Gazdaság

Stabil pályán a webfejlesztők – Vihar utáni csend

Most már sohasem tudható meg, mennyire bővülhetett volna a piac az internetes lufi kipukkadása óta#<#, ha azok, akik komolyabb webes fejlesztést terveztek, nem állnak el ettől - sajnálkozik Rátonyi G. Tamás, a Big Fish Internet Kft. tartalomfejlesztési igazgatója. Az általa webfejlesztőként webdesignerként definiált cég vezetőinek azonban nincs okuk panaszra: megrendeléseik egyre gyarapodnak. Stabil pályán a webfejlesztők – Vihar utáni csend 1Rátonyi G. Tamás szerint a hazai webes szolgáltató piac méretét alapvetően határolja be a még Kelet-Európában is kiugróan alacsony internetlefedettség – ez valahol 6 és 15 százalék közötti értékre becsülhető – , s az, hogy Magyarországon általában kevés a PC. Némi javulást hozhat e mutatókban a távközlési piac jövő év elejétől esedékes liberalizációja; ez azonban nem ígér többet a felhasználók számának 10 százalékos növekedésénél; viszont aki már netezik, az többet használja majd a hálót. A folyamat tehát, amely a magyar lakosság “bedrótozásához” vezet majd, lassúbb, mint azt korábban feltételezték. Ez pedig még inkább visszavetheti a dotcom cégek bukásával amúgy is megkopott fényű internetbe vetett hitet, ami az online megjelenés – így a webdesign és egyéb webes szolgáltatások – iránti igény visszaesésének rémével fenyeget.

Az interaktív cégek helyzete azonban – saját állításuk szerint – nem ilyen elkeserítő: a megrendelők oldaláról folyamatosan nő az érdeklődés e szolgáltatások iránt. A Webigen Rt. és a GKI Gazdaságkutató Rt. közös jelentéséből is kiderül, hogy a nagyvállalatok 56, a kisvállalatok 48 százaléka rendelkezik már weboldallal, s amelyeknek még nincs, azok egyharmada tervez ilyet egy éven belül. Márpedig a nagyobb cégek többsége nem egyszerű digitális brossúrát, hanem komplex, marketing és egyéb célú site-okat akar majd, olyanokat, amelyek “webesített” szolgáltatásokat is tartalmaznak.

A létezők közül ilyen például a Renault website-ja, amelyet az interaktív marketingben piacvezető – s az idén tavalyi árbevételét megnégyszerező – Kirowski Kft. készített el. A “Tervezz” oldalon az érdeklődők az autó különböző elemeiből saját ízlésüknek és pénztárcájuknak megfelelő virtuális autókat állíthatnak elő, s megtudhatják, hogy az adott kombináció mennyibe kerülne. Hasonló, interaktív – de nem online – megoldás a Mirai Kft. által a Zalakerámiának készített CD-ROM, amelynek segítségével a kiválasztott csempékből virtuális fürdőszoba burkolható. E két esetben már jóval többről van szó, mint látványelemekkel felturbózott katalógusról. Az internetes és multimédiás megjelenés itt olyan többletet nyújt, amely tökéletesen illeszkedik a honlap gazdájának üzleti stratégiájába.

Szilágyi Péter, a múlt évet 55 milliós árbevétellel záró Mirai ügyvezetője úgy látja, az övéhez hasonló cégek esetében nagy fejfájást okozó kérdés, tovább lép-e a vállalkozás az egyszerű webdesigneri szerepkörön, hogy azután teljes körű internetes szolgáltatást nyújtó tanácsadóvá és kivitelezővé váljon. A Mirai vezetői egy éve döntöttek úgy, hogy ez utóbbi, rögösebb utat választják, vállalva természetesen a cégen belül ehhez szükséges strukturális átalakítást és létszámnövelést. A Mirai első körben 23-ról 30 fősre növeli stábját.

Stabil pályán a webfejlesztők – Vihar utáni csend 2A Big Fish Kft. tartalomfejlesztési igazgatója is tisztában van azzal, hogy a vállalkozás kedvező mutatói – árbevételük az idén várhatóan a tavalyi kétszerese lesz – nem utolsósorban átgondolt és ügyfeleik céljaival alaposan egyezetett munkájuknak köszönhető, ami jóval túlmutat a hagyományos online grafikusi tevékenységen. És bár forgalmuk növekszik, tavaly óta számukra kedvezőtlenebb változásokat is érzékelnek a piacon: kevesebb ajánlatkérés, kevesebb és kisebb büdzséjű tendermeghívás érkezik hozzájuk, valamint a korábban még aktív online megrendelőik is elmaradoznak. Ezt más is tapasztalja: az idén egyébként szintén bőven duplázó – 18-ról 45 milliós bevételt produkáló – webdesigner cég, a CMT tulajdonosa, Holló Gábor is arról számol be, hogy a dotcom megrendelők szőrén-szálán eltűntek.

Hiába tehát a növekvő árbevétel, év eleji tapasztalataik alapján a cégek költségcsökkentésre kényszerültek: a Kirowski és a CMT is behúzta a féket, s immár a Big Fish sem akar hirtelen 80-100 fős céggé válni. Az pedig, hogy a piac ma már állandó szereplői közül csak kevesen erőltetik a növekedést, azt jelenti, hogy ők sem hisznek már a csodákban. Úgy tűnik, pontosan tudják, hogy az internet már nem a korlátlan lehetőségek birodalma, s hogy ez a tény döntően befolyásolja a webes szolgáltatók életét is. A Kirowski trendriportja szerint egyébként az iparágban sokszor emlegetett visszaesést a verseny váltotta ki – nem pedig a piac megszűnése -, ezzel pedig egyértelműen jól járt egy kör: a megrendelőké. Az érintett vállalkozások közül az életképtelen ötletekre alapozottak, vagy nem kielégítő szolgáltatást nyújtók szűntek meg, viszont a magas szinten teljesítő cégek Kovács Zoltán ügyvezető szerint mindenképpen életben maradhatnak, sőt a piac növekedésével párhuzamosan kismértékű, de kiszámítható, nagyjából 10 százalékos növekedéssel számolhatnak.

Szekfű Balázs, a Carnation Internet Tanácsadó Rt. elnöke szintén az iparág felfutására számít. “Tapasztalom a növekedést, de szomorúan látom, hogy az internetes üzletet ma a webdesignnal azonosítják. Ez azonban az e-businessnek csupán egyetlen szelete.” A megállapítással Kovács Zoltán is egyetért. A jövő szerinte sem a funkcionális webdesignról vagy interaktív (főleg online) marketingről szól. Ma ugyanis a cégek még jórészt csupán vállalati weboldalakra, termékpromócióra, ügyfélkapcsolatra használják a netet. “Hosszú távon azonban várható, hogy az internet nemcsak a marketingbe integrálódik, hanem minden vállalati folyamat nélkülözhetetlen eleme lesz” – mondja a Kirowski ügyvezetője.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik