Gazdaság

Protokollismeretek – Cégérfényesítés

A vezető megjelenésével és viselkedésével a vállalatát képviseli, hitelessége nemcsak a saját, de a cég sikerét is meghatározza.

Schiffer Miklós egy ellenséges tárgyalásra készülve észrevette partnere márkás karóráját, s elkezdtek beszélgetni kedvenc óráikról. Ettől úgy feloldódott a légkör, hogy végül a tárgyalás is sikeresen zárult. A karóra ugyanis több időmérőnél: az öltözködés része, s mint ilyen, üzenetet közvetít a külvilágnak viselőjéről. Schiffer Miklós, a Nicolas Schiffer életvezetési és stílustanácsadó cég vezetője szerint a márkás órák viselői azonnal felismerik és kasztrendszerbe helyezik egymást. Tárgyaláson műanyag szíjas sportórát viselni kínos, akinek csak ilyen van, az inkább ne is vegye fel öltönyhöz.

Az óra azonban csak egyetlen aprócska tárgy azok közül, amelyek befolyásolják az úgynevezett első benyomást. Puck Petra, a VP Partners stílustanácsadó ügyvezető igazgatója szerint egy személy hitelességének 50 százalékát már az első benyomás eldönti. A maradék egyharmadáért felelős a testbeszéd és a hangszín, és csak a többit befolyásolja a mondanivaló tartalma. Már az üzletember megjelenése, öltözködése is sugallja, hogyan fogja ellátni feladatait: rendezett-e a ruházata, kifejez-e dinamizmust, egyéniséget. Csak az tudja hitelesen képviselni önmaga és cége érdekeit, aki tisztában van önmagával, saját képességeivel és gyengeségeivel. Éppen ezért az öltözködésre és viselkedésre nem létezik általános recept: mindig az egyénnek kell kiválasztania a hozzá illő stílust.

Protokollismeretek – Cégérfényesítés 1MINDEN HANGSZEREN. Ma már számos felsővezető és üzletember belátja, milyen szerepe van a stílusnak az üzleti sikerekben, s ha úgy érzi, önmaga nem képes meggyőző benyomást sugározni, akkor tanácsadóhoz fordul.

“Az image-tanácsadás nem gyorstalpaló tanfolyam” – hangsúlyozza Puck Petra. Egy évig, olykor kettőig is eltart, és szigorú titoktartás köti a munkában részt vevő szakembereket, a divattervezőtől kezdve a beszédtechnikuson át a pszichológusig és a bőrgyógyászig. Mindig átfogó felméréssel kezdődik a folyamat, amikor a csapat igyekszik minél jobban megismerni a jelentkező személyiségét és igényeit, hiszen csak a személyre szabott változtatás lehet sikeres. Fontos, hogy az ügyfél maga is fogadja el a tanácsadó kritikáját; ehhez általában bizonyos idő szükséges. A változtatás tárgya lehet a frizura vagy a ruhatár, de elképzelhető, hogy a tanácsadó fogorvosi kezelést is javasol, hiszen a rossz fogak nemcsak hogy nem esztétikusak, de sokszor a gátlásos, halk beszédnek is okozói.

Puck Petra szerint még egy vezetőnek sem kell minden nap öltönyben járnia, ám alternatívaként nem a farmerre-edzőcipőre gondol: elképzelhető egy szövetnadrág és elegáns pulóver kombinációja is, természetesen csak akkor, ha az illetőnek aznap nincs tárgyalása. Ez viszont már azt feltételezi, hogy a vezető minden reggel tudatosan készül fel a napjára, és az aznapi programnak megfelelően választja ki az öltözékét (Figyelő, 2000/45. szám).

Az image-tanácsadás során többféle vendéglátó egységbe is elviszik a jelöltet, a kockásterítős kiskocsmától az ötcsillagos étteremig, hiszen sok vezető már az evőeszközök használatánál zavarba jön. Pedig az üzleti ebédek során igen fontos, hogy a tárgyaló rutinszerűen kezelje az evőeszközöket – egyrészt, hogy ezzel is megfelelő benyomást sugározzon, másrészt, hogy teljes figyelmét a megbeszélésnek szentelhesse.

FinomhangolásFelkai György, a Mol kommunikációs igazgatója szerint Magyarországon az üzleti élet a konzervatív öltözködés felé tendál. Hivatalos eseményeken megfelelőnek tartja az üzletemberek eleganciáját, szerinte csupán a férfiak cipője problematikus időnként: sokszor kitaposott, elhanyagolt lábbelit hordanak elegáns ruhához. Gondot okozhatnak a félhivatalos alkalmak is. Például, ha a vezető megjelenik a cége által szponzorált sporteseményen, nem kell öltönyt és nyakkendőt viselnie, elegendő egy sportos zakó vagy pulóver inggel. A Mol vezetőinek tartott médiatréningen egyébként öltözködési tudnivalókra is felhívják a figyelmet.

HÁROM KÉZ HÍJÁN. Állófogadáson együnk keveset! A svédasztalnál tolakodni súlyos illetlenség. Állófogadáson csakis kézzel, fogpiszkálóról bekapható falatokat szolgáljunk fel, semmiképpen sem késsel-villával ehető meleg ételt. Ha a vezető úgy érzi, nem tud megbirkózni a feladattal, hogy egyszerre egyen, igyon, beszélgessen, kezet rázzon és névjegyet cseréljen, akkor inkább ne egyen semmit – célszerűbb, mintha utána leöntött zakóban, vagy kosztümben kell folytatnia a napot.

Üzleti ebéden rágyújtáshoz külön engedélyt kell kérni: először a jelen lévő legtekintélyesebb személytől, azután a hölgyektől. Ha az üzleti ebédnek konkrét célja van, akkor érdemes ütemtervet készíteni és abba a pincéreket is beavatni – többórás tárgyalás eredményét döntheti romba a rosszkor kihozott előétel.

Természetesen az étteremben a mobiltelefont illik kikapcsolni. A mobiltelefon mára egyértelműen részévé vált az üzleti életnek, s használatának főbb szabályaival már többnyire tisztában vannak az üzletemberek. Az azonban még nem köztudott, hogy a mobil személyes telefon – ne adjuk meg ismerősünk számát harmadik személynek, hacsak nem hatalmazott fel rá; továbbá, mobilt mindig személyesen hívjunk. Illetlenség a titkárnővel felhivatni valakinek a mobilját.

Üzleti levelezésnél a tartalmat az ízléses levélpapír és a hozzá illő boríték is erősíti. Az aláírás mindig kézzel és lehetőleg más színű tintával történjen. Külön könyv szólhatna a megszólításokról, ezen a téren ugyanis még nagy a zűrzavar a magyar köznyelvben. A “Tisztelt Uram!” típusú megszólítással nem lőhetünk bakot. Ha a vállalaton belül tegeződés a szokás, a megszólítás lehet “Kedves Gábor!” vagy “Kedves Vezérigazgató Úr!”, és utána tegezve, de udvariasan folytathatjuk. A hagyományos levelezést lassan kiszorítja az e-mail, de a helyesírási és udvariassági szabályokra ebben is ugyanúgy ügyelni kell.

Egyik tanácsadó sem helyesli a néhány vállalatnál dívó gyakorlatot, ahol “mindenki mindenkit tegez”. Egy ilyen cégnél sokszor a betévedő külső látogatót is automatikusan letegezik. “A Hellóra is lehet mosolyogva Jó napot kívánokkal felelni” – mondja Puck Petra, sőt szerinte ez határozottságot sugall. Ha viszont magázódós kultúrájú vállalathoz neveznek ki új topmenedzsert, akkor ne azzal kezdje, hogy az egész céggel összetegeződik, ez ugyanis nem fokmérője vezetői képességének, de még a valódi jó viszonynak sem. Nem fair, ha a férfi vezető egyoldalúan tegezi – “letegezi” – női beosztottját.

Az Amerikában dívó szélsőséges nemi egyenjogúsítás Magyarországra nem gyűrűzött be: a hazai üzleti életben még mindig szép dolog egy hölgy előtt kinyitni az ajtót.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik