Gazdaság

Y2K FŐPRÓBA – Dátumváltó

Gond nélkül élte túl a világ 1999. szeptember 9-ét, az informatikusok számára az ezredfordulóhoz hasonlóan különleges dátumot. A 2000. évi kompatibilitást komolyan vevő cégek és a hivatalok az úgynevezett 9999 hiba kiküszöbölése végett már korábban ellenőrizték programjaikat. A probléma abban áll, hogy ezt a dátumot néhány szoftver 9999-ként tárolja, ez a számkombináció pedig régebben a fájl vége jelzést jelentette, ami félreértelmezés esetén a rendszerek lefagyásához, adatvesztéshez vezethet. Ahol a dátumot “rendesen”, nyolc számjegyes formátumban (09.09.1999) tárolják, ott nem kellett semmitől sem tartani.

Így dolgoznak az OTP Bank gépei is, ezért nem is volt fennakadás ezen a “jeles” napon – nyilatkozta a bank kommunikációs osztálya.

Mint Mészáros Sándortól, a Magyar Posta Rt. informatikai igazgatójától megtudtuk, szeptember 9-én nem számítottak számítástechnikai problémára, és nem is volt ilyen. A nagygépes rendszereket érintette volna a 9999-es hiba, azokat ebből a szempontból is átvizsgálták. A millenniumi dátumváltásra való felkészülést pedig már tavaly megkezdték a postánál. Minden informatikai eszközt az intézkedési tervnek megfelelően teszteltek, és ahol szükségesnek látták, lecserélték a hardver és szoftver elemeket. A 2000. év probléma kezelésére egymilliárd forintot szánnak, s az összeg révén jelentősen korszerűsítették a számítógépes rendszereket, így növelve az üzemeltetés biztonságát.

Több vállalat is szeptember 9-re időzítette annak bebizonyítását, hogy rendszereik megfelelnek a kívánt követelményeknek, és nem okoz majd gondot az évezres dátumváltás. Így tett az Ericsson is: szeptember 8-án és 9-én világméretű ezredfordulós gyakorlatot hajtott végre. A 24 órán át tartó gyakorlat 140 országban zajlott le. Akkor kezdődött, amikor a világ első felén a dátum 1999. 09. 09-re váltott, és addig tartott, ameddig az egész világon be nem köszöntött ez a nap. Célja annak vizsgálata és biztosítása volt, hogy a cég felkészült legyen az évezredváltásra. A gyakorlat során számos különböző forgatókönyv alapján vizsgáztatták az Ericsson támogatási rendszereit, így a készenléti terveket, a szervezetet és a különleges, nehéz körülmények közötti munkavégzést. Ha találtak is esetlegesen gyenge pontokat a felkészülésben, akkor még mindig van idő az érintett folyamatokat tovább finomítani. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik