Gazdaság

A fejétől a farkáig

egyméteres az anekdotabeli kígyó. A farkától a fejéig szintén. Összesen tehát két méter hosszú hüllőt látunk. Ugyanez az érzés hatalmasodik el a megfigyelőn, amikor a kormány óriási hirtelenséggel eldöntött autópálya-bővítési elképzeléseit hallja. Azt ma még nem tudni, pontosan miből finanszírozza a kormány az öt év alatt megépítendő 600 kilométer aszfaltcsíkot. Azt sem tudni, kik is építik meg az utat. (A szóba jöhető magyarországi vállalkozások az újságokból értesültek a kormány grandiózus terveiről.) Továbbá az is bizonytalan, miként választják ki a kivitelezőket, csak az biztos, hogy miként nem: a közbeszerzési eljárást most kihagyja az építtető. S végül az sem tiszta, hogy a kígyó hol harap a saját farkába. Azt ugyanis egyetlen híradásból sem lehetett eddig megtudni, pontosan merre is épül meg a 600 kilométernyi új szakasz.

A cél mindenesetre nemes, hiszen logikusan feltételezhető, hogy a lakosság túlnyomó többsége szeretné, ha Magyarország minden fontos pontjára el lehetne jutni autópályán. Vagyis: gyorsan és kulturáltan. Az ide települő nemzetközi vállalatok is állandóan ismételgetik, hogy az infrastruktúra fejlesztése nélkül az ország ma még meglevő helyzeti előnye a befektetési versenyben megszűnhet. Tévedés lenne úgy beállítani a dolgot, hogy csak a multik nyernének a határokig elérő autópálya-hálózattal. A nagy magyar vállalkozások, amelyek regionális szerepre törnek, szintén igénylik a modern úthálózatot, hiszen déli, keleti és északkeleti irányban nagyon sok időbe telik eljutni alig néhány száz kilométeres távolságra is. A kis- és közepes vállalkozások is profitálnak a jobb infrastruktúrából, mint ahogy a lakosság utazásainál is előnyt jelent az európai színvonalú előrejutás.

Ha ennyi haszna van a fejlett úthálózatnak, akkor nem csoda, hogy a kormány méltatlannak érzi a bejelentést követő kifogásokat. Csakhogy a kabinetnek nemcsak autópályát kell építtetnie, hanem a törvények betartása felett is őrködnie kell. Sőt, ennél is többet kell tennie: úgy kell meghoznia határozatait, hogy az érintettek – az autópálya esetében az egész ország – idejében betekinthessen a döntési folyamatokba. Ezért van szükség a közbeszerzésre is, amely ugyan lassabb, mintha egyszerűen kijelölik a kivitelezőket. Mellesleg a választások óta elmúlt csaknem két év alatt egy tucat közbeszerzési eljárást is le lehetett volna már folytatni. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik