Gazdaság

Öszvér luxuskivitelben

Egy jövőre debütáló modelljétől új piaci szegmens megteremtését reméli a Mercedes.

Öszvér luxuskivitelben 1

Végy egy német luxusszedánt, ötvözd egy robusztus terepjáróval és egy sokoldalú minibusszal. Hogy mi jön ki belőle? A Mercedes-Benz menedzsereinek reményei szerint egy sikermodell. A cég a jövőre piacra kerülő Grand Sport Tourerrel (GST) bocsátja útjára az új Mercedes-családot, azaz a lehető legtágasabb belső tér és a maximális komfort jegyében készülő R-osztályt. A GST legújabb változatát az őszi párizsi autószalonon mutatják be, és a Mercedes máris úgy hirdeti, mint amely afféle úttörőként forradalmasítani fogja az úgynevezett crossover modellek egyre bővülő piacának felső szegmensét. „Nem látunk olyan autót, amely a konkurense lehetne. Mindent megtettünk a tökéletes kényelemért, és az eredmény valami teljesen új” – jellemzi a modellt Natanael Sijanta, a GST termékmenedzsere.






Mitől új a Grand Sport Tourer?


ÜZEMANYAG-TAKARÉKOSSÁG. A spórolós dízel- és benzinmotorok révén alacsonyan tarthatók az üzemeltetési költségek.
ELEGÁNS BELSŐ. Az utastérben két szórakoztató-elektronikai konzol, panoráma-üvegtető és hatalmas lábrész igyekszik a legkényesebb ízlést is kielégíteni.
LUXUS CROSSOVER. Ötvözi egy Mercedes luxusszedán kényelmét, egy sportterepjáró adottságaival és egy sokoldalú minibusz előnyeivel.

DEFINIÁLÁS. Az 5,15 méter hosszú, valószínűleg 66 ezer dollár körül kezdődő árú GST tanulmányverziói máris nagy feltűnést keltettek. Tervezők dicsérőleg szólnak a designmegoldásokról, köztük a markáns vonalvezetésről és az elegáns üvegtetőről. Igen ám, csakhogy egy új szegmens megteremtése kockázatos vállalkozás, amint azt évekkel ezelőtt a Mercedes is megtanulhatta a Smart miniautó kezdeti lagymatag fogadtatásából. Ráadásul az eddigi tapasztalatok alapján egy crossover csak akkor számíthat sikerre, ha a reklámkampányban nagyon világosan megfogalmazzák, milyen igényeknek felel meg, és milyen vásárlói réteget céloznak meg vele. „Nagyon fontos, hogy a Mercedes pontosan definiálja, mi is a GST. A legrosszabb, ami történhet, az, hogy a világ legdrágább minibuszaként fognak tekinteni rá” – mutat rá George C. Peterson, a kaliforniai AutoPacific piackutató cég elnöke.

Stuttgartban azt hangoztatják, hogy a GST kifejlesztését megelőző piackutatás szerint van igény a szedánok sportos stílusát, a terepjárók erőteljességét és a minibuszok tágas belsejét egyesítő autóra. Így például a modellben, amelynek padlólemeze megegyezik az M-osztályú terepjáróéval, három sorban csak hat ülés van, hogy az utasoknak ne kelljen összepréselődniük. Valamennyi technológiai elem a Mercedes-csúcsminőséget képviseli, elég csak a hétsebességes, rendkívül könnyen kezelhető váltóműre gondolni.

A vállalatnak elsősorban a könnyű teherautók és a nagy szedánok dominálta észak-amerikai piacon kell meghódítania a közönséget. A Global Insight piackutató cég becslése szerint a GST-ből 2007-ben 73 ezer darab talál gazdára – nagyjából ugyanannyi, mint az S-osztályú szedánból -, és az eladások több mint 70 százaléka az amerikai piacon realizálódik majd. 


Öszvér luxuskivitelben 10

MEGFELELŐ ÁR. A siker egyik akadálya a GST külső megjelenése lehet, amelyben egy európai egyterű és egy minibusz jegyei keverednek. Ám az Egyesült Államokban egyfelől meglehetősen szerény a kereslet az egyterűekre: az ilyen modellekből évente 250 ezer darabot adnak el ott – ez a teljes autópiacnak mindössze 4 százaléka -, másrészt az amerikai autósok mindeddig nemigen voltak hajlandóak prémium árat fizetni a minibuszokért és a crossoverekért. „A legnehezebb feladat a megfelelő pozícionálás. Az Egyesült Államokban azt mondhatják a GST-re, hogy nem olyan izgalmas, mint egy sportterepjáró, Európában meg azt, hogy egyterűnek túl drága” – figyelmeztet Christoph Stürmer, a Global Insight frankfurti elemzője.


Öszvér luxuskivitelben 11

Ha a Mercedes megtalálja a számítását, a GST látványos változást idézhet elő a nagyméretű luxusautók formatervezésében. Néhány szakértő egyenesen azt vetíti előre, hogy a crossoverek idővel népszerűbbek lesznek a hagyományos szedánoknál. Mindazonáltal a Mercedesnek csakhamar a crossover szegmensben is ugyanolyan erős versennyel kell szembenéznie, mint ma a luxuskategóriában. Két német riválisa, az Audi és a BMW egyaránt dolgozik ugyanis saját crossoverje kifejlesztésén.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik