HIRDETÉS
Gazdaság

Luxus kicsiben

Minőségi kompromisszumok nélkül jelenik meg a BMW a kompakt autók már eddig is telített piacán.

Milyen fogadtatása lesz vajon egy autónak, ha úgy tartozik a kompakt kategóriába, hogy közben a sportos luxusszedánok számos tulajdonságával is rendelkezik? Mostanság ez a kérdés izgatja a leginkább a BMW vezetőit, közeleg ugyanis a teljesen új 1-es sorozat európai debütálásának szeptemberi időpontja. A növekedés gyorsítását célul kitűző bajor gyár reményei szerint az exkluzív szedánok első osztályú használati és biztonsági eszközeivel felszerelt autó sokakat meg fog hódítani azok közül, akik Audi A3-asuk vagy nagyobb teljesítményű Volkswagen Golfjuk lecserélését tervezik. Mi több, az évi 50 milliárd dolláros árbevételű vállalat még olyan tömegpiaci gyártóktól is szeretne elcsábítani vevőket, mint a Ford és az Opel. „Az 1-es sorozat mérföldkő a BMW új piaci szegmensekben való terjeszkedése történetében” – jelenti ki Burkhard Göschel, a cég designért és műszaki fejlesztésért felelős igazgatósági tagja.

KIHÍVÁS. Amióta a BMW 2000-ben eladta a brit MG Roverben birtokolt tulajdonrészét, és lemondott valamely más tömegpiaci márka megszerzésének tervéről, jól átgondolt stratégiával egymás után hozta ki a sikermodelleket, a prémium terepjáróktól a kupékon át a roadsterekig. Minden új darab lendületet adott a növekedésnek, amit jól mutat, hogy 2000 óta az árbevétel 11, a nyereség 61 százalékkal nőtt. A kompakt autók piacára való belépés azonban az eddigi legkeményebb kihívásnak bizonyulhat, tekintve, hogy Európában ez a legnagyobb szegmens, és éppen itt folyik a legöldöklőbb verseny a gyártók között. „Nehéz dolog spórolni a költségeken, lemenni egy alsóbb piaci kategóriába, és mégis prémium autóval előállni” – mutat rá Albrecht Denninghoff, a HVB bank autóipari elemzője.

További veszély, hogy ha a modell esetleg csalódást okoz, az sokat árthat a márka presztízsének. Ez történt a Mercedesszel 1998-ban, amikor piacra dobta saját kompaktját, az A osztályt. Tény azonban, hogy a 23,8 ezer dollárnál kezdődő 1-es sorozat esetében nem vettek vissza a minőségből. A BMW a drága szedánokra jellemző külső és belső kialakítást, vezetésdinamikai megoldásokat és biztonsági újításokat alkalmazta az új kompaktnál. Így például a hátsókerék-meghajtásos rendszer sportos vezetési élményt és a nagy sebességgel bevett éles kanyaroknál is kiváló úttartást garantál. Ezenkívül saját kategóriájában az 1-es sorozat büszkélkedhet a legjobb aerodinamikai mutatókkal. „Jó kezelhetőségével könnyűszerrel maga mögé fogja utasítani a vetélytársakat” – jósolja Philipp Rosengarten, a Global Insight piackutató cég frankfurti elemzője, aki szerint a modellből már az idén 148 ezret fognak értékesíteni, majd 2005-ben ez a szám 195 ezerre nő.

A technológia mellett az 1-es sorozat külsőre is szemet gyönyörködtető – izgalmas vonalvezetését Chris Bangle, a BMW vezető designere álmodott meg. A csapott hátú 120d változat a maga erősebb motorjával óránként 220 kilométeres sebességre képes. Belül olyan eszközök tartoznak az alapfelszereltséghez, mint a Bluetooth mobiltelefon-interface, az indítógomb, a memóriafunkciós klíma-, visszapillantó- és ülésbeállítás.

PROFITKÉTELYEK. Az 1-es sorozattal a BMW márka eladásai 2004-ben valószínűleg átlépik az egymillió darabos határt. Kérdés azonban, hogy a prémium felszereltségű autó hoz-e nyereséget is? A Mercedes a becslések szerint még mindig – hat esztendővel a bevezetés után is – évi 130 millió dollár veszteséggel gyártja a 31 ezer dollárnál kezdődő A osztályt. Elemzők úgy vélik, az első generációs 1-es sorozaton a BMW valószínűleg nem fogja visszanyerni a kifejlesztésre fordított összeget, amit 850 millió és 1 milliárd dollár közé tesznek. Végül azonban alighanem megtérül a befektetés, mivel az alkatrészek mintegy 30 százaléka közös a valamivel nagyobb 3-as sorozatú szedánnal, ráadásul az 1-est ugyanazon a gyártósoron lehet összeszerelni, amelyiken a 3-ast.
Az alkatrészmegosztás és a gyártási rugalmasság révén jelentősen csökkenthetők a költségek. Emellett a BMW azért is viszi le a márkát az alsóbb kategóriába, hogy megnyerjen olyan kezdő vagy fiatal autósokat, akik aztán idővel felfelé váltanak. „A két fejőstehén az 5-ös és a 7-es sorozat” – mondja Thomas Sedran, a Berger Strategy Consultants müncheni partnere. Az interneten máris javában folyik az 1-es sorozat fiatalokat megcélzó kampánya, amelyben koncertjegyeket, sporteseményekre szóló belépőket, valamint tesztvezetést lehet nyerni. Ha az érdeklődés szeptembertől már impozáns eladási adatokban is realizálódik, akkor a BMW elmondhatja magáról, hogy megváltoztatta az autópiac legnagyobb szegmensének gazdasági logikáját. 

Ajánlott videó

0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
Olvasói sztorik