Gazdaság

AZ INTERNET ÉS A BOR – Virtuális kóstoló

A borgazdaság talán a leginkább tradicionális, az internet viszont az egyik legújabb területe a gazdaságnak.

Sokak számára ismerősen cseng a munka végeztével elhangzó kéridés: Este borozunk? A többség mégis meglepődne, ha ez azt jelentené, hogy – egy időben több tucat ismeretlen vagy ismerős társunkkal – leülünk a saját számítógépünk elé egy-egy ugyanolyan palack borral. Miközben pedig a bort kóstolgatnánk – ki-ki a saját otthonában -, borszakértők elemzését olvasnánk az interneten, majd a többi borisszával megvitatnánk, mennyire sikeres az aznapi választás. Ha annak ítéltetik, akkor mindjárt rendelhetnénk is az interneten egy kartonnal.

Az online kiskereskedelemben leggyakrabban szereplő árucikkeknek – könyv, CD, szoftver – van néhány közös tulajdonsága, amelyek alapján bekerülhettek az Új Gazdaság vérkeringésébe: homogén termék, igen nagy választék, viszonylag kis egyedi érték, gyakori vásárlás. A bor is éppen ilyen. Ám ha valaki Magyarországon akar internetes úton bort vásárolni, annak nincs könnyű dolga. Van ugyan néhány net-abc (például a www.groby.hu), ahol e termék is kapható ugyan, de érthető okok miatt ezek nem elsősorban a borkedvelők igényeit akarják kielégíteni, hanem az átlagos boltba járó fogyasztóét. A bortermelők többsége sem azzal van még elfoglalva, hogy miként tudná az interneten keresztül értékesíteni a borát. Gyakorlatilag egyetlen olyan valóban működő kiskereskedő oldal található – a Borvirág Borközponté (www.borvirag.hu) -, amely a közép-, illetve annál magasabb kategóriájú borokkal foglalkozik.

“A bor bizalmi termék, ezért a választáshoz igen sok háttérinformációt közlünk, nemcsak egy-egy konkrét borról, de általában a borfogyasztásról is. Célunk az, hogy a borboltok között a Borvirág Borközpontnál kapja meg a legtöbb segítséget a vásárló” – mondja Kárpáti Gergely, a társaság vezetője. Az oldalon a muzeális borokat is beleértve több mint 250 ital közül választhat a vásárló. Minden egyes náluk kapható borról részletes elemzés, több szempontú értékelés készül. Az oldalakon rövid hírek, egy-egy borvidékről adott beszámoló és ételajánlatok is szerepelnek. A vevők többféle házhoz szállítás közül választhatnak, és akár egyetlen palackot is lehet rendelni, persze ilyen esetben a fajlagos szállítási költség jóval magasabb.

Az interaktivitás egyik, első látásra kissé meglepő példája a Borvirág Borközpont egy közelgő új szolgáltatása, a bevezetőben leírt online borkóstolás. A megrendelők hetente kapnak egy-egy palack bort, majd egy előre egyeztetett időben borszakértők – természetesen internetes – társaságában fogyaszthatják el, “beszélgethetnek” róla.

Az internetes borpiacon jelen van még a hagyományos boltokban vásárlók számára ismerős Budapest Bortársaság (www.bortarsasag.hu). Itt is több száz bor közül lehet válogatni, és egy tucat palack felett vállalnak házhoz szállítást. A látogatók kedvét azonban elveheti az, hogy több oldal – egyebek mellett a céget bemutató is – még üres.

A közvetlen internetes megrendelést még csak tervezi, de részletes információkat közöl az interneten a CorVinum Kft. (www. corvinum.hu). A társaság – bár közvetlenül a fogyasztókat is kiszolgálják – inkább nagykereskedőnek számít, amit az is jelez, hogy kiemelik: 48 palack felett már ingyenesen szállítanak. A Malatinszky Kúriához tartozó hagyományos borbolt – a La Boutique des Vins – internetes oldalán (www.malatinszky.hu) csak árak szerepelnek. Rendelésre, házhoz szállításra egyelőre nincs lehetőség. Jelenleg még csak egyetlen termelő – a csopaki Zsebők pincészet – borait kínálják a www.vino.hu oldalon. A vállalkozó kedvűek négyfajta bor közül válogathatnak, 400 és 600 forint közötti palackonkénti áron.

Az előbbieknél több oldal közül válogathat az, aki nem bort, hanem csak információt szeretne. A pincészetek egyre nagyobb része szerepel már az interneten. Ezek többsége azonban inkább amolyan “nekünk is illik már ott lenni” típusú oldal. Általában néhány oldalas, viszonylag kevés információt tartalmazó bemutatkozásról van szó.

Szerepel az interneten a jelenleg egyedüli nyomtatott bormagazin, a Borbarát is. Speciális internetes tartalom ugyan kevés van, de az oldal előnye, hogy az archívumból elolvashatjuk a nyomtatott lap korábbi cikkeit.

Az igazán “megátalkodott” internetező borkedvelőknek persze nem kell a magyar határnál megállniuk. Mint ahogy a nemzetközi borpiacon sem Magyarország diktál, úgy az internetes tartalomszolgáltatás terén sem. A világ sok helyéről rendelhetünk kedvenc italunkból. Az árak ugyan még szállítás nélkül is gyakran elég borsosnak tűnnek, s a számunkra kevésbé ismert vagy teljesen ismeretlen borokról nehéz megállapítani, hogy reális-e a megjelölt összeg. Ha viszont valaki nagyon akarja, akár magyar bort is rendelhet Párizsból (www.chateauonline.com). Például egy palack 5 puttonyos aszút a Pajzos Pincészettől mintegy 10 ezer forintnak megfelelő 247 frankért.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik