Gazdaság

Síoktatóból vállalkozó

Turisztikai ismeretek nélkül, közel két évtizedes munkával alakította Boros József a legnagyobb bevétellel rendelkezô magyar tulajdonú utazási irodává a Tensi Holiday-t.

Szabadkozik, amikor megérkezik, pedig pontos – én értem oda korábban. Míg várok rá, kisebb garzonlakás méretű irodájában szemlélôdöm, ami arányaiban jóval nagyobb, mint a front office dolgozók mozgástere. A szobában, ahol átlátható rendetlenség uralkodik, alig van idôm elmerülni egy, az akropolisz romjait ábrázoló naiv műalkotásban, mert betoppan. Még nem is kérdezem, de már ömlik belôle a szó. Építkezésrôl jön – közli, majd tervrajzokat rak elém, amelyek az idén húszéves Tensi Tours központi irodájának bôvítését ábrázolják. „Mi azzal lepjük meg magunkat a jubileumon, hogy megháromszorozzuk négyzetmétereink számát – mondja Boros József, aki gyorsan hozzáteszi, építészmérnökként szeret maga utánanézni, rendben folynak-e a munkálatok.


Síoktatóból vállalkozó 1

BOLGÁR TELEK. Ebben van rutinja, hiszen a Középületépítô Vállalat építésvezetôjeként három éven keresztül vezényelt olyan nagy horderejű projekteket, mint a Margit Kórház vagy a Hotel Flamenco átépítése. „Miután beköltözünk új irodánkba, létrehozok egy kiállítást – meséli lelkesen –, amely a cég két évtizedes történetét mutatja be relikviákkal, fotókkal, egészen a kezdetektôl. Azokból az idôkbôl, amikor még falécekkel ereszkedtünk alá az Alacsony-Tátra sípályának álcázott libalegelôin.”

A Boros és édesanyja által 1983-ban létrehozott Tensi Gmk. tevékenysége kezdetben csupán sí- és teniszoktatásra korlátozódott. Mikor a szlovákiai síterepek fogyatékosságaival tele lett a hócipôje, s már kellôen szűkösnek érezte vállalkozásához a gmk kereteit, Boros kisszövetkezetté alakította cégét. Ezután chartergépeket bérelt a Malévtól, hogy a téli sportok szerelmeseit a nyolcvanas évek második felétôl Bulgáriában ismertesse meg egy, a szlovákiai utakhoz képest minôségibb síélménnyel. Decembertôl áprilisig hetente hatszáz embert utaztatott a Szófia melletti Vitosára, illetve a Rila-hegységben lévô Borovecbe.

Az igazi váltás azonban a beutaztatással is foglalkozó Tensi Tours Kft. megalapítása volt. A profilbôvítés idôben jött – tekint vissza Boros –, a magyar fôvárosnak akkoriban ugyanis közel sem volt olyan erôs konkurenciája, amilyen most Bécs vagy Prága. A vasfüggöny mögött Magyarország volt a kelet-európai blokk elsô megállója, ezért 1989-ben példátlanul nagy volt a beutazási kedv Budapestre. Ezt lovagolta meg a Tensi Kft. a legnagyobb német incentive utaztató cég, a Kogag segítségével, s budapesti „kalandtúrákra” hoztak dolgozókat multinacionális vállalatoktól. Amikor a Ferrari legeredményesebb értékesítôi magyarországi jutalomutat kaptak az autógyártól, az ideérkezô negyvenfôs csapat joggal hihette azt, hogy rosszul lát. Boros ugyanis azt találta ki, hogy a vendégek negyven Trabanttal juttassák el magukat a Hilton szállóig. A Ferrarihoz szokott dealerek, akik talán sosem hallottak kétütemű autóról, meglehetôsen viszontagságos körülmények között értek célba. Az akadályverseny életre szóló élményt adott nekik – mondja az ügyvezetô igazgató, aki azóta sem hagyott fel az átlagon felüli kreativitást igénylô incentive utaztatással.

MEDITERRÁN NYARAK. Az idôközben megnövekedett ügyfélkörünknek köszönhetôen azonban ez az összeg kevésnek bizonyult. Kénytelen voltam hát felvásárolni azon utazási irodák keretét, amelyek nem tudták elkölteni a beutazásból származó devizájukat” – emlékszik Boros, aki a fellendülés szakaszában érzett rá arra, ha a síszezon végeztével sem akar forgalom-visszaesést, jobb, ha a nyári idényre is ütôképes programokat talál ki.

 

 Boros József, a Tensi Holiday 47,5 százalékos tulajdonosa (a másik fô tulajdonos Déri Tamás ugyancsak 47,5 százalékkal, további magánszemélyek 5 százalékot birtokolnak).

A Tensi Holiday három utazási cég – a Tensi Tours, a Tensi Aviation és a Tensi Sí és Adventure irodák – kínálatát nyújtja. A 130 fôt foglalkoztató Tensi Holiday 2002. évi forgalma 5,1 milliárd forintra rúgott. A bevétel 31 százaléka a menetrend szerinti repülôjáratokra szóló jegyértékesítésbôl, 69 százaléka pedig nyaralóprogramokból, körutazásokból, városlátogatásokból, egyéni autóbérlésbôl, egyéni szállásfoglalásból, luxushajó-utazásból, síutakból, továbbá egyedi és incentive utazásokból tevôdött össze.

Elvált, lánya, Nikolett 8 éves. Szabadidejének jó részét gyermekneveléssel tölti, emellett – mily meglepô – síel és teniszezik.

Ehhez idôben észrevette, hogy a világútlevél bevezetésével felszabadul a visszafojtott utazási kedv. S mivel az igényre reagálva pillanatok alatt kész programokkal állt elô, meglehetôsen nagy szeletet tudott hasítani a kiutaztatási piac tortájából. Egyebek mellett azzal, hogy 1992-ben elsôként kezdte meg Magyarországon a chartergépes nyaraltatást mediterrán üdülôhelyekre, így a ma is népszerű görög szigetekre, vagy a spanyol tengerpartra. Sikerének további titka, hogy az utazások során nem engedte el ügyfelei kezét. Felismerte ugyanis, hogy a magyar utazó a kilencvenes évek elején még nem készült fel arra, hogy nyelvtudás híján önállóan boldoguljon Nyugaton. Idegenvezetôvel, gyermekanimátorokkal ellátott útjai ezért hallatlan népszerűségre tettek szert.

A BIZTONSÁG ÁRA. Noha a cég útjai nem olcsóak, az ügyvezetô szerint a minôség és a megbízhatóság sem filléres dolgok. „A családi vállalkozásként indult cég humán erôforrás állománya ma 130 fô, ami azért ekkora, hogy a bejövô utassal személyesen tudjunk foglalkozni. Drágábbak vagyunk az átlagnál, de ellentétben a hazánkban tevékenykedô multinacionális utaztatókkal, mindig ott állunk az ügyfél mellett. S noha az árkalkulációnk sokaknak szemet szúr, a Jorgos/HTC válság, amely rávilágított arra, hogy nem mindig a legolcsóbb termék a legbiztonságosabb, minket igazolt. Utasaink számát talán ez a felismerés növeli évente 5–10 százalékkal, ami nagy szó egy olyan idôszakban, amikor egyre többen saját erôbôl, az internet segítségével szervezik utazásaikat.” A jó szimatú Boros, aki szerint az üzleti érzék nem tanulható, az idegenforgalmi piac majd’ minden részét lefedte az évek során hozzá csatlakozó tulajdonostársával, Déri Tamással. Repertoárjába felvette a repülôjegy-értékesítést és egyes légitársaságok hazai képviseletének menedzselését is. Szerteágazó turisztikai tevékenységei támogatására pedig létrehozta a hálózatépítéssel foglalkozó Tentechnik céget, a Webtour szoftverfejlesztô céget, mely utóbbi elkészítette a Tensi internetes jegyfoglalási és értékesítési szoftverét. Amennyiben ezzel valaki jegyet rendel, azt a Tensi-csoporton belül működô futárszolgálat szállítja házhoz.

„Ha mindent magunk csinálunk, biztosak lehetünk abban, hogy nem csalódunk” – mondja Boros, aki egyszer már megégette magát: hogy még szélesebb kínálatot tudjon nyújtani ügyfelei számára, felkarolt egy csôdbe ment síirodát. Két évig dolgozott velük, majd mikor a gyengélkedô cég újra erôre kapott, levált a Tensirôl, elvitte a cég címlistáját, s önállóan próbálkozott tovább a piacon. „Ilyen jellegű pofonok már nem érhetnek minket, mert óvatosabbak vagyunk, de gazdasági válságok okozhatnak meglepetéseket. A háborús zavargások viszont nem, mert azon a magyar utazó hamar túllép.” A cég, a kurd probléma idején vette fel a repertoárjába Törökországot, ahol fillérekbe került a tengerparti szállás. „Ekkor jöttem rá, a magyar ember nem félôs, szereti a kalandot, s ha olcsó az út, ki nem hagyná a lehetôséget” – mondja Boros, aki a múltidézés után a jövôt illetôen elárulja: a Tensinél a 2003-as év a húszas számok bűvöletében telik. A cég húszéves fennállása okán a húszéveseknek, a húszéves házassági évfordulósoknak, illetve a húszan együtt utazóknak áll majd a világ.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik