Gazdaság

Vakáció előtt – A nap vonzásában

Az év egyik legfontosabb eseménye a nyaralás, amelynek "illene" jól sikerülnie. Garancia ugyan nincsen a sikeres vakációra, de a rizikót azért lehet csökkenteni; ebben segít összeállításunk.

Minden piac más. Az amerikai utazni váigyók többsége már hosszú évek óta a imegszokott utazási ügynök szolgáltatáisait veszi igénybe. Az úti cél változhat, az utazási iroda is, amelynek ajánlatából választ a nyaraló, de a megbízható ügynök biztos pont az előkészületekben. A németek szintén kitartanak a többször is megbízhatónak bizonyult utazásközvetítő mellett. Az ár és a színvonal egyaránt megfelelő, miért is váltanának; ráadásul az egyre inkább koncentrálódó európai utazási piacon a konkurenciától sem lehet kedvezőbb ajánlatot várni. Ugyanannak a néhány irodának az ajánlatait kínálja mindenki.

Vakáció előtt – A nap vonzásában 1Magyarországon ezzel szemben a bőség zavarával küzdenek az utazni vágyók, akiknek több mint ezer hazai utazásszervező és -közvetítő kínálja termékeit. A legtöbben persze a horvát, az olasz, a spanyol vagy a görög tengerpartra csábítják a turistákat, lehetőleg minél kedvezőbb árakkal, hiszen nálunk még mindig ez a legfontosabb szempont, de a vastag pénztárcájú individualisták vadászhatnak alligátorra az Amazonason, vagy fürödhetnek az antarktiszi hőforrásokban is.

Sokáig a Magyarországról induló társasutazás kimondottan veszélyes üzemnek számított, s ennek oka elsősorban abban keresendő, hogy az idegenforgalmi szakma a rendszerváltást követően sajátosan fejlődött. A multinacionális utaztató cégek itt sokkal kevésbé vetették meg a lábukat, mint például Csehországban vagy Lengyelországban. A “tour operátor”, vagyis az utazásokat szervező vállalkozások többsége hazai tulajdonban van; a divatos görög-magyar, spanyol-magyar, német-magyar és osztrák-magyar utazási iroda elnevezések általában azt jelentik, hogy a magyar tulajdonos jó külföldi szállodai vagy rokoni kapcsolatokkal rendelkezik, s némi segítség fejében engedett át üzletrészt cégében.

Vakáció előtt – A nap vonzásában 2MAGYAR KÉZBEN. Az utazásközvetítők szinte kizárólag magyar tulajdonú vállalkozások. Ezek a kilencvenes évek elejétől kezdve folyamatosan fejlődtek, de többségük nem tudott komoly tőkét felhalmozni. Ennek oka elsősorban a már említett árverseny. Nálunk sokkal olcsóbban lehet befizetni egy utazásra Krétára, Korfura, Rodoszra, mintha ugyanezt Ausztriában vagy Németországban tennénk. Ám a többi desztináció esetében is általában jóval kedvezőbb pénzügyi feltételekkel utazhatunk Budapestről, mint a nyugat-európai városokból. Az utazási irodák árrése minimális, aminek persze az utasok a haszonélvezői, már amennyiben az alacsony árat tekintik a legfontosabb szempontnak a nyaralás kiválasztásánál.

Nagyon sok multinacionális iroda azért nincs jelen, mert nem óhajt ilyen csekély árréssel dolgozni, illetve nem is biztos benne, hogy a meglepően erős hazai tulajdonú cégekkel fel tudja venni a versenyt. Kivételnek számít a Neckermann, amely folyamatosan erősítette piaci pozícióját, jóllehet – mint Kenessey Gábor, az Eurotours létrehozója fogalmazott egykor – agresszív árpolitikával egyetlen szezon alatt tönkre tudta volna tenni a magyar társaságokat, anyacége ugyanis képes lett volna a veszteséges működés finanszírozására. Így a Neckermann eleinte nem tartozott az élbolyba, ám miután szép lassan “kihalt” előle a Jorgos, a Hungarian Touroperator Company (HTC) és a Tan-túra, egyre közelebb került a csúcshoz. A (tőke)erejével eddig óvatosan bánó német-osztrák hátterű cég most mégis láthatóan külön platformra került, hiszen nyilván nem véletlen, hogy a Neckermann vezetése támogatta az utazási irodák által letétbe helyezett kaució emeléséről szóló rendeletet. A többi – általában kritikusan alultőkésített – iroda által végrehajthatatlannak tartott szabálymódosítás óriási anyagi megterhelést okoz a magyar piac önerőből kifejlődött szereplőinek, ám az utasok számára szinte százszázalékos biztonságot nyújt (lásd külön írásunkat a 38-40. oldalon).

A piac fejlődésének érdekességeire utal, hogy a spanyol, olasz és görög utak bűvöletében élő turistáknak általában szinte semmit sem mond a Carlson-Wagonlit, vagy az American Express neve. Holott e cégek komoly forgalmat bonyolítanak le, annak dacára, hogy a hirdetési újságok hasábjain csak mutatóban lehet találkozni ajánlataikkal. Ezek a nemzetközi irodák főként a nálunk tevékenykedő multikat szolgálják ki, külföldön kötött, hálózatos szerződések alapján. Elsősorban a cégvezetők business repülőjegyeit intézik, de természetesen utazásokat is szerveznek ügyfeleiknek.

Vakáció előtt – A nap vonzásában 3REPÜLŐJEGYBEN UTAZNAK. A magyar turisztikai vállalkozások közül a legnagyobb forgalmat a Vista mondhatja magáénak. Egész utazási komplexumot hozott létre – kávézóval, ajándékbolttal, a legfontosabb ügyfeleknek külön irodával. A nemrég gazdát cserélt cég fejlődését a repülőjegy-értékesítésnek köszönheti. Ez a szegmens világos szabályok mentén tevékenykedik, átlagosan 9 százalék az árrés a “ticket” forgalmazásakor, ehhez jön még a mennyiségtől függő visszatérítés. A Vista egy időben a legolcsóbbnak számított a piacon, mivel százalékos árrésének nagy részét átengedte az utazóknak. A húzás bejött, pedig a repülőjegy esetében nagyon szigorúak az értékesítés feltételei. (Minden iroda által rettegett dátum a hónap idusa, ugyanis mindig tizenötödikéig kell elszámolni az eladott jegyekkel, s akár egynapos késés is azt vonhatja maga után, hogy azonnal visszavonják a repülőjegy-kiadási jogosítványt, de még a technikai eszközöket is elviszik.)

A forgalom alapján piacvezető Vista viszont nincs igazán otthon a charterpiacon, ott a Neckermann, a West Travel, az Eurotours, a Tensi Tours a legnagyobbak, de például a Menthol Travel vagy a Safari Travel is helyet követel magának. A két tevékenység nagyon is eltér egymástól, hiszen a chartereztető utazási iroda valamely légitársaságtól repülőgépet bérel, s a helyeket a saját kockázatára értékesíti. Természetesen ilyenkor a lehetséges nyereség mértéke is jóval nagyobb az átlagosnál. Magyarországról egyebek közt Korfura, Krétára, Rodoszra, Mallorcára, Ibizára, Szicíliába, Törökországba, a spanyol tengerpartra, a Kanári-szigetekre indulnak chartergépek, de a téli szezonban Dél-Afrikába, Thaiföldre, Kenyába is szerveznek ilyen járatokat.

Vakáció előtt – A nap vonzásában 4Az utasok általában a chartergépek esetében kapják a legkedvezőbb feltételeket a nyaraláshoz: a szállás, az utazás és a transzfer együttes ára jóval alacsonyabb, mintha külön rendelnék meg a szolgáltatásokat, vagy egyénileg próbálnának jegyet és szállást foglalni. Ráadásul a legtöbb esetben menetrend szerinti járat nincs is Budapestről az adott területre, vagyis a drágább repülőjegyet az átszállás kellemetlenségei is tetézik. Korábban reális veszélyként jelent meg az, hogy valamelyik iroda, fizetési problémák miatt, kint hagyja az utasokat. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy e cégek semmivel sem mentek gyakrabban csődbe, mint bármilyen más szektor vállalkozásai, viszont egy-egy ilyen bukás jóval látványosabb. A HTC – a Jorgos, a Tan-túra és a Club Espana utazásszervező cégének – óriási vihart kavaró csődje után azonban a légitársaságok többsége már előre kéri a pénzt, így elég csekély annak kockázata, hogy magyar turisták újból külföldön rekedjenek.

Sőt, egy novemberben életbe lépő gazdasági minisztériumi rendelet értelmében megnövelik azt az összeget, amelyet az utazásszervezőknek kaucióként le kell tenniük. Ez szinte tökéletes garanciaként szolgál arra, hogy csőd esetén az utazók még az előlegként befizetett pénzüket is visszakapják, viszont várhatóan több iroda bezárását is okozza majd. Az pedig szinte bizonyos, hogy drágulni fognak az utak, hiszen a forgalom 20 százalékában meghatározott kaució azokra az irodákra is nagy terhet ró, amelyek képesek lesznek megfelelni a jogszabály előírásainak. A biztonság tehát drága, így kérdés, miként fogadják majd a nyaralni vágyók az áremeléseket. Mert valóban több ezer utas pórul járt az elmúlt időszak botrányai miatt, de az is igaz, hogy több tízezren olyan feltételekkel utaztak egzotikus tájakra Magyarországról, amilyenekkel valószínűleg soha többé nem lesz módjuk (gondoljunk csak a 10 ezer forintos görögországi utakra vagy a 20 ezer forintos akciókra a Kanári-szigetekre), és a többség is elérhető áron pihenhetett.

Vakáció előtt – A nap vonzásában 5A MAMUTOK KIHALÁSA. A rendszerváltást követően érdekesen alakult az egykor monopolhelyzetben lévő, azóta részben privatizált állami utazási irodák sorsa. Az egyre erősödő új cégekkel nehezen tudták felvenni a versenyt, ráadásul a nagy apparátus miatt a magyar piacon drágának bizonyultak. Viszont óriási előnyt jelentett számukra – és jelent ma is – az országos irodahálózat és az ingatlanvagyon. Az egykori ifjúsági és diák utazási iroda, az Expressz emiatt egy ideig a legerősebbnek számított a piacon, később azonban fokozatosan vesztett pozíciójából. Az Ibusz főként utazásközvetítőként próbál tevékenykedni, kis kockázat-kis haszon alapon. Bérelnek ugyan chartert más irodával közösen – például Görögországba -, de a helyi Ibusz-irodák ma is jórészt más touroperátorok “árualapját” értékesítik. A Cooptourist patinás nevének és hálózatának köszönhetően stabil ügyfélkörrel rendelkezik, de a forgalma ma már nem éri el a legnagyobbakét.

Főként anyavállalatának európai járataira építi útjait a Malév Air Tours; Párizsban, Rómában, Londonban foglalnak előnyös feltételekkel szállást. A Mahart Tours értelemszerűen a dunai hajózások, a földközi-tengeri körutak és a kompjegyek értékesítésére specializálódott.

Vakáció előtt – A nap vonzásában 6SZERELMÜNK HELLÁSZ. A nyaraló utak közül az idén nyáron is Görögország az egyértelmű sláger. A kilencvenes évek közepétől egyre több magyar turista utazik oda, a szárazföldi rész és a szigetek egyaránt kedveltek. A siker titka talán abban rejlik, hogy Görögország viszonylag olcsó, az Égei-tenger különösen szép, a görögök vendégszeretete pedig páratlan. Ráadásul ritka a lopás, a bérelt autók kulcsát akár a szőnyeg alatt is otthagyhatjuk. A görög szállodatulajdonosok és idegenfogalmi szakemberek megbecsülik a magyar turistákat, hiszen Nyugat-Európából már egyre kevesebben érkeznek hozzájuk. Nincs ugyanis elegendő előkelő szálloda, az úthálózat gyenge, a bérautók öregek, s a diszkók sem olyan hangulatúak, mint például Ibizán vagy Mallorcán. A magyar vendégek ugyanakkor – kelet-európai társaikhoz hasonlóan – a nyugalmat, a biztonságot, a kedvességet, a természeti és történelmi látnivalókat értékelik elsősorban.

A görög szigetekre a Neckermann, a West Travel, az Eurotours, a Tensi és az Ibusz közlekedteti a legtöbb chartergépet. Az Eurotours korábban a Kisalföld Volánnal közösen indított autóbuszokat a kedvelt szárazföldi görög üdülőparadicsomokba, később saját buszokat vásároltak. Ezekkel utaztatnak az olimposzi riviérára: Paralia, Olympic Beach apartmanjaiba. Egy buszjegy ára a magyar fővárosból az olimposzi riviérára és vissza 14 és 17 ezer forint közötti áron kapható. Buszos utazásokat szervez a Blaguss-Volánbusz is.

Ciprus drágább, mint Görögország, de Aphrodité szerelemistennő szülőhelye mégis vonzza a keleti turistákat. A magyaroknál jóval nagyobb számban érkeznek oda oroszok, az utóbbi időben azonnali jól fizető állásra számíthat az oroszul beszélő felszolgáló. A Tensi és a West Travel egyaránt üzemeltet chartereket, a magyar turisták Larnacát, Ayia Napát és Paphosz homokos strandjait kedvelik a leginkább.

Vakáció előtt – A nap vonzásában 7ÚJRA FELFEDEZETT ADRIA. Horvátországba – hosszú kihagyás után – ismét egyre több magyar utazik, a dalmát tengerpart és az adriai szigetvilág újrafelfedezését jótékonyan segítette a politikai helyzet stabilizálódása. A legtöbben autóval keresik fel a tengert, de az utazási irodák kínálnak buszos utakat is, sőt, akár Intercity légkondicionált különvonattal is el lehet jutni Isztriára. A magyar látogatók főleg közelsége és szépsége miatt kedvelik a horvát tengerpartot. Sok viszont a tengeri sün, a medúza, szinte egyáltalán nem található meg a klasszikus homokos föveny, így a kisgyermekes családoknak nem éppen ideális a strandolás.

Olcsó és megfelelő a terep ugyanakkor a búvárkodni vágyók számára. Horvátországba többek között a Cipollino utazási iroda és az Isztria Tours hirdet nyaralóprogramokat, de bőséggel találunk ajánlatokat az OTP Travel kínálatában is. A legnagyobb hazai bank vállalatát a biztos háttér jellemzi, továbbá az, hogy ritkán vállalnak kockázatos charterbérlést. A forgalom nagy részét a repülőjegy-eladások adják, az OTP Travel üzemelteti a Lufthansa City Center néven megnyílt, főleg a német légitársaság jegyeit árusító új irodát is. Horvát és szlovén nyaralóprogramokat egyaránt kínál a Kompas Travel, amelynél érdekesség, hogy egyben a szlovén idegenforgalmi hivatal magyarországi képviselete is.

DÉLI VARÁZS. Olaszországba a legtöbben autóval utaznak Magyarországról. Bibione, Jesolo és Rimini strandjai nagyon kedveltek; valamivel kevesebb magyar utazik a páratlanul szép sorrentói félszigetre, ahol egykor a római császárok is nyaraltak. Szicíliába chartergép is közlekedik, elsősorban antik műemlékei és a kristálytiszta tenger okán látogatják. Don Corleone földjén a legtöbb honi turista megnézi az Etnát és a Csontváry által is megfestett taorminai görög színházat.

Vakáció előtt – A nap vonzásában 8Szinte valamennyi nagyobb utazási iroda ajánlatában megtaláljuk a spanyol tengerpart üdülőparadicsomait. A West Travel Costa Blancára és Malagára is indít különjáratú repülőgépeket. A Valenciától délre található fehér part környékén nagyon sok régi vár, szép kastély csábítja a turistákat. A kiváló klímának köszönhetően sokszor edzőtáborozott itt labdarúgó válogatottunk is. A Malaga környéki üdülőhelyeken jól felszerelt szállodák, kényelmes apartmanok találhatók. Budapestről busszal a legkényelmesebben a Costa Brava és a Costa Dorada érhető el. Az egyik legkedveltebb üdülőhelyen, Salouban található Spanyolország leghosszabb – pálmafákkal szegélyezett – parti sétánya.

A cseh tulajdonú Fischer Utazási Iroda, a Neckermann, a West Travel és a Malév Air Tours folyamatosan indít repülőgépeket a Kanári-szigetekre. A Spanyolországhoz tartozó szigeteken áprilisban és novemberben is lehet fürdeni, s még az alacsonyabb kategóriájú szállodák is igen jól felszereltek. A főváros, Las Palmas, Grand Canaria szigetén található, de a magyar turisták főleg Tenerifét választják. Ott északon csapadékosabb az időjárás, délen viszont száraz és meleg a klíma. A Teide vulkán osztja ketté a szigetet, ha az egyik oldalon rossz idő van, akkor a másikon süt a nap, így aki szeret autókázni, biztosra mehet.

A német fiatalok nyáron valósággal elárasztják Ibizát és Mallorcát. A Baleári-szigetcsoport a tizen- és huszonévesek paradicsoma. Fantasztikus az éjszakai élet, rengeteg a modern, színvonalas diszkó, az extravagáns butikok valósággal vonzzák a vásárlókat. Mallorcán még Claudia Schiffer is házat vett magának, Ibizára pedig a hippik költöztek, a sziget közepén, önellátóként élnek, kézműves tárgyaikat adják el a turistáknak. A magyar fiatalokra még nem jellemző, hogy negyvenfős csoportokban kiruccannának Ibizára bulizni, inkább a több kilométer hosszú homokos strandok és az általában uszodával rendelkező szállodák miatt utaznak ide; a húsz és negyven közötti korosztály kedveli leginkább a földközi-tengeri szigeteket. Többek között a Neckermann, a Fischer Utazási Iroda és a West Travel is indít chartereket Mallorcára és Ibizára.

Vakáció előtt – A nap vonzásában 9Egyre többen látogatnak hazánkból az észak-afrikai Tunéziába. A Medina Tours Budapesten egyetemet végzett tunéziai tulajdonosa, Ali Hamrouni is úgy látja, a turizmus kezelésében Tunézia a legprofibb észak-afrikai ország. Tökéletes a biztonság, a három-négycsillagos szállodák jobbak, mint a hasonló kategóriájú közép- és dél-európai hotelek, ráadásul hihetetlen precizitással mutatják be valamennyi látnivalót az idelátogatóknak. A matmatai berber asszonyok mindig egyformán szárítják a gyíkot, a híres trouseuri állatkertben a teve ismétlődően issza a kólát, a turisták pedig garantáltan örülnek neki. A legnépszerűbb fürdőhelyeken (Hamamet, Monastir, Sousse) ki lehet próbálni az ejtőernyőzést és a tevegelést. A svédasztalos étkezések impozánsak, sokféle étel közül választhatnak az európaiak, de a furcsa fűszerezés és a szokatlan gyümölcsök miatt vigyázni kell. Apartmanok itt nincsenek, egy átlagos nyaralás ára szállodától függően 70 és 140 ezer forint között mozog.

Vakáció előtt – A nap vonzásában 10Szinte valamennyi utazási irodánál vállalják, hogy európai városokba szállást és repülőjegyet foglalnak. A csoportos utak általában jóval olcsóbbak, mintha külön rendelné meg valaki a szolgáltatásokat. Ráadásul a látnivalókat biztosan nem mulasztja el az ily módon utazó, persze az is igaz, hogy ezért cserébe alkalmazkodnia kell a többiekhez. A repülőjegyek és légitársaságok dzsungelében könnyen eltévedhet a turista, ha csupán a reklámkiadványokból tájékozódik. Az akciós jegyárak ugyanis legtöbbször csak egy bizonyos alkalomra szólnak, s csak meghatározott feltételekkel érvényesek.

REPÜLŐJEGY OLCSÓN? Last minute repülőjegy menetrendszerinti járat esetében általában nincsen, de azért nem lehetetlen kedvező áron jegyet szerezni valamely európai városba. Több utazási iroda ugyanis árréséből átenged néhány százalékot ügyfeleinek, hogy ezáltal forgalmát növelje. A nagyobb értékesítők ráadásul komolyabb engedményeket tudnak elérni a légitársaságoknál. A United 4 repülőjegy-értékesítő egyesülés például négy vállalkozás összefogásával jött létre: a Concorde Travel, a Bonafini Binder, a Skyline Tickets és az M & M Exclusive azonos áron, ugyanolyan feltételekkel kínálja több légitársaság árualapját.

Vakáció előtt – A nap vonzásában 11Az Egyesült Államokba és Észak-Amerika többi országába a legtöbb repülőjegyet és szállást a Vista, a Mercator Travel, az American Service, és a Morton’s értékesíti a magyar ügyfelek részére, a multinacionális cégek utaztatója pedig az American Express és a Carlson-Wagonlit. A legnépszerűbbek az úgynevezett “fly and drive” utak, amikor az ügyfél megrendeli a repülőjegyét, lefoglalja a szállását és kap egy bérautót. Az Egyesült Államokban ugyanis szinte elengedhetetlen a gépkocsi, viszont nagyon kedvező feltételekkel lehet bérelni az új vagy egy-két éves négykerekűeket. Az Államokba utazók a vízum mellett rendelkezzenek hitelkártyával, mert ha az nincs, még a repülőtéri kiskocsira sem tudja rátenni a csomagját az ember, a legtöbb helyen már az is elektronikus pénzzel működik.

Az egzotikus üdülések kínálata az elmúlt tíz évben fokozatosan bővült Magyarországon. Jelenleg Thaiföldre utaznak a legtöbben. Luttenberg László, a Safari Travel igazgatója nem is érti, miért szüntette meg júniustól a Malév a bangkoki járatát, hiszen szeptembertől már nem lehetett rá helyet kapni. A dubai járat szintén teltházas volt, mégis megszűnt. A Malévtól kapott információink szerint a business jegyek fogytak a vártnál kisebb mértékben. Thaiföldre valószínűleg chartergépek indulnak majd, hiszen jelenleg is nagy az igény erre, sok magyar szeretne Bangkokba utazni.

Januártól lehet, hogy ismét lesz dél-afrikai charter is, az elképzelések szerint hat járat indul majd Zuluföldre. A legnagyobb egzotikus kínálattal rendelkező irodák közül a West Travel igazgatója, Sárvári Krisztina elmondta: a magyarok különösen kedvelik a Dominikai Köztársaságot, s egyre többen utaznak a Maldív-szigetekre, ezt az utazást általában Sri Lanka-i kirándulással kombinálják. Dominika azért népszerű, mert szinte százszázalékos biztonsággal meleg van, fehér a homok, a pálmafák benyúlnak a tenger fölé, és a szállodák nagy része all inclusive, vagyis például korlátlan mennyiségben fogyasztható étel, helyi ital és cigaretta.

A Maldív-szigetekre főleg akkor érdemes utazni, ha valaki a pihenés mellett csónakkal vagy jachttal körbejárja a korallzátonyokat, és a bevásárlószigetet éppúgy felkeresi, mint azt a földdarabot, ahol csak egy futballpálya van. Hajó egyébként mindenütt bérelhető. Rendszeresen indulnak charterek Budapestről Mombasába, az Indiai-óceán partjára. Kenyába nem igazán a fürdés miatt érdemes utazni, a part nem hasonlítható össze egy maldív korallszigettel, viszont a nemzeti parkok páratlan élményt nyújtanak. A legtöbben csak nézelődnek, de lehet vadászni is.

Persze ha valaki megengedheti magának, a hazai irodák minden elképesztő kívánságot megvalósítanak, csak a fantázia és a pénztárca jelenthet a határt. A Concorde Travel szervezett már antarktiszi fürdést, a gejzírekben ugyanis jól esik megmártózni; a megrendelő házaspár egy orosz sarkkutató hajóval érkezett oda, dél-amerikai útjukat kombinálták egy további kontinens felkeresésével. Magyar üzletember vadászott már orrszarvúra Namíbiában, illetve fogott cápát Marokkónál. A Tensi ügyvezetője, Boros József elmondása szerint népszerű a szűz havon történő lesiklás, amikor a síelőt helikopter viszi a hegycsúcsra. A TPG Airways szervezett biciklis túrát Afrikán keresztül, de a vállalkozó szelleműek megpróbálkozhatnak alligátorok elejtésével is az Amazonason.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik