Gazdaság

A Vizin-cégek társtulajdonos névadója – Jó reklámot csinált

Balatoni szállodák PR-vezetői állását, majd sportszervezői foglalatosságát cserélte saját cégre Vizin Ágnes. Az akkor még kishitű üzletasszony az áfakörbe sem jelentette be cégét.

Néhány hete közös céget alapított Vizin Ágnes az osztrák Hosse direktmarketing-ügynökséggel. Ezzel a vállalkozónő pályája egy újabb fontos állomáshoz érkezett. Régi ismerősei váltig állítják: Vizin Ágnesnek kifejezetten jót tett a vállalkozói lét. “Nagyon bizonytalan volt, amikor még együtt dolgoztunk és tanultuk a reklámszakmát, az idők során viszont markáns, céltudatos, igazi üzletasz-szonnyá változott, aki megtalálta, amire hivatott. Ugyanakkor megmaradt embernek – ami nagy szó a mai világban -, most is például éppen olyan segítőkész, mint amikor megismerkedtünk” – mondja róla Kiss Lenke, aki jelenleg saját kosárlabda-iskoláját vezeti. Az egykori válogatott kosárlabdázó még hozzáteszi: barátnője remekül érez rá a lehetőségekre, nem véletlenül tudta cégeit a nulláról felépíteni.

A Vizin-cégek társtulajdonos névadója – Jó reklámot csinált 1Vizin Ágnes az érettségi után szülővárosa, Dunaújváros vendéglátó-ipari vállalatánál helyezkedett el, majd Budapestre költözött, ahol többek között kiállítás-szervezéssel foglalkozott. Vonzódott a reklámhoz, s két felsőfokú szakmai tanfolyam elvégzése után a HungarHotels sajtó-propaganda osztályára került. “Itt már akkoriban, a nyolcvanas évek elején is nemzetközi mércével mérve magas színvonalú reklámtevékenység folyt, hiszen külföldiek számára készültek az anyagok. A legjelesebb hazai szakemberekkel – grafikusokkal, tervezőkkel, fotósokkal, kiadókkal – dolgoztunk együtt, s komoly PR-munkát is végeztünk” – eleveníti fel emlékeit a vállalkozónő. Hamar kitűnt a csapatból, nem véletlenül nevezték ki a Balaton északi partján lévő szállodák PR-vezetőjévé. Sokat ígérő karrier elé nézett a vállalatnál, s ezt adta fel a magánélete kedvéért. Amikor ugyanis férjhez ment, párját a vasi megyeszékhelyhez kötötte a munkája, ezért Vizin Ágnes “átigazolt” reklámosnak a Badacsonyvidéki Pincegazdaság szombathelyi üzemegységéhez.

Amikor Budapestre költöztek, a Magyar Természetbarát Szövetséghez került PR-menedzserként, amelynek akkori főtitkára, Szabó Imre beajánlotta őt a Pest Megyei Sportigazgatóságnak mint alkalmas személyt arra, hogy az igazgatóság által rendezett nagyszabású esemény, a Bécs-Budapest szupermaratoni futóverseny marketingjét segítse. Sikeres PR-munkája mellett a szponzorszerzésben is kiválónak bizonyult, amire többen felfigyeltek.

SPORTVONALON. “A sportmarketing idehaza akkoriban még gyerekcipőben járt, baráti alapon kerültek összegek az egyesületekhez, nem átgondolt marketingstratégia alapján. Ezért újszerűnek számított, hogy a cégeknek elmagyaráztam, miért éri meg nekik nevüket adni a rendezvényhez, mit kapnak a szponzoráció fejében, s ezzel igen jelentős összegeket szereztem. Egy-egy versenyt követően több sportegyesület, szervezet képviselője is megkeresett, hogy számukra is dolgozzak. Köztük a Magyar Olimpiai Bizottság nevében Schmitt Pál is. Úgy döntöttem, megpróbálkozom önállóan ezzel a tevékenységgel” – meséli a cégvezető.

Kiváltotta a vállalkozói engedélyt, s egyéni cégként irodát bérelt a Pest Megyei Sportigazgatóságtól. A sportmarketing mellett azonban tanult szakmáját, a reklámot sem szerette volna elhagyni, ezért bejelentkezett cégeknél – például a korábban beszervezett szponzoroknál -, s felajánlotta tudását. Elsők között sikerült megrendelést kapnia a Levistől – amelynek PR-kampány keretében országos roadshow-t szervezett -, majd országos promóciós kampányt nyert tenderen a Wellától, az Alföldi Porcelángyár pedig teljes körű reklámtevékenységgel bízta meg. “Amikor tizenegy évvel ezelőtt elkezdtem, nem jelentkeztem be az áfakörbe, mert számomra elérhetetlennek tűnt a 300 ezer forintos alsó határ, de néhány hónap elteltével átléptem ezt az ösz-szeget” – emlékszik vissza kishitűségére Vizin Ágnes.

Vizin Ágnes Dunaújvárosban született, s az érettségi után több munkahelyen is dolgozott. Elvégezte a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara reklám-propaganda tanfolyamát, ezt követően pedig a külkereskedelmi reklám kurzusát, s a HungarHotelsnél helyezkedett el. Később a Badacsonyvidéki Pincegazdaságnál állt alkalmazásban reklámszakemberként, utána pedig a Magyar Természetbarát Szövetségnél.

A szövetségtől 1990-ben lépett ki, s egyéni vállalkozóként saját céget alapított, amelyet 1994-ben kft.-vé alakított, Vizin Reklámügynökség néven. Az ügynökség tavalyi forgalma 1,1 milliárd forint volt. Férjével, Fükö Lászlóval társtulajdonosa a profilszétválasztás miatt ez évben alakult Vizin Marketingkommunikációs Kft.-nek és a Vizin Kft.-nek, egy osztrák vállalkozóval pedig a Hosse & Vizin Groupnak.

Hobbija a kertészkedés, az olvasás és a színház. Lánya 16 éves, jelenleg gimnazista.

Egyre nagyobb feladatokkal állították szembe az akkoriban robbanásszerűen változó piacon, másfél-két év elteltével már elkezdett alkalmazottakat is felvenni. Erős alvállalkozói hátteret épített ki a kreatív, a produkciós, a nyomdai és egyéb munkák elvégzésére. Azután 1994-ben férje is beszállt a cégbe, átvette a gazdasági ügyeket. Egyre több tenderen indultak, s mind eredményesebben. A Moltól elnyert Nyerő Napok kampányba öt hónap alatt 750 ezren kapcsolódtak be. Az Avon számára készített filmjük a nemzetközi PR-fesztiválon a legjobbak közé került. A Szépművészeti Múzeum galériájában a Magyar Virágkötők Egyesületének felkérésére tartott Valentin-napi rendezvényüket olyan kommunikációval párosították, hogy három nap alatt 20 ezren tekintették meg a kiállítást.

A promóciós akciók kapcsán szükségessé vált olyan háttér megteremtése is, amely egy-egy ilyen kampány adatfeldolgozását végezte. Erre alapozva indultak három éve a Citibank pályázatán, hiszen akkor már több százezer adatot dolgoztak fel. A pénzintézet adatrögzítésre írt ki tendert, s a Vizin ügynökség ajánlatát ítélte a legjobbnak.

SAJÁT NÉVVEL. Az idén modellügynökséget is létrehoztak, mert filmek készítésénél gondot okozott számukra, hogy azok az ügynökségek, amelyekkel együtt dolgoztak, gyakran olyan szereplőket küldtek, akik hasonló más reklámokban is láthatók voltak. “Az ügyfél nem érezheti magát csupán egynek a sok közül, azt kell éreztetnünk vele, hogy ő a legfontosabb” – szögezi le az üzletasszony, aki azért is lényegesnek tartja, hogy saját nevét adja a vállalkozásaihoz, mert ez garancia a korrektségre és a minőségre. Szerinte a kreativitás mellett a rugalmasság és a gyorsaság azok az erények, amelyekkel meg lehet élni a multinacionális konkurensek mellett. Megesett például, hogy egy kozmetikai cég másnapra kért tőlük egy kendőtervet a kiemelt ügyfeleinek szánt reprezentációs ajándék elkészítéséhez, mire Vizin Ágnesnek eszébe jutott régi ismerőse, S. Hegyi Lucia divattervező, s teljesíteni tudták még az árajánlat megtételére vonatkozó igényt is.

A cégtulajdonos kezdő munkatársakat is bátran felvesz, ha lát bennük fantáziát. Szabó Marietta négy év után épp a napokban búcsúzik el tőle, mert a BBDO egy fejvadász cégen keresztül ajánlatot tett neki. “Úgy érzem, Ágnes mellett megtanultam mindent, amit egy accountnak, azaz kapcsolattartónak tudnia kell. Itt ugyanis nincs külön produkciós vagy kreatív osztály, ha valaki megkap egy munkát, mindennel foglalkoznia kell. A főnökasszony sokat követel, de aki megfelel az elvárásainak, azt nagyon megbecsüli” – mutatja be az ügyvezető igazgatót a távozó kolléganő.

A Vizin Reklámügynökséget úgy két éve meg szerette volna venni a Leo Burnett, ám a vállalkozó végül nemet mondott. A közelmúltban viszont rábólintott az osztrák Hosse úr ajánlatára, hogy hozzanak létre egy direktmarketinggel foglalkozó közös társaságot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik