Gazdaság

Eurocipő – Lazacbőr lábbeli



Eurocipő – Lazacbőr lábbeli 1
Lazacok. Újfajta elkészítési módok.

A tömeggyártásnak köszönhetően a legtöbb termék ugyan megfizethetővé és elérhetővé vált, a futószalagról legördülő uniformizált árucikkek azonban sokszor képtelenek kielégíteni az egyéni igényeket, legyenek azok még oly közönségesek is. Az uniós 6. Keretprogram egyik célja éppen az, hogy a sorozatgyártás nyújtotta előnyöket a testre szabott termékkel ötvözze; e programok iskolapéldájaként pedig az Euroshoe nevű kezdeményezést emlegeti az Európai Bizottság. A 9 ország 33 kis- és középvállalkozása, valamint tucatnyi kutatóintézet részvételével zajló együttműködés olyan technológiai újításokat eredményezett, amelyek még a máig meglehetősen hagyományos iparágnak tekintett cipőgyártás hozzáadott értékét is alaposan megnövelték.

Az elsősorban Spanyolországban és Olaszországban óriási telepeken szaporított lazac feldolgozása során keletkező lazacbőr mindeddig felesleges hulladéknak számított; az Euroshoe keretében azonban sikerült olyan cserző eljárást kifejleszteni, amely alkalmassá teszi a halbőrt cipők készítésére. Ezzel nemcsak új minőség jelent meg a cipőiparban – a Dario Cerretti márkanév alatt nagy sikerrel forgalmaznak ilyen lábbelit -, de a lazacfeldolgozás környezeti terhelése is jelentősen csökkent. A mostantól négy éven át 17 millió eurós büdzsével működő Euroshoe célja az, hogy meghonosítsa az európai cipőgyárakban a lábbeli tervezését megkönnyítő és optimálissá tévő CAD/CAM rendszereket. Sőt, ezeket olyan ügyviteli (ERM) és ügyfélkapcsolati (CRM) informatikai környezetekbe ültetné, amelyek segítségével a cipőt vásárlók például egy áruházi katalógusban böngészve választhatnának a modellek közül, hogy aztán azokat egy, a helyszínen végzett lábszkennelés után testre szabva állítsa elő a gyártó.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik