A Közbeszerzési Döntőbizottság szerint a Magyar Államvasutak Rt. (MÁV) megsértette a közbeszerzési törvényt, ezért a bizottság megsemmisítette a MÁV döntését a motorvonatok beszerzésére kiírt tenderén. Az indoklás szerint a vasúttársaság hibázott az árlicitet illetően, ezért a tender nem, de az eredmény érvénytelen. A Közbeszerzési Döntőbizottság közleménye szerint a testület a MÁV Rt.-re 10 millió forint pénzbírságot szabott ki.
A Közbeszerzési Döntőbizottság (KB) a pályázat eredményét érvénytelenítette, magát az eljárást nem, de mindez még nem jelenti feltétlenül azt, hogy a MÁV automatikusan a második helyezettként kihirdetett Bombardier-vel köthetne szerződést. Most a vasúttársaság ismét összeszámolhatja a pontokat, és lehetséges, hogy ezúttal más kerül az első helyre. A MÁV közleményében ugyanis azt álítja: a KB döntése értelmében az eljárás “nem tekinthető lezártnak”.
A Stadler-Transelektro páros a FigyelőNet érdeklődésére közölte: üdvözlik a döntést, és állnak a következő megmérettetés elé. Szerkesztőségünk megkereste a Bombardier illetékeseit is, de Dian József, a Bombardier Dunakeszi Járműjavító Kft. (a pályázó magyarországi testvérvállalata) még nem tudta érdemben kommentálni a hetek óta várt döntést.
A testület április 19-én tárgyalta a MÁV motorvonat beszerzésére kiírt tenderét a Bombardier jogorvoslati kérelmére. Az eljáráshoz rendelkezésre álló idő a kérelem beérkezését (március 23.) követő 30 nap, amit 10 nappal meghosszabbítottak.
Vitatott győzelem
A MÁV Rt. március 18-án a Stadlert hirdette ki az összességében mintegy 120-130 milliárd forint értékű, 30+30 villamos motorvonat szállítására és karbantartására kiírt kétfordulós pályázat nyerteseként. A második helyen végzett Bombardier nem sokkal az eredmény bejelentését követően jogorvoslati kérelmet nyújtott be a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz.
A Bombardier azt kifogásolta, hogy a Stadler Flirt vonatát nem lehetett volna elfogadni, mert az nem tartozik abba a járműcsaládba, amelyet a Stadler referenciaként feltüntetett. További probléma volt az értékelés során, hogy a Stadler nem a saját, hanem tulajdonosa pénzügyi eredményeit írta be pályázatába.
A jogorvoslati kérelmet beadó Bombardier szerint kirívóan alacsony karbantartási költséget adott meg a Stadler, amit a közbeszerzési törvény szerint a MÁV-nak vizsgálnia kellett volna. A MÁV képviselője közölte, hogy az új motorvonat karbantartási költségét elfogadták, mert új vonatról volt szó, s különböző járművekhez különböző karbantartási költségek tartoznak. A MÁV képviselője emlékeztetett arra, hogy 30 évre kellett megadni a karbantartási összegeket.
A KB megsemmisítette a MÁV-nak – az értékelési rendszer bizonyos pontjaira vonatkozó – módosító rendelkezéseit, az árlicitre vonatkozó előírásait, az azt követő valamennyi döntését és az eljárást lezáró döntést is.
A döntőbizottság határozatában kiemelte: az ajánlatkérőnek kötelessége az ajánlati felhívásban meghatározni az ajánlatok elbírására vonatkozó minden részletet, amely az ajánlatok elbírálásának lényegét érinti. Ezt az értékelés során nem lehet módosítani. Az ajánlatkérő az ajánlattevővel a tárgyalások során csak a megkötendő szerződés lényeges tartalmi elemeiről tárgyalhat, de az előre megadott ajánlatok értékelésére vonatkozó kritériumrendszert nem módosíthatja – állapította meg a döntőbizottság. Az eljárás során ugyanis a vasúttársaság többször is módosította a feltételeket: hol a pályázó pénzügyi referenciáira néztek elnézőbben, hol az energiafelhasználás, hol a karbantartás, hol pedig az árlicit kritériumai módosultak. Legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy a pályázók ezeket szinte folyamatosan kifogásolták. Végül ez utóbbi miatt marasztalták el a MÁV-ot.
Módosított kiírás
Az eredeti kiírás szerint a pályázóknak 40 milliárd forintnyi éves forgalmat kellett volna produkálni az elmúlt három évben folyamatosan. Ezt a Stadler kérésére módosították, mondván, ez feleslegesen szűkítené a pályázók körét. A többi módosítást illetően egymásnak ellentmondó információk láttak napvilágot.
A Bombardier a tárgyaláson kifogásolta azt is, hogy a Stadler nem a pályázati kiírásban megfogalmazottaknak megfelelően számolta ki az energiafogyasztásra vonatkozó adatot. A közbeszerzési döntőbizottság kérte, hogy az energiafogyasztásra vonatkozó pontos számításokat mindkét cég adja be, a Bombardier szerint nem szerepelt a kiírásban, hogy az energiafogyasztásra vonatkozó optimalizálási szempontokat is figyelembe lehet venni. A Bombardier és a MÁV képviselői eltérően értelmezték, hogy a tárgyalások előrehaladtával lehet-e változtatni a kiírás, illetve az értékelés szempontjain. A MÁV szerint erre lehetőségük volt, ezzel a Bombardier nem értett egyet. A Bombardier kifogásolta azt is, hogy nem kapott egyértelmű tájékoztatást a MÁV-tól a megváltozott feltételekről, köztük arról, hogy pontosan mely tételekre vonatkozott az eljárás során alkalmazott árlicit.
A MÁV-tenderre a múlt év szeptember 15-én a Stadler Bussnang AG, az ALSTOM Transport, a Siemens Transportation Systems és a Bombardier Transportation GmbH adott be ajánlatot, de a Siemens és az ALSTOM ajánlatát már akkor érvénytelennek minősítették.