Felújítják a terület belső infrastruktúráját
• Az ingatlanból nem választanak le részeket más ingatlanfejlesztésekre

Elsőként egy új, konferenciák és kiállítások rendezésére egyaránt alkalmas, úgynevezett multifunkciós csarnok építésébe fognak. Olivier Ginon, a GL Events elnöke egy 5 ezer négyzetméteres (a D pavilonhoz hasonló méretű) modern rendezvénycsarnok felhúzását ígérte. Az elnök a transzparens cégműködés mellett tette le a voksát, ám a 2005-ös üzleti tervekkel és a GL Events stratégiájának részleteivel csak május végén kívánnak a nyilvánosság elé lépni.

KI FIZETI AZ ÚTÉPÍTÉST? Továbbra is nyitva maradt azonban az egyik legfontosabb, a vásárközpont jövőjével szorosan összefüggő kérdés: a terület megközelíthetőségének javítása. Erre a kérdésre sem az ÁPV Rt., sem a konzorcium képviselői nem tudtak érdemi választ adni. Érdekes módon, sem a fővárosi, sem a X. kerületi önkormányzat közeli terveiben nem szerepel a közeli Éles sarok átépítése vagy a vásárközponthoz vezető út kiszélesítése. Ez azért is meglepő, mert a vagyonkezelő holding a magánosítási szerződésben kikötötte azt is, hogy a kőbányai önkormányzat 18 százalékos részvénycsomagját is a megajánlott áron, azaz több mint 1,8 milliárd forintért meg kell vásárolnia a győztes konzorciumnak. Igaz persze, hogy a jelentősebb közlekedési fejlesztéshez szakértők szerint akár 10 milliárd forintra is szükség lehet. Sokat javíthatna a helyzeten, ha megépülne a Ferihegyi repülőteret a Nyugati pályaudvarral összekötő, régóta tervezett gyorsvasút, amelynek egyik állomása lehetne a vásárvároshoz közeli jelenlegi vasúti megálló. A gyorsvasút tervének ötletgazdája egyébként Demján Sándor, akinek cégei kisebbségi résztvevőként a nyertes konzorcium tagjai.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik