Gazdaság

WEBDESIGN CÉGEK – Kötelező megjelenés

A jól menő cégek már hajlandóak lennének profi komplex webes szolgáltatásokra költeni, de igazán komoly megbízást még nincs kinek adni.

Csapolt sört az interneten keresztül nem lehet árulni, mégis nyereséges a Dreher honlapja (www.dreher.hu). Bár kiépítése csaknem 3 millió forintba került, a különböző reklámtermékek – pólók, korsók, kártyacsomagok – online eladásából megtérült a befektetés, sőt még reklámbevételt is hoz.

Magyarországon jelenleg 180-190 cég kínál webdesign szolgáltatásokat, közülük azonban csak minden negyedik űzi ezt elsődleges tevékenységként. Jó részük általában multimédiás fejlesztéssel, általános grafikával, arculattervezéssel, szoftverfejlesztéssel és -értékesítéssel foglalkozik. Az ügyfelek internettel kapcsolatos igényeinek teljes körű és magas szintű kiszolgálására azonban közülük mindössze egy-kettő képes – állapítja meg a témát elsőként feldolgozó felmérés, amelyet a Carnation Consulting készített.

A hazai webdesign cégek grafikai képességei világszínvonalúak, az általuk kínált szolgáltatások azonban nemzetközi összehasonlításban nem mindig kielégítőek. A Carnation szerint a különféle területeken (webes rendszerek fejlesztése és grafikai kivitelezés) egyformán magas színvonalú, integrált, tanácsadói jellegű szolgáltatást nyújtó vállalkozások még hiányoznak a piacról. Pedig ez az ami jelentős profitot ígér: a piac fölső szegmense ugyanis már igényli és hajlandó megfizetni a professzionális integrált szolgáltatásokat.

A számítástechnikai tanácsadó társaság becslése szerint a webdesign szolgáltatásokból származó hazai bevételek 1999-ben megközelítették a 420 millió forintot, ebben azonban nincsenek benne azok a bonyolult fejlesztések, amelyek komplett e-kereskedelmet tesznek lehetővé. A Kirowski például, amely a saját webes megjelenés és referenciák tekintetében a Carnation Consulting értékelése alapján az egyik legjobb webdesign cég Magyarországon, tavaly 80 millió forintos árbevételt ért el.

A szakértők 2000-re már 700 millióra taksálják a webdesign vállalkozások forgalmát, de senkit nem lepne meg, ha a valós végösszeg ennél jóval nagyobb lenne.

A webes megjelenés ugyanis ma már szinte kötelező, a kérdés csak az, mire használja honlapját az adott cég. Vannak vállalkozások, amelyek csupán – meghallva az idők szavát – az általános elvárásoknak felelnek meg, amikor honlapot, vagy honlapnak nevezett, de általában csupán a nyomtatott prospektusnak megfelelő digitális brossúrát készíttetnek; ebből a cég nem nagyon profitál, legfeljebb annyit, hogy elmondhatja magáról: az interneten is jelen van. Az ilyen, interaktív elemeket nélkülöző oldalak nem jelentenek gondot a tervezőknek, és nem is kérnek érte sokat, a digitális brossúra általában 200-300 ezer forintba kerül.

Mások azonban hasznot is akarnak húzni a webes megjelenésből: ők hirdetőfelületként, e-kereskedelmi lehetőségként, vagy ügyfélkapcsolataik erősítéséért hozzák létre oldalaikat, ezekhez pedig már profi dizájnerekre van szükség, s persze az árak is magasabbak. Ezek a tervezők, legalábbis az igényesebbek, testre szabják a korábban általános használatra megformált modulokat, és ezeken kívül az oldalakon megjelenő flashekkel, moziszerű hatásokkal dobják föl a megjelenést, a cég igényeinek és természetesen arculatának megfelelően.

Egész más munkát igényel ugyanis olyan honlap, amely csupán egyirányúan nyújt tartalmakat, mint az, amelyik emellett egyéb szolgáltatásokat is kínál. Egy vállalat számára főleg ez utóbbi a fontos; s ha a honlap jól van kitalálva, és valóban működik, akkor az behozza az árát. Ilyen sikeres webhelynek tekinthető például a Plusssz.com, amely, bár már több mint másfél éves, naponta átlagosan 2500 látogatót vonz – ez persze jórészt a tulajdonos multi, a Bristol Myers már bejáratott internetes stratégiájának köszönhető. A hasonlóan sikeres oldalakhoz ma még az ügyfelek szakértelmére is szükség van; nekik kell ugyanis tudniuk, mit is akarnak elérni a honlappal. Ez pedig azt is jelenti, hogy az ügyfél és a tervező cég számára is jobb, ha közvetlen kapcsolatban állnak, azaz nem ügynökség közvetít közöttük.

Ezt az Kirowski helyettes ügyvezetője, Szívós Dávid is megerősíti: bár saját érdekükben maximális lojalitásra és együttműködésre törekszenek az ügynökségekkel – hiszen ügyfeleik fele rajtuk keresztül éri el őket -, a megrendelők 50 százaléka már lemorzsolódott a hajdani közvetítőről, és szorosabb együttműködést alakított ki a kivitelező céggel. Ez a helyzet várhatóan hamar megváltozik: a jövőben néhány jelentős, komplett szolgáltatást nyújtó, s döntő többségben nemzetközi szereplőkkel megerősített csoport megjelenése várható.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik