Gazdaság

Légi reklámok – Égi jelek

Nagy figyelemfelhívó ereje miatt a légi reklám nem drága, ha megfelelő helyen és időben alkalmazzák.

Magnum feliratú pingponglabdákat szórtak repülőről a vízbe a terméket népszerűsítő Balaton-parti rendezvényeken, s ezeket jégkrémre lehetett váltani. Ilyen ötletek megvalósítására is segítségül hívhatók a repülők, gyakoribb azonban, hogy reklámhordozóként alkalmazzák azokat. Ennek talán legegyszerűbb formája, hogy a gép testére festik a hirdetést, amely aztán ott látható a földről, amerre éppen jár, például légi taxiként. Ismertebb megoldás, hogy a repülő transzparenst, korszerűbb változatban óriásplakátot húz maga után. Újabb lehetőség a külföldön már ismert égre írás, illetve a tavaly nálunk is megjelent égre rajzolás. Éjszakai fényreklám pedig Magyarországon még nem is volt látható (lásd táblázatunkat).

Légi reklámok – Égi jelek 1Nálunk elsősorban szezonálisan alkalmaznak légi reklámokat. Nyáron főként a Balatonon, a Velencei-tónál lehet ilyet látni, de érdemes például sportrendezvényekhez, mondjuk a Forma-1-hez kötődően is így hirdetni. Mint Faragó Ferenc, az Aero Média Légiszolgáltató Kft. marketingvezetője mondja, szezonálisan elsősorban terméket célszerű népszerűsíteni, de például egy kampányhoz kapcsolódóan is van értelme a légi reklám használatának. Ekkor inkább céget, szolgáltatást jó hirdetni vele, s ajánlatos valamilyen szabadtéri eseményhez kötni, hogy lássák is az emberek.

Faragó Ferenc fontosnak tartja, hogy mielőtt bárki légi reklámot rendel, gondolkozzon el azon, mit szeretne elérni vele, s ennek függvényében válasszon a változatos formák közül. Esetleg célszerű több formát is felváltva alkalmazni, “csomagban” gondolkodni. Ha pedig már folyik a kampány, a megrendelő menjen ki a helyszínre, nézze meg a levegőben, s figyelje a hatást. Célszerű követni azt is, mikor küldték fel a repülőt: borús időben a strand fölött kevesebben fogják látni, a szél pedig elviszi a pára-feliratot, tehát ha rossz az időjárás, jobb változtatni az eredetileg tervezett ütemezésen.

Plakátragasztás A légi óriásplakátot lefektetik a földre, s a hozzá erősített kötelet, amely hurokban végződik, két pózna közé kifeszítve előkészítik a pilótának. A repülőgép “rárepül” a plakátra, s az általa vontatott kötél végén lévő kampó beleakad a hurokba. Ekkor a gép meredeken emelkedni kezd, ezzel lelassul, így felfejti a földről az anyagot. Egy ilyen plakátnak illik kitartania egy-két idényen át, s egy idényben 300 órányi vontatás, 100-150 felkapás és eldobás normálisnak számít, és ezt csak elegendően erős, speciális szövésű anyag bírja ki sérülés nélkül. Az óriásplakát strapabírása mellett célszerű gondot fordítani arra is, hogy a levegőben a transzparens ne lobogjon, mert akkor nem látható jól. Ennek érdekében például az Aero Média speciális fékernyő-rendszerrel feszíti ki a plakátot.

Éjszakai fényreklám esetén felmerülhet, hogy a repülőgép zaja zavarja az embereket. Az Aero Média munkatársai szerint azonban fölösleges az aggodalom. Mint mondják, mindig nagyon ügyelnek arra, hogy ne okozzon ellenérzést a repülőgép esetleges zaja. Éjszakai fényreklám esetén a repüléseket minimum 300 méteres magasságban végzik. Ilyen magasról a motoros gép hangja csak zümmögés, arra elég, hogy megtalálják a repülőt és a reklámot. Bár a fénye mindenképpen elég feltűnő, szürkületben is jól látszik, csak az a fontos, hogy legyen elérhető távolságon belül éjszaka is üzemelő repülőtér, ahol le tud szállni a gép.

“Ahol nagy éjszakai élet folyik, ott van helye a fényreklámnak. Nem okoz zavaró zajhatást” – állítja Faragó Ferenc. Égre írásnál, rajzolásnál – mivel nappal történik, és 10-15-ször nagyobb magasságban – ilyen probléma nincs, más okból mégis érdemes megfontolni, hol alkalmazzák. Míg a transzparenst csak viszonylag kis körzetből, az égre írást akár Budapest egész területéről látni lehet. A vidéki nagyvárosokban szintén eredményesen alkalmazható.

Légi reklámok fajtáiDEKORÁLT REPÜLŐGÉP.

A legegyszerűbb forma, amikor a gép testére festik a hirdetést, amely aztán ott látható a földről, amerre éppen jár.

KLASSZIKUS TRANSZPARENS. Másfélszer négy-öt méteres csík felirattal, amely lehet például cégnév vagy márkanév. Az óriásplakáthoz képest kicsi, roszszul látható és így kevéssé hatékony.

BETŰS TRANSZPARENS. Léteznek úgynevezett gyors transzparensek is, ilyenkor a különálló betűket egymás mellé rögzítik, mint egy kirakójátékban. Akkor előnyös, ha a reklám szövege változik (például az időpont, a helyszín miatt), illetve ha a képes óriástranszparens előállítása nem lenne kifizetődő, vagy nincs rá idő, hogy elkészüljön.

ÉJSZAKAI FÉNYREKLÁM. A repülőgép szárnyainak két vége közé, a törzs és a szárnyak alá egy fényreklámot, vagyis fényforrásokkal borított keretet szerelnek. Ezen statikus vagy mozgó képet, feliratot lehet megjeleníteni, hasonlóan mint a városi fényreklámokon. Öt-hat kilométeres távolságból is jól látható. Ezt a mozgó formáját az éjszakai fényreklámnak még sehol nem alkalmazták, az amerikai ötletadó minta csak statikus képek vagy szöveg megjelenítésére alkalmas.

ÓRIÁSPLAKÁT. Különleges, könnyű és strapabíró anyagon nyomtatott vagy varrott, 6 méter magas és 15-25 méter hosszú kép és felirat (általában 80, de lehet akár 400-500 négyzetméter is). Olyan, mint az utcai óriásplakát, csak nagyobb. Hogy a levegőből is jól látsszon, fontos, hogy szépen kifeszülő anyagon arányosan nagy betűk és formák legyenek kialakítva.

ÉGRE RAJZOLÁS. A repülőgépek egy speciális berendezésből folyamatosan vízpárát engednek ki olyan pályán repülve, hogy a kívánt ábra kirajzolódjon. Külföldön szokás, nálunk környezetvédelmi okokból tilos színesíteni a vízpárát.

ÉGRE ÍRÁS. Öt repülőgép fix pályán repül egymás mellett és szakaszosan bocsát ki vízpárát, ezekből a pára-pöttyökből alakulnak ki a betűk.

EXTRÉM REKLÁMOK, LÉGI PARÁDÉ. Amit az ügyfél kér, és repülőgéppel meg lehet valósítani. Például földi rendezvényhez, road show-hoz kapcsolódhat műrepülés mint látványosság, de ilyen volt az is, hogy Magnum feliratú pingpong labdákat szórtak az égből a fürdőzők közelébe. Forrás: Aero Média

SPECIALITÁSOK. A Pannon GSM tavaly alkalmazta először az égre rajzolást a Bee bevezető kampányában, másfajta légi reklámot pedig ennél korábban is használtak. “A légi reklámnak három specialitása van” – mutat rá Suba János szóvivő. “Szokatlan, tehát a többi reklámhordozóhoz képest nagy a figyelemfelhívó ereje. Olyan helyen érdemes csinálni, ahol földrajzilag jól körülhatárolhatóan sok ember gyűlik öszsze. Viszonylag kevés információ fér rá, ezért hosszú üzeneteket nem lehet vele célba juttatni, inkább márkanév, cégnév népszerűsítésére, imázs-építésre alkalmas.” A Pannon GSM tehát akkor reklámoz légi úton, ha az említett tulajdonságoknak megfelelő kampánya van, s úgy tapasztalják, a légi reklám viszonylag nem drága, ha megfelelő helyen alkalmazzák. Már a cég indulásakor hirdették a nevüket légi transzparensen, s ezt azóta is csinálják például nyáron a balatoni strandoknál, az öböl-átúszás idején és a Sziget Fesztiválon.

A Bee bevezető kampányában pedig bedobták az égre rajzolást már abban az egy hónapos szakaszban, amikor még csak az érdeklődést igyekeztek felcsigázni más médiumokon keresztül is, és nem mondták meg, mi is az a Bee. “Ez illett a kampány stílusához, mert meglepetést okozott” – jegyzi meg Suba János. Később, amikor rendezvényeken népszerűsítették az új szolgáltatást, a látványosság egyik eleme volt, hogy az emblémát felrajzolták az égre. Ez jó volt arra is, hogy aki csak annyit tudott, valami buli van a városban, az rájött, hogy ki a rendező. “Az égre rajzolás is hozzájárult ahhoz, hogy a Bee márka ismertsége három hónap alatt utolérte a meglévő előre fizetős mobilszolgáltatások ismertségét” – állítja a szóvivő.

A Theodora ásványvíz népszerűsítésére az idén próbálják ki az égre írást. Mint Salga Csilla, a Kékkuti Ásványvíz Rt. szenior márkamenedzsere elmondta, más médiumokon – óriásplakáton, tévében, szórakozóhelyeken és fitneszklubokban – látható reklámjaikkal is egy nyugodtabb, természetesebb és felszabadultabb életérzést szeretnének közvetíteni, s azt igyekeznek sugározni, hogy innovatív, modern márkáról van szó. Az égre írás alkalmas erre: egyszerű dolog, de újdonság, ilyet nem minden nap lát az ember. “Én balatoni lány vagyok, tudom, hogy ha egy repülő elhúz egy transzparenst, mindenki felnéz. Ha egyetlen repülőre felnéznek, ötre biztosan – az égre íráshoz öt repülőgép kell -, és a felirat húsz percig fenn marad.” Szempont volt az is, hogy tapasztalata szerint a Balatonnál naponta legalább két transzparenst elhúznak, és ők nem akartak egy lenni a sok közül. Külföldön neves cégek alkalmazzák az égre írást, például a Mercedes a szimbólumát rajzoltatja fel. Mivel a Theodora jelét, a kutat nehéz lenne kirajzolni, ezért csak a nevet írják az égre. Egyelőre nem kötelezik el magukat véglegesen: egy alkalommal próbálják ki a dolgot, utána megvizsgálják a hatást, például megnézik a közönségről készített videofilmeket, s csak ha bevált a dolog, akkor alkalmazzák ezt jövőre rendszeresen. Még jobban megfontolják, használják-e az éjszakai fényreklámot. Mivel a Szegedi Szabadtéri Játékokat szponzorálják, felmerült az ötlet, hogy esetleg egy előadás után érdemes lenne ezt kipróbálni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik