Rémálom az interneten. Ettől tartottak az elemzők az internetes karácsonyi vásárlásokat illetően az egy évvel korábbi tapasztalatok alapján – félelmük azonban szerencsére nem igazolódott be. Az idén nem volt jellemző, hogy a gyerekek sírva álltak volna a karácsonyfa alatt, mert nem érkezett meg az ajándékuk, s a kereskedőknek sem kell a megelőző évihez hasonlóan nagy számú kártérítési kötelezettséggel szembe nézniük.
Optimista becslések szerint világszinten megduplázódott a karácsonyi időszak online vásárlásból származó árbevétele. A Goldman Sachs és a PC Data Online internetes piackutató szerint 8,7 milliárd dollárnyi ilyen célú forgalom zajlott le az interneten, 108 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A BizRate.com, az egyik online kereskedelemre szakosodott portál már valamivel óvatosabban bánik a számokkal: eszerint “csupán” 6 milliárd dollár lett volna az év végi vásárlások nagysága, 60 százalékkal több, mint tavaly.
DECEMBERI CSÚCS. A karácsonyi internetes beszerzések hazai alakulásáról egyelőre nem került napvilágra átfogó elemzés, annyi azért bizonyos, hogy nagy forgalmat értek el az ilyen site-ok. “A Fókusz Online könyváruházban a decemberi összforgalom legalább duplájára nőtt a novemberinek” – mondja Pap Miklós vezérigazgató. Konkrét kimutatások még nincsenek, de az látszik, hogy a legerősebb a decemberi első hét volt. A kiszállítással nem nagyon akadtak gondok, legfeljebb a posta túlterheltsége miatt volt nehézkes a csomagok feladása, de komoly panasz nem érkezett a “bolthoz”. A cég által igénybe vett futárszolgálat felkészült a növekvő igényekre, így náluk apróbb késlekedések sem voltak. Az egyik legkelendőbb könyv a Harry Potter volt. Az online vásárlók költségérzékenységét jelzi, hogy a négykötetes “Eltűnt civilizációk nyomában” sorozat, amelyet 55 százalékos áron kínáltak, az árcsökkenés révén nagyon kelendővé vált. A magyar nyelvű könyvek közül népszerű volt Vámos Miklós új regénye és Kepes Andrásnak a Kepes Krónikákat írásban összegyűjtő kötete.
Nagyon sikeresnek tartja a karácsonyt a Fotexnet is, amelynek decemberi forgalma túllépte a 70 millió forintot. Igaz ugyan, hogy a Compaq Depo nem kifejezetten fogyasztási javakat kínál, hanem számítástechnikai eszközöket, de év végi fellendülés itt is megfigyelhető volt. Míg tavaly, az online áruház első karácsonyán, a novemberi és a decemberi időszakban közel egyforma volt a forgalom (s jóval magasabb, mint a nyári nyitástól odáig tartó periódusban), addig ebben az évben a decemberi bevétel 20 százalékkal szárnyalta túl a novemberit. A Depo még nem készítette el a pontos kimutatást a 2000. évi eladásokról, de az már most is publikus, hogy a harmadik negyedév végére közel félmilliárdos bevételt ért el, s a decemberi forgalom a teljes évesnek egyharmadát tette ki. A slágertermék a személyi számítógép és a notebook volt, s akárcsak év közben, főként a kis- és középvállalkozások közül kerültek ki a vevők. Gonda Gábor, a Compaq illetékes menedzsere szerint a vásárlások azért erősödnek fel az év végén, mert a cégek még gyorsan el akarják költeni éves büdzséjüket. A termékek kiszállítását a viszonteladók végzik, ezek jól ismerik a szezonális hullámzásokat, így fennakadások nem jellemzőek.
A műszaki termékekkel kereskedő eBolt-ban a novembertől karácsonyig terjedő időszakban a forgalom 30-40 millió forint volt, míg az egész éves árbevétel a 80 milliót haladja meg. Lovász Attila ügyvezető arról számolt be, hogy visszaesést nem tapasztaltak karácsony óta, a vásárlók visszatérnek. A sikeres termékek itt is az akciós áruk voltak, így például a digitális fényképezőgépek, a házimozi-rendszerek, hangfalak és különböző játék-kellékek. A megrendelések növekedése egyáltalán nem borította fel a logisztikát: a cég a saját és külső futárszolgálatával, valamint a posta segítségével teljesíteni tudta a rendeléseket. Az idén az eBolt a tavalyi árbevételnek legalább a megduplázódására, de inkább megháromszorozódására számít.
Ha pontos számokat nem is tudunk sem Magyarországról, sem a világ többi pontjáról, annyi látszik, hogy a tavalyi kudarcokat követő félelmek nem igazolódtak be, legalábbis ami a fogyasztók elégedettségét illeti. A BizRate felmérése szerint tavaly a vásárlók az utolsó helyre tették az elégedettségi listán a kiszállítási időt, az idén ez az érték harmadik lett a rangsorban. Igaz, most több idejük volt a elektronikus áruházaknak a karácsonyi dömpingre való felkészülésre, mert a szörfölők korábban kezdték meg az ünnepek előtti bevásárlást. Míg 1999-ben december elején indult a hajrá, addig az idén már november elején. Hogy mikor tetőzött a látogatások száma az egyes site-okon, arról eltérő adatokat közölnek az elemző cégek: van amelyik szerint december első hetében, míg mások a másodikat találták ilyennek. A legnépszerűbb termékcsoport világviszonylatban a számítógépes hardvereszközöké volt, azt a ruhaneműk követték.
AMERIKAI ÉLBOLY. Az Egyesült Államokban a két leglátogatottabb elektronikus bevásárlóhely az Amazon.com és a Toys’R’US volt. A két cégnél november ötödike és december 24-e között 123 millióan tettek látogatást. Mögöttük az eToys következett mintegy 21 millióval kevesebb érdeklődővel. A cég már december 15-én bejelentette, hogy ünnepi forgalma alig éri el a tervezettnek a felét, s hogy márciusra minden tartalékát feléli. Január 19-én a cég bezárja a nagy-britanniai website-ját, s egyéb európai bezárásokat is kilátásba helyezett. Az már biztos, hogy a csőd elkerüléséhez az alkalmazottak 70 százalékát elbocsátják.
Január legelején Magyarországon is bezárt egy online áruház, a Népszabadság Plaza. Igaz, ez a bolt csak webes felületet nyújtott egyébként is működő online áruházaknak, tehát a Népszabadság részéről valódi elektronikus kereskedelmi tétje nem volt a bolt üzemeltetésének, pusztán marketing szempontok miatt alakították ki. Fenntartása nem érte meg, mert a látogatottság nagyon alacsony volt. Gárdos Attila, a Népszabadság Online vezetője elmondta, hogy az újság internetes tervei közt most már a hírportál kiépítése szerepel, közvetlen elektronikus kereskedelmi tevékenységet nem kívánnak végezni.