Gazdaság

Munkavállalói javadalmazási formák és közterheik – Jövedelmező labirintus

A jutalmazás konkrét formáját mindig az dönti el, hogy a munkáltató milyen emberierőforrás-gazdálkodási célt akar azzal elérni; persze a konkrét juttatás közterhei sem mellékesek.

Egy részvénytársaság névre szóló, osztalékelsőbbségi részvényeket bocsátott ki saját vállalkozásainak vezető munkatársai számára. Önmagában ebben még semmi különöset nem találtak volna az adóellenőrök. A meglepetés akkor érte őket, amikor aprólékos munkájuk révén kiderült, hogy az rt. nem volt rest beiktatni több céget – a “valósághű rendezés érdekében” még egy brókercéget is – annak érdekében, hogy a láncolatszerű értékesítés végén a kedvezményezettek jóval a névérték alatt juthassanak az értékpapírokhoz. A revizorok persze színleltnek minősítették az ügyletet, amelynek valójában semmi más célja nem volt, mint a menedzsment részére adott természetbeni juttatás adó- és járulékterheinek mérséklése. Ilyen és hasonló esetekben nyilvánvaló, hogy az adott – egyébként többnyire rendkívül bonyolult – konstrukció célja az adókikerülés.

Munkavállalói javadalmazási formák és közterheik – Jövedelmező labirintus 1Ezeket az ügyleteket általában színleltnek minősíti az adóhatóság, s bár a szerződést – mondván, hogy tiszteletben tartja a felek polgári törvénykönyvben rögzített szerződési szabadságát – nem kifogásolja, az adójogi konzekvenciákat könyörtelenül megállapítja.

Az adó- és járuléktörvények – a munkabérénél kisebb közteher mellett – persze számos legális lehetőséget is kínálnak a cégeknek a munkavállalók anyagi elismerésére, ösztönzésére. A képzett munkaerő viszonylag bőséges kínálata ellenére a vállalkozások egyre nagyobb hányada próbálja – különösen a számára értékes, hűséges – alkalmazottait, menedzsereit többféle módon “magához láncolni”. Gyakori az önkéntes-pénztári befizetés, vagy értékpapírok legváltozatosabb formában történő nyújtása, mint ahogy természetbeni juttatásként is egyre értékesebb vagyontárgyakat adnak.

Munkavállalói javadalmazási formák és közterheik 1. Pénzbeni prémium



JELLEMZŐK. Jutalmazási és teljesítményösztönző célú bérjellegű juttatás; egyre kevésbé alkalmazzák a cégek, mert “nagyon drága”.

ADÓVONZAT. A munkabérrel azonos közterhek (nettó jövedelem plusz 144 százalék közteher: 31 százalék tb-járulékot és 3 százalék munkaadói járulékot fizet a munkáltató a bruttó bér után, a magánszemélytől pedig 11 százalék nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékot, progresszív szja-t és 1,5 százalék munkavállalói járulékot von el az állam).

ADÓKOCKÁZAT. Nincs.

2. Természetbeni juttatás

JELLEMZŐK. Jutalmazási, teljesítményösztönző célú javadalmazás, de nem készpénzben, hanem valamilyen vagyoni értékben jelenik meg. Szigorú feltételek mellett adómentesen is adható, ám ha adóköteles, akkor is költségkímélő módszer, egyre jobban terjed.

ADÓVONZAT. Kisebb közteher sújtja, mint a pénzbeni javadalmazást (nettó jövedelem plusz 78 százalék közteher: 44 százalék szja-t, 31 százalék tb-járulékot és 3 százalék munkaadói járulékot fizet a munkáltató, viszont a magánszemélytől már nem vonnak le semmit).

ADÓKOCKÁZAT. Abban rejlik, hogy az adóhatóság egyszerűen munkabérnek minősíti, ha úgy találja, hogy munkaszerződés szerinti tevékenység ellenében járó munkabért leplez, nem pedig jutalmazási, ösztönzési célokat szolgál.

2/a. Kedvezményes munkáltatói kölcsön

JELLEMZŐK. A munkáltató az alkalmazottjának kamatmentes, vagy a jegybanki alapkamatnál alacsonyabb kamat mellett kölcsönt nyújthat. A kamatkedvezmény formájában nyújtott jövedelem minősül természetbeni juttatásnak, ami bizonyos esetekben, szigorú feltételek mellett adómentes is lehet. Szűkebb körben alkalmazható, viszont olcsó.

ADÓVONZAT. Kisebb közteher (nettó jövedelem plusz 55 százalék közteher: a jövedelem után 44 százalék szja-t és 11 százalék egészségügyi hozzájárulást kell fizetni).

ADÓKOCKÁZAT. Van, hiszen az adóhatóság az ügylet körülményeit – a juttatás célját, a finanszírozás forrásait és hasonlókat – alaposan áttanulmányozva arra a következtetésre juthat, hogy munkabérnek minősül a juttatás.

3. Nyugdíjpénztári befizetések

JELLEMZŐK. A hosszú távú munkavállalói hűség megalapozására alkalmas az önkéntes, illetve a magán-nyugdíjpénztári tagdíjbefizetésnek a munkaadó részéről történő átvállalása, kiegészítése. A munkáltató számára rendkívül kedvező juttatási forma, hátránya viszont, hogy a vagyoni előnyt csak hosszú távon tudja a munkavállaló realizálni.

ADÓVONZAT. Az önkéntes nyugdíjpénztári befizetés havonta a minimálbér összegéig adómentes (az idén összesen 480 ezer forint), a magán-nyugdíjpénztári tagdíjátvállalás adómentes összege pedig alig több mint 87 ezer forint, az ezen felüli juttatások természetbeni juttatásként adóznak (44 százalék szja, 31 százalék tb-járulék, 3 százalék munkaadói járulék).

ADÓKOCKÁZAT. Lényegében nincs.

4. Egyéb biztosítások

JELLEMZŐK. A hosszú távú munkavállalói hűség megalapozására alkalmasak, ám általában viszonylag kedvezőtlenek, drágák az ügylet szereplői számára. A nyugdíj- és életbiztosításokat annyiban kedvezményezi a szabályozás, hogy a befizetett díj 20 százaléka, éves szinten maximum 50 ezer forint adókedvezmény jár utánuk.

ADÓVONZAT. Az egyéb biztosítások általában az összevont adóalap részeként a munkabérrel azonos közterhet viselnek. Adómentes viszont a munkáltató által belföldi biztosítóval kötött kockázati élet- és baleset-, valamint betegségbiztosítások bizonyos köre, az olyan biztosítás pedig természetbeni juttatásként adózik, ahol a kedvezményezettek nincsenek név szerint feltüntetve (például: a biztosítási időszakban a cég dolgozói).

ADÓKOCKÁZAT. Van, különösen ebben az évben került az adóhatóság figyelmének középpontjába egy olyan biztosítási konstrukció, amellyel tb-járulékot spóroltak a cégek.

5. Dolgozói részvényjuttatások

JELLEMZŐK. Jutalmazásra, a dolgozói hűség megalapozására is alkalmas, mégsem terjedt el különösebben. Kibocsátásának szigorú feltételei vannak, ráadásul a közterhei sem alacsonyak. Hátránya az is, hogy az adót a részvényjuttatáskor kell megfizetni, miközben jövedelmét csak később realizálja a dolgozó.

ADÓVONZAT. A nettó jövedelemre vetítve 72 százalékos közteher-fizetési kötelezettség keletkezik; a részvényjuttatáskor 35 százalék osztalékadót és 11 százalék egészségügyi hozzájárulást kell teljesíteni.

ADÓKOCKÁZAT. Nincs.

6. Részvényopciós programok

JELLEMZŐK. A munkavállalói tulajdonosi érdekeltség biztosítható ily módon, ezért jutalmazásra, teljesítményösztönzésre kiválóan alkalmas. Lényege, hogy a cég dolgozói adott időpontban vételi jogot szerezhetnek a társaság, vagy annak anyavállalata részvényeinek megszerzésére, a jog megszerzésének időpontjában fennálló piaci vagy kedvezményes áron. Ha a részvények árfolyama emelkedik, akkor a vételi jog beváltásának időpontjában a dolgozó a piaci ár alatt jut a részvényekhez. Adózása kedvezőtlen, ezért érdemesebb a munkáltatónak az adott részvényeket ingyenesen, vagy a piaci ár alatt természetbeni juttatásként adni a dolgozónak, mint ugyanezen részvényekre nézve meghatározott időszakon belül beváltható vételi jogot biztosítani.

ADÓVONZAT. A vételár és a piaci ár különbözete a magánszemély egyéb jövedelme, vagyis az összevont adóalap része, tehát a progresszív szja szerint adózik. Így a részvényt megszerző, ám még pénzbeni vagyongyarapodást nem realizáló munkavállalót a nettó jövedelem 87-104 százalékának megfelelő közteher-fizetési kötelezettség sújtja, attól függően, hogy a 11 százalékos egészségügyi hozzájárulást a dolgozó vagy a munkáltató állja.

ADÓKOCKÁZAT. Minimális.

7. Egyéb részvényprogramok

JELLEMZŐK. A részvények árfolyamnyeresége 20 százalékos adókulccsal adózik, szemben az akár vételi opció során, akár kedvezményes vétellel a piaci ár alatt megszerzett részvények árfolyam-különbözetével, ami az összevont adóalap része. Számos részvényprogramot úgy alakítanak ki, hogy a kedvezményes adókulcs szerint kelljen adózni, gyakran munkabért is leplezve.

ADÓVONZAT. A magánszemélyt 20 százalék árfolyam-nyereségadó terheli, a munkáltatónak pedig nincs közterhe.

ADÓKOCKÁZAT. Nagy, hiszen bármely kedvezményes adózású részvényprogramról kellő gazdasági tartalom hiányában könnyen megállapíthatja az adóhatóság, hogy semmi más célja nincs, mint az adókikerülés.

TEHERPRÓBA. A jutalmazás konkrét formáját mindig az dönti el, hogy a munkaadó mit akar azzal elérni: azt, hogy rögtön jövedelemmé konvertálható legyen, vagy azt, hogy hosszú távra teremtsen anyagi biztonságot, esetleg érdekeltté tegye a dolgozót a cég értékének növekedésében. Ilyen esetben nyilvánvalóan az sem mindegy, hogy a bérjövedelmet kiegészítő speciális juttatásnak milyen közterhe van. “Ugyanakkor fontos feltétel, hogy ezeknek az ügyleteknek semmi esetre sem lehet a célja, csupán a következménye bizonyos juttatásokra eső közterhek csökkentése” – hangsúlyozza Oszkó Péter, az Oppenheim és Társai Freshfields Bruckhaus Deringer Ügyvédi Iroda adócsoportjának vezetője. Ellenkező esetben ugyanis megnő az ügylet adókockázata, vagyis könnyen maga után vonhatja az adóhatóság részéről a “jogellenes” minősítést. Éppen ezért azt tanácsolja az adószakértő, hogy a munkabértől eltérő javadalmazás juttatása esetén alaposan kidolgozott, jól indokolható emberi erőforrás gazdálkodási célt jelöljenek meg. Az óvatosság már csak azért is indokolt, mert az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) az átfogó ellenőrzések keretében – a költségvetés bevételi érdekeit szem előtt tartva – tüzetesen vizsgálja a hazai munkaerőpiacon szokásos javadalmazási formákat. A nyáron például a Pénzügyminisztérium (PM) kérésére az ÁB-Aegon egyik biztosítási konstrukcióját vették nagyító alá, mondván: a tárca gyanúja szerint többmilliárdos járulékbevételtől esik el ezen szerződések miatt az államkassza (Figyelő, 2001/29. szám).

MI A CÉL? Mint az APEH ellenőrzési főosztályának vezetőjétől, Ferenczy Judittól megtudtuk, azt, hogy egy adott konstrukció valódi és kizárólagos célja az adóelkerülés, a revízió a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján, az összes körülmény figyelembevételével állapítja meg. Az egyéb juttatások munkabér-, illetve prémiumkiváltó jellegét bizonyíthatja például, hogy mindegyiknek azonosak a feltételei, de a színlelt ügyletekre az is gyakran jellemző, hogy nem életszerűek. Több cégnél előfordul, hogy lényegében két szerződést – egy munkavállalóit, illetve egy vállalkozásit vagy megbízásit – kötnek ugyanazzal a magánszeméllyel, s persze mindkét szerződés ugyanarra a tevékenységre irányul. Egy rt. például munkaviszony keretében minimálbérért alkalmazta marketingigazgatóját, miközben létezett köztük egy megbízási szerződés is, amely viszont már havi 1 millió forintról, plusz teljes költségtérítésről szólt – derült ki az egyik APEH-vizsgálat során. A revízió arra a megállapításra jutott, hogy a két szerződés tartalma lényegében azonos, a megbízással valójában egy leplezett munkaviszony jött létre, s csak azért kötötték meg, hogy jelentős mértékű adót és járulékot spóroljanak meg.

A jutalmazás legrégibb, mondhatni legkonzervatívabb és adózási szempontból a legbiztonságosabb módszere a jutalom és a prémium, amelyek bérjellegű juttatásként a munkabérrel azonos, igen magas közterhet vonnak maguk után. A biztonságnak tehát ára van: csak a töredéke – egészen pontosan alig több mint 40 százaléka – üti a munkavállaló markát annak az összegnek, amennyibe a munkáltatónak a teljes jutalmazás a közterhekkel együtt kerül. Így aztán nem csoda, hogy – amennyiben a feltételek adottak – a vállalkozások inkább egyéb, költségkímélőbb juttatások felé fordulnak. Bármilyen egyéb juttatás esetén azonban arról nem szabad elfelejtkezni, hogy az nem leplezhet munkabért, tehát a munkaszerződésben garantált 13. havi fizetést nem lehet természetbeni juttatásként például állampapírban átadni a dolgozónak. Miként tilos az is, hogy a munkabért egyéb jövedelem jogcímen biztosítsák az alkalmazottnak. Ilyenkor ugyanis a vállalkozó a 31 százalékos tb-járulék helyett “megússza” a 11 százalékos egészségügyi hozzájárulással. “Ugyanakkor az is igaz, hogy nehéz helyzetben van az APEH, amikor azt kell bizonyítania, hogy a rendszeres bérjövedelemmel rendelkező dolgozónak például természetbeni juttatásként adott értékpapír is a rendszeres munkabér része volt” – mutat rá Oszkó Péter. De az is tény, hogy természetbeni juttatásként bármilyen vagyontárgy csak akkor adható, ha az a munkaszerződésben vállalt kötelezettségen felüli teljesítményt ellentételez, amire persze lehet indokot találni.

TERMÉSZETBEN. Az adószakértő szerint egyébként a természetbeni juttatás egyszeri jutalmazási formaként ideális, amikor is mindig egy konkrét elért teljesítményt jutalmaznak. Ráadásul közterhei is “elviselhetőbbek”, mint a bérjellegű juttatásoké: ha a munkáltató ugyanannyi költséget fordít jutalom kifizetésre, mint természetbeni juttatásra, akkor az utóbbi esetben a dolgozónak “nettóban” mintegy 20 százalékkal több marad. Így aztán nem véletlen, hogy a természetbeni juttatások különböző típusai – üdülési támogatás, tárgyjutalmak (például leselejtezett számítógép), értékpapírok, olyan tanfolyamok költségeinek megfizetése, amelyek nem tartoznak a munkáltató tevékenységi körébe – egyre elterjedtebbek egyszeri jutalmazásra.

A dolgozókkal való hosszabb távú törődést leginkább különböző biztosítások kötésével igyekeznek bizonyítani a cégek. Ezek közül is az egyik legkedveltebb – merthogy havonta a minimálbér összegéig adómentes – az önkéntes biztosítási pénztárba történő befizetés. A cég által a dolgozó javára kötött kockázati élet- és balesetbiztosítások is az adómentes kategóriába tartoznak, de csak szigorú feltételek mellett. Abban az esetben viszont, ha a biztosítási összeget azonnal jövedelemmé tudja konvertálni a dolgozó, akkor már az összevont adóalapra jutó közterhet kell megfizetni. A helyzetet nehezíti, s így az adókockázatot növeli, hogy jelenleg egyetlen jogszabály sem definiálja: valójában mik is az ismérvei a kockázati élet- és balesetbiztosításoknak.

A teljesítményösztönzés, jutalmazás egyre gyakoribb módja, hogy különböző értékpapírokkal honorálják a jó munkát. Az ily módon történő javadalmazásnak többféle változata létezik, attól függően, hogy éppen milyen erőforrás-gazdálkodási célt jelöltek meg: a dolgozót a cég eredményességének a növelésében akarják-e érdekeltté tenni, vagy esetleg tulajdonosi tudatát kívánják erősíteni.

CSELEK. A munkabérnél többnyire kedvezőbb közteher-fizetési kötelezettség okán a legális változatok mellett gyakran jogellenesen próbáltak meg egyes vállalkozások értékpapírokat adni alkalmazottaiknak. Különösen a 20 százalékos árfolyamnyereség-adó “mozgatta meg” sokak fantáziáját: az utóbbi években bonyolultabbnál bonyolultabb konstrukciókat dolgoztak ki, ám mindegyiknek az volt a lényege, hogy a hatalmas közteher alatt roskadozó munkabér helyett csak 20 százalék adót kelljen fizetni. Az APEH persze az ilyen típusú ügyletek mindegyikét jogellenesnek tartja. Így például annál a részvénytársaságnál is adóhiányt állapított meg – s persze adóbírsággal is sújtotta a céget -, amelyik havonta jelentős összegeket juttatott árfolyamnyereség címen MRP-tag dolgozóinak. A cég adminisztrációjából ugyanis egyértelműen kiderült, hogy az valójában vagy munkabér, vagy szabadságmegváltás, vagy prémium volt. De persze olyanok is akadnak, akik még a 20 százalék adót is igyekeznek megspórolni. Így tett például az a kft., amelynek taggyűlése osztalékfizetésről határozott, ám a tagok az osztalékot – kamat ellenében – hosszú távra a cég rendelkezésére bocsátották, viszont a 20 százalék forrásadót “elfelejtették” megfizetni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik