Gazdaság

Építő kapcsolat

Bár a magánéletben külön utakon járnak, az építész szakma "álompárja" olyan szellemi műhelyt hozott létre, amely például a Nemzeti Színház melletti kulturális "tömb" arculatát rajzolja meg.

Egy férfi és egy nő. Két építész teljesen különböző háttérrel. Saját bevallásuk szerint a megismerkedéskor semmiféle üzleti megfontolás nem vezérelte őket. Egy baráti társaságban, gulyásleves kanalazgatása mellett hosszasan elbeszélgettek, majd hónapokig nem is találkoztak. A röpke diskurzus alatt mégis olyan valóságos szellemi közösséget fedeztek fel egymásban, ahonnan már csak egy lépés volt annak felismerése, hogy a művészi tevékenység melléktermékeként jelentkező napi terheket együtt talán jobban viselnék.


Építő kapcsolat 1


SZAKOSODÁS. A Zoboki, Demeter és Társaik Építésziroda névadó tulajdonosai – Zoboki Gábor és Demeter Nóra – az 1997-es alapítást követően választhattak: vagy részt vesznek az akkor virágkorát élő “bizniszépítészetben”, vagy igényes “mindenesként” csak az ars poeticájukkal összeegyeztethető feladatokat vállalják el. Az idő őket igazolta, hiszen az utóbbi években a tervező irodák nagymérvű szakosodása tapasztalható, annak ellenére, hogy ez a kis országok behatárolt piacai esetében meglehetősen kockázatos stratégia. “Szembesülnünk kellene végre azzal, hogy nem mi csináljuk, hanem csak követni tudjuk a világtendenciákat” – fogalmaz egyértelműen Zoboki Gábor, aki a “párosból” a hagyományosabb építészpályát képviseli olyan mesterekkel, mint az East West Centert vagy a Hyattet jegyző Zalaváry Lajos, illetve a Herendi Manufaktúrát tervező Turányi Gábor. “A bizniszépítészet manapság csak néhány nagy iroda számára kifizetődő – teszi hozzá -, amit mi nem engedhetünk meg magunknak. Ennélfogva épp úgy elvállalunk egy száz négyzetméteres luxuslakás átalakítást, mint egy ötvenezer négyzetméteres kultúrcentrum felépítését az új Nemzeti tőszomszédságában.”

A középméretű tervező “műhelyek” toplistájának éllovasai között jegyzett cég egyfajta folytonosságot képvisel a szakma hektikusan változó világában, ami azért is fontos, mert az úgynevezett középgeneráció 1988-tól kirajzott a nagy tervezőirodákból. Zoboki szerint mára áthidalhatatlanul nagy lett a korkülönbség a műegyetemi professzorok és a végzős építészgárda között. Ez utóbbiak vitathatatlan előnye, hogy egy külföldi megrendelés esetén mindazt tudják már, amit a saját tanáraik versenyhelyzet híján nem tudtak. A nyelvtudás, a jó fellépés – a szakember tapasztalata szerint – manapság még sokszor képes helyettesíteni a hibátlan szakmai múltat.

 

DEMETER NÓRA 38 éves, San Franciscóban született és az 1990-es hazatelepülést megelőzően a Berkeley-n szerzett építészdiplomát 1988-ban. Második diplomáját egy itthon elnyert Fulbright ösztöndíj után a Yale-en abszolválta. 1994-ben a neves Fitzroy Robinson cég rábízta magyarországi irodájának vezetését. Amikor a brit cég kivonult erről a piacról, 1998-ban belépett Zoboki Gábor tervezőirodájához, amelynek azóta is tulajdonos- és ügyvezető társa.
Szakmai és emberi beállítottságához a szeceszszió és a régi épületek felújítása áll közelebb. Tengerentúli kapcsolatait a szakma egésze érdekében is kamatoztatta, amikor 2001-ben az Amerikai Építészszövetség égisze alatt kongresszust szervezett Budapesten, felvonultatva a hazai munkák legjavát.
A cégben egyik fő reszortja az “ügyfélkapcsolatok” gondozása, amelyhez elég sokszor szükségeltetik női beleérző képessége. A magánéletében is független Demeter Nóra nem igazán kockáztató típusú üzletember – legnagyobb “kalandtúrái” azok az utazások, ahol az Amerikából hozott alapélményeit európai benyomásokkal gazdagítja. Szabadidejének nagy részét magyar és nemzetközi képző- és iparművészetnek szenteli.

ZOBOKI GÁBOR 40 éves, a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett diplomával az akkori lehetőségek közül a Közti állami építészirodát választotta, ahol a szakma kiválóságai – például Zalaváry Lajos és Turányi Gábor – mellett több jelentős középület létrehozásában működött közre. Később a budapesti expóra magyar pavilonnal aspiráló Buvátihoz igazolt át, ezt az állomást egy független műterem megalakítása követte. Ebben az időszakban nyújtott be tervet a Károly körutat csúfító úgynevezett városházi üzletsor kiváltására, amely a mai napig nem valósult meg.
A róla elnevezett céget 1996-ban alapította 1 millió forintos alaptőkével, amely az elkövetkező évek aprólékos munkájának köszönhetően rangos – tavaly félmilliárd forintos forgalmat lebonyolító – középméretű vállalkozássá fejlődött.
A magánéletében is a függetlenséget preferáló alkotóművész a gyakorlatiasabb intézkedéseket igénylő feladatokat előszeretettel bízza cégtársára, közös hobbijuk viszont az utazás, e túrákat azonban önkéntelenül is szakmai tanulmányúttá alakítják. Szabadidejében az Iparművészeti Egyetem kórusát vezeti, és szenvedélyesen rajong a komolyzene iránt.

Valószínűleg nem véletlen, hogy a Köztiben és a Buvátiban szárnyait bontogató Zoboki éppen egy Amerikából hazatért munkatárssal próbált 1997-ben vérfrissítést végrehajtani az alig egyéves cégen. A San Franciscóban született Demeter Nóra ugyanis amellett, hogy eklatánsan képviselte az újgenerációs “világpolgár” szemléletet – például a Berkeley-n és a Yale-en szerzett építészdiplomát -, kellően művész beállítottságú volt ahhoz, hogy 1990-es hazatérését követően elmerüljön a magyarországi szecesszió tanulmányozásában. Ez utóbbi olyannyira jól sikerült, hogy egy világszerte ismert angol építésziroda megbízta helyi vállalkozása igazgatásával. “Ez mindaddig ment, amíg rá nem jöttek, hogy nem érdemes egy külön irodát fenntartaniuk a magyarországi munka koordinálására. Az eljárások, az anyagok, a nyelv nehézsége arra szorította őket, hogy inkább partneri viszonyt alakítsanak ki egy arra érdemes magyar céggel” – emlékezik a rendszerváltás évében repatriáló építésznő a kezdetekre.

A munkaszervezési stílusváltásban jeleskedő – egyébként az adminisztrációs jellegű feladatokat manapság is ellátó és az ügyfelekkel tárgyaló – ügyvezető hölgy szerint ebben az országban egyelőre a kicsi dolgok sikerülnek jobban. A sikeres munkák általában a rehabilitációra és a belsőépítészetre korlátozódnak. Mindazonáltal a tapasztalatok azt igazolják, hogy ma már nem csak művészeti koncepció szintjén nemzetközi színvonalú az építészetünk, hanem például a kivitelező kapacitás megszervezésében is. “Ebben persze szerepe van annak is – teszi hozzá a cégtárs -, hogy megjelent egy új szereplő a hazai építési piacon, s ez az ingatlanfejlesztő.” Van mindennek árnyoldala is: rendre születnek “rossz” házak, s ez egyértelműen a tervezőkre nehezedő példátlan piaci nyomásnak tudható be. Miként az építészpáros férfitagja fogalmaz: “Már látszik, hogy Budapest is némileg túlépítkezett”.

Az irodán belüli feladatok pszichológiai alkat szerint oszlanak meg: míg Nóra a felújításokat kedveli jobban, Gábor az új épületekkel foglalkozik szívesebben, mondván, az több szabadságot biztosít számára. Az 1997., 1998. és 2001-es Év lakóháza elismerést is “begyűjtő” cég hölgytagja saját bevallása szerint jobban tűri az alkalmazkodást és az aprólékos babra munkát. Ettől függetlenül új házat építeni ma is olcsóbb, hiszen a felújítások számos előre nem látható meglepetést tartogathatnak. Ahogy Zoboki Gábor fogalmaz: “Nehezen tudnám magamról elképzelni, hogy puttók trombitáján keresztül oldom meg egy barokk épület modern kori szellőztetését”.

MODERN ÉS RÉGI. Az egyébként sokak által a magánéletben is összeboronált építészpáros a szakma legnagyobb problémáját abban látja, hogy a “céhet” képviselő civil szervezetek az utóbbi időkben túl sokat politizálnak. Ezen próbáltak valamelyest enyhíteni, amikor bő egy évvel ezelőtt az Amerikai Építészszövetség égisze alatt egy kongresszust szerveztek Budapesten. Abban a városban, amely szerintük többnyire sikeresen ellenáll a durva beavatkozásoknak. A XIX. században kialakult struktúra ugyanis mind a bevásárlóközpontok agresszív tömbjeit, mind a viharosan terjedő lakóparkokat a város peremvidékeire száműzi. Zoboki Gábor ugyanakkor el tud képzelni olyan budapesti városképet is, amelyet gazdagít egy-egy toronyház – ennek ellenére magánéletükben teljességgel hozzák azt az általános trendet, ami alól a legformabontóbb építészek sem tudják kivonni magukat. Magyarán mindketten régi építésű lakásban élnek, ahol békés szimbiózisban keverednek egymással a modern és régi tárgyak. Első számú házirendjük, hogy ezekbe a “szentélyekbe” nem viszik haza a céges problémákat – cserében a családtagok tiszteletben tartják a munkájukba “feledkezett” építészek rendhagyó időbeosztását.

A jelenleg futó legnagyobb projektben, a Nemzeti melletti épületegyüttes – a Modern Magyar Művészeti Múzeum, a Nemzeti Filharmónia és a Hagyományok Háza – megvalósításával bőséges feladat hárul a cégnévben szemérmesen “és Társaik” kitétellel illetett alkotóközösségre (a saját nevelésű új generációból talán Turi Zoltán neve a legismertebb a laikusok előtt). Gábor és Nóra, mint mondják, a jövőben sem gyógyítható betegségben szenvednek, ez pedig a szakmai maximalizmusuk.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik