|
|
|
|
A Sanofi-Aventis vezetője Jó polgárként
A Sanofi tavaly jelentette be az Aventis felvásárlását. Miben látja ennek az óriáscégnek az egyediségét a folyamatos konszolidációt átélő világpiacon? – kérdeztük Jean Francois Dehecq elnök-vezérigazgatót.
|
Jean Francois Dehecq: a Chinoin sikertörténet számunkra. |
– A fúzió után az egyesült cég Európa vezető, és a világ harmadik legnagyobb vállalata lett. Évente 4 milliárd eurót költünk kutatás-fejlesztésre, közel 100 országban 95 ezer alkalmazottat foglalkoztatunk. A portfóliónk a világon az egyik legjobb, mivel több lábon állunk. Nagy erőket összpontosítunk az innovatív gyógyszergyártásra, de jók a pozícióink a piacra már bevezetett és a helyi készítmények, illetve az oltóanyaggyártás terén is.
– Hol találhatják meg a helyüket a magyarországi érdekeltségek ebben a kiterjedt szervezetben?
– Többek között erről tájékoztattam a miniszterelnököt. A Chinoin sikertörténet számunkra, 2300 főt foglalkoztunk Magyarországon, és összességében a magyar gyógyszerpiac mintegy 10 százalékát mi adjuk. Minden fő terméktípusban jelen vagyunk, az olcsóbbakban is, így az átlagot tekintve is az olcsóbb gyártók közé tartozunk. A Sanofi-Aventis vállalati felépítése lehetővé teszi, hogy a Chinoinban folyó kutatások szervesen tagozódjanak a nemzetközi hálózatba. Emellett a gyártásban is erősek a magyar üzemek pozíciói.
– Milyen konkrét beruházási tervekkel érkezett?
– Jelentős beruházásokat végzünk és tervezünk. A Chinoinnál most bejelentett K+F bővítés mellett a gyártásban is előrelépünk. A közeljövőben a gyógyszerve-gyészetre koncentrálunk, és a fejlesztések után ebben a szegmensben az exportunk várhatóan eléri majd a 80 százalékot. A veresegyházi üzem bővítését júniusra befejezzük, és a termelés fele már innen is exportra megy majd. Eddigi beruházásaink összesített értéke mintegy 400 millió euró, amiből erre az évre 30-40 millió jut. Mi abban is különbözünk számos versenytársunktól, hogy „jó polgárok” vagyunk. Beruházunk, magasan képzett szakembereknek teremtünk munkalehetőséget, valódi, integrált kutatási programokat hozunk ide, nagy exportőrök és adófizetők vagyunk. |
|
|
|
|
|
|
Régi ismerősként fogadta Európa legnagyobb gyógyszeripari cége, a Sanofi-Aventis elnök-vezérigazgatóját a minap a miniszterelnök. Gyurcsány Ferenc még sportminiszter korából ismeri a nálunk nem először járó Jean Francois Dehecqet, hiszen a cég veresegyházi fejlesztésének 2003. végi bejelentésekor ő képviselte a helyszí-
nen a kormányt. Az elnök-vezérigazgató most az üzem bővítését bemutató fotókkal örvendeztette meg. A képnézegetéssel egybekötött, Rácz Jenő egészségügyi miniszterrel közösen szervezett tárgyalás még az előzetesen rögzített legkésőbbi befejezési időpont után is javában folyt, amit a Sanofi-Aventis itteni érdekeltségénél utóbb „nagyon jó hírként” értékeltek.
Az akkor még Aventis nélküli Sanofi 1991-től szállt be a Chinoin Rt.-be, ahová 2006-ig két lépcsőben összesen 400 millió eurót fektet be. Az újpesti egység így – az elkerülhetetlen karcsúsítás után – meg tudott maradni a cégóriáson belüli egyik kutató-fejlesztő bázisnak, amelyet most további 15 millió euró befektetésével bővítenek. Az elkötelezettség nem új keletű, hiszen Dehecq már korábban jelezte: Magyarország a terveik szerint azon kevés európai államok sorában maradhat, ahol a gyógyszeripari alapkutatások mellett a kémiai gyártást, a tablettagyártást és az injekció előállítását is egy helyen lehet végezni. Az első kettőt Újpesten képzelték el, a tablettagyártás Veresegyházon, az ampulla- és injekciókészítés pedig a miskolci Csanyikvölgyben folyik.
Az elmúlt években a Chinoin laborjaiban két új hatóanyagot fejlesztettek ki, ezek egyelőre az úgynevezett preklinikai kutatási fázisban, vagyis még a piaci bevezetés előtt tartanak. Ez egyébként jó eredmény, tekintve, hogy 2002-ben például a világpiac felét adó Egyesült Államokban csak 21 új gyógyszert regisztráltak, feleannyit, mint 1996-ban, miközben a cégek ugyanezen idő alatt a duplájára emelték kutatás-fejlesztési kiadásaikat. A Sanofi-Aventis, és kü-
lönösen a céget „életművének” tekintő Dehecq magyarországi elkötelezettsége része annak a „keresztes hadjáratnak” is, amely szeretné megtartani a szebb napokat látott, ám Amerikával szemben folyamatosan gyengülő európai gyógyszeripar világpiaci pozícióit.