Gazdaság

Asztali architektúra

Az idei év designszenzációja az olasz Alessi cég Tea & Coffee Towers néven futó projektje volt. Az 1921-ben alapított vállalkozás rozsdamentes acél kiegészítőivel alapozta meg világhírét, s a nyolcvanas évektől kezdve az Alessi márkanevet a progresszív design szinonimájaként jegyzik.


Asztali architektúra 1
Ekler Dezső készlete. Családot formáz.

A sikertörténet 1983-ban vett nemzetközi fordulatot, amikor a cég 11, javarészt a posztmodern szellemében alkotó, neves építészt (köztük Michael Gravest, Aldo Rossit és Charles Jenckset) teás-, illetve kávéskészlet tervezésére kért fel.

A választás azért esett épp e tárgycsoportra, mert az mintegy az ember asztali kultúráját szimbolizálja, s ikonikus tömörséggel jeleníti meg privát életünk egyik legszebb rituáléját. Az ipari formatervezés területén járatlan építészek bevonásával az Alessi célja szemléleti frissítés, a két diszciplína – építészet és design – termékenyítő szimbiózisa volt. A legen-dás Tea & Coffee Piazza projekt nyomán 11 csodálatos készlet született. Minden egyes modell ezüstből, 99 számozott és szignált példányban készült, s ritkaságértékük, exkluzivitásuk, magas művészi színvonaluk révén szinte azonnal múzeumok, illetve privát gyűjtemények féltve őrzött darabjai lettek.

Két évtized elteltével az Alessi az idén Tea & Coffee Towers néven folytatta úttörő vállalkozását, s 10 ország 22 építészét invitálta közös munkára. Alessandro Mendini, a projekt művészeti felelőse szerint az építészek felelősségteljesebben gondolkodnak a világ aktuális kérdéseiről, s nagyobb tudatossággal alkotnak, mint formatervező társaik, így “minden jelentős építészeti munka egyfajta akupunktúra az adott területen”. A felkérés úgy szólt, hogy a tervezők sajátos alkotói nyelvezetüket használva, az ezüstben mint hagyományos matériában gondolkodva öntsék formába a világról alkotott vízióikat. Ismét lenyűgöző, ámulatba ejtő teás- és kávéskészletek születtek.



Asztali architektúra 2
Az UN Studió munkája. Organikus kompozíció.

Külön öröm, hogy az alkotói névsor-ban a nemzetközi sztárok mellett egy magyar, Ekler Dezső építész neve is szerepel. Készletét a család ideá-jának szellemében formálta meg. A kávéskanna maszkulin karaktert kapott, a teakiöntőt feminin jegyek-kel ruházta fel, a tejkiöntő kislányos, a cukortartó pedig fiús vonásokat mutat. Az absztrakt geometriai formák emberi individuumokként jelennek meg, miközben egy nagyobb egységgé simulnak össze. A Makovecz Imre szellemi köréből induló, mára az egyik legeredetibb magyar építésszé ért tervező együttese kompaktságával, szellemi következetességével nemcsak megállta helyét a rangos nemzetközi mezőnyben, de egyértelműen a legjobbak közül való.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik