Gazdaság

Kötelező biztosítási díjak – Hűséghozamok

A biztosítók magasabb díjat kalkuláltak új ügyfeleiknek, mint a már meglévőknek, s ez fékezheti a biztosítottak vándorlását.

Frappáns megoldást alkalmaznak a biztosítók a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjliberalizációt határozatlan időre “elnapoló” új rendeletre reagálva. A következő évre kalkulált díjakban egyszerűen megkülönböztetik az új és a már meglévő ügyfeleiket. A potenciális klienseknek magasabb árakat szabnak, mint a már szerződötteknek. A különbség pedig nem is kicsi, esetenként több tíz százalékra rúg.

Hogy mindezt miért teszik? A rendelet (Figyelő, 2000/42. szám) kiköti, hogy egy adott biztosító átlagosan csupán a pénzügyminiszter által megszabott mértékben – az idén 6 százalékkal – emelheti a díjait. A kalkuláció alapja a meglévő szerződésállomány, az átlagosan 6 százalékos különbségnek tehát a jelenlegi állomány idei és ugyanezen állomány jövő évi díja között kell lennie. Egy adott évi állomány azonban a legritkább esetben esik egybe a következő évivel, amit az is jelez, hogy az összes gépjárműnek nagyjából az egyharmada – a személygépkocsik közül például körülbelül egymillió – cserél biztosítót egy év alatt. Ez persze nem mind a biztosítóváltás lehetőségének egyetlen hónapjában, azaz novemberben történik – sőt, főleg nem akkor -, hanem a gépkocsi-vásárlások, tulajdonváltások mentén az egész esztendő során. Nem minden biztosító élt a kétféle díjszabás trükkjével, de az Ahico, az AXA Colonia, a Generali-Providencia, a Hungária, és az OTP-Garancia igen, valamint a nem személygépjárművekre vonatkozóan az ÁB-Aegon is.

A társaságok kedvence egyébként változatlanul a vidéki, középkorú, középkategóriás gépjárművel rendelkező autós, mindegyikük erre a csoportra szabta ki a legkedvezőbb díjat. Érdekes módon valamennyi biztosítónál azt vallják, hogy éppen náluk sikerült versenyképes díjakat meghatározni.

VESZÉLYES FIATALOK. A legkevésbé vonzó ügyfélkör a legnagyobb károkozóként nyilvántartott fiatal korosztályoké. Közülük is főként a fővárosiakat tartanák távol maguktól a biztosítók, így ez a korcsoport az idei díjszabáshoz képest jóval drágább, akár két-háromszor magasabb díjjal találkozhat a jövő évi csekkjein. Ettől az ügyfélkörtől az a társaság is tart, amely a saját bőrén eddig nem érezhette e korosztály “viselt dolgait”. A kötelező biztosítással most piacra lépő Zürich – saját tapasztalat híján – a statisztikai évkönyvből is ugyanarra az eredményre jutott, mint a többiek – bár korosztályi besorolása azért minden más társaságétól különbözik. Nem alkalmazza ugyanis a középkorú kategóriát, csupán egyetlen válaszvonalat húzott, azt pedig 25 évnél. “Nem akartuk cifrázni, egyszerű és átlátható díjszabást igyekeztünk készíteni” – magyarázza Gálfiné Kun Katalin, a Zürich kötelező biztosításért felelős vezetője. És tény: személyautókra vonatkozó díjaik – pusztán a két említett korosztály és két területi besorolás (Pest megyei az illető vagy sem) szerint – egyetlen kisebb táblában elférnek. Meglehet, e kockázatos csoporttal praxisa során a Zürich nem is találkozik, a fő cél ugyanis – az Ahicóhoz hasonlóan – a meglévő vállalati ügyfeleknek nyújtott szolgáltatások kiterjesztése. A társaság egyébként főleg cascóval látná el ügyfeleit (mintegy 7-10 ezer autót évente), amihez – bizonyos ügyfélkörben csomagkedvezménnyel – kapcsolható a kötelező biztosítás is.

Jóllehet, a korábbi tapasztalatok szerint a biztosítók által meghirdetett, saját kötelezőjüket népszerűsítő akciók egymás ellenében hatottak és jószerével kioltották egymást, az idén sem maradnak el teljesen a nyereményakciók és az extra engedmények. Az előbbieket a Hungária és a Generali-Providencia kedveli különösen. Az előbbi évente háromszor is sorsol, baleset-megelőzési, biztonsági eszközök, például téli gumik, és Gerhard Berger autóvezető stílusát oktató vezetőképző csomagok jutnak így az ügyfelek birtokába. Tavasszal pedig egy autó is terítékre kerül, ezúttal egy Suzuki Wagon-R lesz a soros. A Generali-Providencia megint csak gépjárművet – egy minden extrával felszerelt Seat Leont – sorsol főnyereményként, azon túlmenően pedig assistance biztosításokat, szerviz szolgáltatást, benzinutalványokat, balesetmegelőzési programot és hozzá számítógépet is nyerhetnek az ügyfelek.

KEDVEZMÉNYEK. Más társaságok nem a szerencsére bízzák akciójukat, bizonyos körökben általánosan hirdetik meg kedvezményeiket. Ilyet persze a Generali-Providencia is tesz: továbbra is él tavaly bevezetett hűség bonusa azok számára, akik már meglévő kötelezőjük mellé még egyet kötnek egy másik autójukra. A jövőre 50 ezer új szerződésre számító AXA Colonia német példára a közszolgálati dolgozókat vette célba kedvezményével: ezen ügyfelei 8 százalékkal kevesebbet fizetnek a többieknél. “E mögött az a megfontolás húzódik meg – magyarázza Balázs Péter, a biztosító termékmenedzsere -, hogy az általában alacsonyabb jövedelmű közalkalmazottak feltehetően kevesebbet tudnak autózásra költeni, így a kockázatuk is alacsonyabb”.

A Közlekedési Biztosítók Egyesülete (Köbe) baleseti halál esetére szóló, félmillió forint értékű biztosítással lepi meg valamennyi ügyfelét, s – Kádas Rudolf ügyvezető igazgató szerint – díjvisszatérítéssel is kecsegtet. Ez ugyan csak nyereség esetén jár, ám az egyesület tavaly is visszatérített 4 százalékot, habár az eredményelszámolás 10 millió forint mínuszt mutatott.

A kárkifizetés limitjével több társaság is “operál”. Ezt dologi károknál káreseményenként félmilliárd forintban, személyi sérüléskor károsultanként 300 millió forintban maximálta az új rendelet. Ezzel együtt a társaságok egy része nem szab limitet: így tesz a Köbe és a Zürich, mely utóbbi – ha valaki mégis ragaszkodna e határokhoz – 5 százalék kedvezményt ad. A Generali-Providenciánál rögtön kétféle terméket hoztak létre: a Start a rendeletben szabott limitet tartalmazza, a Nívónál pedig korlátlan a helytállás. Mindez a bonus-malus szorzókon látszik meg, amelyeket a limit léte besorolásonként 0,02-0,20 százalékkal térít el.

SZIGORÚBBAN. Sok hűhó hiába – mondhatnánk, hiszen az új szerződőket sújtó magasabb díjszabás minden bizonnyal elkedvetleníti majd az amúgy társaságot váltani szándékozókat. “Minden valószínűség szerint az idén kisebb lesz a vándorlás” – jósolja Zsigri Gábor, az OTP-Garancia főosztályvezetője. E lépésüket az is nehezíti majd, hogy a biztosítók “bemondásra” most már nem fogadnak el bonus-malus besorolásokat. Ilyet korábban tulajdonképpen szívesen tettek – még ha a biztosítás-felügyelet ezt külön határozatban ellenezte is -, minthogy ezáltal könnyen lehetett új ügyfélre szert tenni. Így nyilván csökken azon vándorok száma, akik pusztán a díjfizetés megszüntetésével hagyták eddig maguk mögött addigi “védangyalukat”, amely így csak az első negyedév végén, a be nem fizetett díjakból következtethetett állománya apadásának mértékére.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik